Muuttunut 2v 10kk

Meidän poitsu on nyt 2v10kk ja on syksyyn asti ollut reipas poika, halunnut ulkoilla, kyläillä ja kerhoilla. Tietysti normaalia uhmaa on ollut ja on lujatahtoinen. Mutta nyt haluaisi olla vaan kotona leikkimässä sisällä. Kerhoon tai ulos ei halua lähteä ja kun kuitenkin esim. ulos mennään joka päivä (on toinenkin, nuorempi lapsi) niin saattaa olla että esim. leikkipuistossa itkeskelee, että haluaa omaan kotiin. Jos kavereita on niin saattaa innostua leikkimään ja unohtaa kiukkunsa. Samoin sisällä tykkää leikkiä kavereiden kanssa ja lähteä kyläilemään tiettyjen kavereiden luo. En vaan tiedä miten suhtautua tähän "passivoitumiseen". Niin ja haluaa vaan istua rattaissa, ei enää kävellä. Keväällä vielä reippaasti käveli pitkiä matkoja. Syöminenkin mennyt takkuamiseksi. Kaikki mitä haluaa sanoo mankumisella ja itkemisellä...


Eli onko muilla saman ikäisillä samanlaista ja miten toimitte? Minä siis joka tapauksessa vien pojan ulos joka päivä ja kyläillään/meillä käy vieraita, mutta kerhoon en ole pakottanut. Yritän toimia piutkällä pinnalla, ystävällisesti ja jämäkästi, mutta välillä tulee alennuttua samaan huutamiseen :(
 
mulla samanikäinen tyttö joka ollut 2 vuotiaasta asti tarhassa ja nyt on pääasiassa kotona kun olen mammalomalla.
meidän tyttö kanssa viihtyy tosi hyvin sisällä,askarrellen ja omia leikkejä leikkien.samalla sitten itse puuhailen kotitöitä.
ilmeisesti tuo talvi ja sen mukanaan tuoma pimeys on vienyt ulkoiluintoa.kesällä asui ulkona....
kyllä tykkää edelleen kyläillä ja olla kotoa poissa mutta ulkoilut meillä vähän vähissä.selvästi kaipailee ikäisiään sinne seuraksi.ei oiekin äidin kanssa sillai viihdy.
 
Meillä poika 2v 5kk on nyt muutaman kerran sanonut, että ei halua mennä sinne tai tänne (ulos, alakerran saunaan, päiväkotiin,...). Kun olen kysynyt sitten syytä on sanonut että siellä on mörköjä tai krokotiilejä. Lasten pelkojahan ei saa vähätellä (=ei ole olemassa mörköjä), joten me ollaan yhdessä karkoitettu ne. Krokotiilit heitettiin pilvien päälle, josta ne meni lentokoneella ulkomaille. Ja möröt muistaakseni sahattiin kappaleiksi. Kun on sen jälkeen puhunut möröistä tai krokotiileistä, niin olen muistuttanut, että ne on karkoitettu, niin sitten asia ei ole enää poikaa vaivannut.

En tiedä vastaako tämä ollenkaan elotyttösen kysymykseen, mutta kannattaa joskus tsekata että ympäristö "mörkövapaa", ettei ulosmeno vaan ole siitä kiinni... :D
 

Yhteistyössä