Muuttuuko etävanhemman suhde lapseen, kun hänelle syntyy uuden kumppaninsa kanssa ensimmäinen yhteinen lapsi?

• Viestiketjun aloittaja x
  • Ensimmäinen viesti
x
Vai muuttuuko mitenkään? Lapseni isä saa liitossaan uuden lapsen ja olen hieman jännittänyt, muuttuuko suhde nyt 8-vuotiaaseen tyttäreemme. Meneekö uusi ydinperhe edelle ja "vanha" lapsi unohdetaan?

Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?

"vieras"
Meillä tämä uusi lapsi syntyi lapsen äidille eli minulle. Meillä ei ainakaan esikoiseni kanssa suhde ole muuttunut mitenkään ja jos johonkin suuntaan niin vahvistunut entisestään kun lapsi näkee miten häneen luotetaan vauvan hoidossa ja esikoiselleni on avautunut täysin uusi maailma kun on kiinnostunut siitä miten hänet on aikoinaan hoidettu "teitkö noin minunkin kanssani, onko tämä minun vanha vaate" ja miten olen korostanut että meidän kiltti vauva oli ihan samanlainen kuin sinä. En ikinä ole puhunut puolikkaasta veljestä vaan ihan vaan veljestä ja puhunut siitä miten aikuisena menevät ja tulevat yhdessä. Esikoiseni asuu viikko-viikko minulla ja isällään. Myös lapsen isä oli mm vauvamme ristiäisissä uuden vaimonsa kanssa mukana ja ovat luvanneet ottaa vauvamme mukaan mökille kun hieman kasvaa! Tärkeintä on korostaa isosiskon/veljen roolia niin se on lapsella pääasiassa mielessä, eikä se että kuka on tärkein ja kuka ei. Kaikki on tärkeitä ja ydinperhe on se perhe joka on lasta lähellä, riippumatta siitä onko kyseessä biologiset siskot, veljet tai vanhemmat!
Muista myös itse olevasi kiinnostunut uudesta vauvasta, kysele lapselta että mitä kaikkea on saanut tehdä siskon tai veljen kanssa jne. Tsemppiä ja kysy vielä jos on kysyttävää! Vastaan mielelläni :)

"mama"
[QUOTE="vieras";26278004]Meillä tämä uusi lapsi syntyi lapsen äidille eli minulle. Meillä ei ainakaan esikoiseni kanssa suhde ole muuttunut mitenkään ja jos johonkin suuntaan niin vahvistunut entisestään kun lapsi näkee miten häneen luotetaan vauvan hoidossa ja esikoiselleni on avautunut täysin uusi maailma kun on kiinnostunut siitä miten hänet on aikoinaan hoidettu "teitkö noin minunkin kanssani, onko tämä minun vanha vaate" ja miten olen korostanut että meidän kiltti vauva oli ihan samanlainen kuin sinä. En ikinä ole puhunut puolikkaasta veljestä vaan ihan vaan veljestä ja puhunut siitä miten aikuisena menevät ja tulevat yhdessä. Esikoiseni asuu viikko-viikko minulla ja isällään. Myös lapsen isä oli mm vauvamme ristiäisissä uuden vaimonsa kanssa mukana ja ovat luvanneet ottaa vauvamme mukaan mökille kun hieman kasvaa! Tärkeintä on korostaa isosiskon/veljen roolia niin se on lapsella pääasiassa mielessä, eikä se että kuka on tärkein ja kuka ei. Kaikki on tärkeitä ja ydinperhe on se perhe joka on lasta lähellä, riippumatta siitä onko kyseessä biologiset siskot, veljet tai vanhemmat!
Muista myös itse olevasi kiinnostunut uudesta vauvasta, kysele lapselta että mitä kaikkea on saanut tehdä siskon tai veljen kanssa jne. Tsemppiä ja kysy vielä jos on kysyttävää! Vastaan mielelläni :)[/QUOTE]

Tämä kuullostaa ihanteelliselta, tosi tervettä ja aikuismaista :) Hieno homma!!

"vieras"
[QUOTE="mama";26278099]Tämä kuullostaa ihanteelliselta, tosi tervettä ja aikuismaista :) Hieno homma!![/QUOTE]

Meillä onkin mennyt kaikki niin hyvin, mutta eikös se niin mene että kun äiti ja lapset voivat hyvin niin kaikki voi hyvin. Minä ainakin voin rehellisesti myöntää keskittyneeni ennemmin esikoiseni hyvinvointiin kun saimme uuden mieheni kanssa vauvan, kuin itse vauvaan. Myöskin uusi mieheni on huomioinut esikoiseni niin hyvin etten olisi ikinä uskonut! Me jätetään vauva edelleen (8kk) kerran viikossa hoitoon ja tehdään esikoisen kanssa aina jotain, ihan mitä tahansa aina pyöräretkestä uimareissuun! Eipä ole minkäänlaista mustasukkaisuutta ollut havaittavissa! Esikoiseni on niin upea pikkumiehen alku että hän on ansainnut osansa olla se ykkönen!

No kokemuksiahan voi jakaa vaikka maailman tappiin saakka, ei sitä kuitenkaan voi ennustaa. Voi olla että muuttuu parempaan, voi olla että muuttuu huonompaan tai sitten pysyy ennallaan. Sä kai se eksäsi itse parhaiten tunnet ja osaat ennustaa sen minkä asiaa nyt pystyy ennustamaan. NämäKIN kun aikalailla yksilöllisiä juttuja...

Yhteistyössä