Muutto vieraalle paikkakunnalle?

• Viestiketjun aloittaja sunflower-87
  • Ensimmäinen viesti
sunflower-87
Elikkä, ollaan siis miehen kanssa pohdittu vakavasti muuttoa toiselle paikkakunnalle, n.100km päähän nykyisestä kotikunnasta, mutta vielä mietityttää. Odotan siis esikoistamme, ja tänne jäisivät äitini, sekä pari ystävää. Onko kellään kokemusta miten ystävystyä ja tutustua ihmisiin uudella paikkakunnalla? Koulu tai työpaikka olisi tietenkin hyvä, mutta todennäköisesti jonkun aikaa lapsen syntymän jälkeen menee kotona. Miten kaikki muu, kuten kaupunkiin tutustuminen (olen koko ikäni asunut samassa kaupungissa ja siksi ihan uusi asia) ja miten ylipäätään olette pärjänneet pienen lapsen kanssa aivan uudessa paikassa? Halu olisi kova mutta hieman pelottaa.

Moi
Itselläni ei tästä ole kokemusta mutta ystävälläni on... Elikäs hän muutti vasta toiselle paikkakunnalle myöskin noin 100km:n päähän miehensä ja puolivuotiaan vauvansa kanssa. Tämä ystäväni sanoi kun kysyin että eikö häntä hirvitä muuttaa koska ei tunne ketään ym niin vastasi että ei. Kavereita aina saa ja jos kouluun tai töihin menet jossakin vaiheessa niin sieltä ainakin saa uusia ystäviä.

Toisaalta se että odotat esikoistasi vaatii sinulta ja mieheltäsi paljon koska vanhalla paikkakunnalla hoitoapua saisit varmasti! Neuvolat ym on tietysti kaikilla paikkakunnilla. Mutta 100km:n matka ei ole pitkä että pääset tapaamaan vanhempiasi ja he teitä.

Ainakin tämä ystäväni ja hänen perheensä ovat hyvin pärjänneet ja käyvät useasti täällä meitäkin katsomassa! :)

Ja otat vain ensin selvää uuden paikkakunnan tarjoamista mahdollisuuksista tutustua uusiin ihmisiin esim kerhot, lapsi ja mamma jumpat, neuvolan järjestämät ryhmät... Vaihtoehtoja on monia! Voithan esim soittaa tämän uuden kunnan neuvolaan ja kysyä olisiko heillä tarjota joitain kerhoja ym kun olet uutena tulossa sinne ja tahtoisit tutustua muihin äiteihin. Ja ainahan pääsee muuttaa takaisin jos ei ala sujumaan. Tehkää kuten parhaaksi näätte sinun ja miehesi kannalta!

Tämä ei nyt varmaan auttanut edes yhtään mutta yritinpä kuitenkin! :D Tsemppiä sinulle!! :hug:

muutimme lapsemme syntymän jälkeen miehen opiskelujen perässä paikkakunnalle joka on 600km. päässä omasta kotiseudustani olen asunut siellä muuten koko elämäni... kavereita ei ole vielä ehtinyt paria enenpää tulla oon tainnukkin olla sen asian suhteen hiukkasen liian laiska :ashamed: mutta toisaalta olen nauttinut niin kovasti neidin( nyt 6kk.) kanssa kotona oleskelusta etten vielä ole kauheasti muuta seuraa kerinny kaipaamaan...
nyt ainakin tuntuu että voi kun asuttais vaan 100km. päässä kotoani se ei loppupelissä ole kuitenkaan ihan hirveä matka ja varmasti vauvan synnyttyä tuntuu vielä lyhyemmältä (ainakin jos rupeaa laskemaan vauvan isovanhempien vierailu kertoja :LOL: )
niistä tutustumisista hmm. no ainakin oon huomannu et tällä palstalla tai siis tuolla tapaillaan palstalla huutelusta voisi olla apua... kannattaa myös ottaa selvää pyöriikö paikkakunnallanne perhekahvilaa ja ainakin myöhemmin lapsen synnyttyä kannattaa kysellä neuvolasta mm. perhekerhoista... heh taijan minäkin varsinainen laiskottelija olla hyvä opastamaan muita :LOL:
itse olen kyllä viihtynyt uudella paikkakunnalla mainiosti enkä ole katunut muuttoa pätkääkään.
eli rohkeasti muuttamaan jos siltä tuntuu ainahan sitä voi palata takasin ja onhan puhelimet ja MESE keksitty =)

sunflower-87
Tosi kiva että on tullu vastauksia! :) Kyllä himottais muuttaa, olis mulla opiskelumahdollisuudet paremmat isommassa kaupungissa, miehen koulutusta vastaavaa työtä enemmän ja halvemmat vuokrat kun tämänhetkisessä asuinpaikassa.

Onko kokemusta onko vanhat ystävyyssuhteet säilyny muutosta huolimatta? Entä onko ollu vaikeaa tutustua uuteen kaupunkiin? Musta tuntuu että eksyisin joka päivä :ashamed: . Eihän nää kaikki asiat niin tärkeitä ole mutta mietityttää vaan. :)
Toisaalta olis kauhea himotus muuttaa! :D

Me ollaan nyt jokunen vuosi haaveiltu muuttoa pohjoseen ja aina se on tyssänny työn saantiin. No mitä tulee muuttoon niin mulla jäis kaikki etelään, niin suku kun kaveritkin. Mieheni on pohjosesta kotosin ja hänen kotiseudulleen muutettas, asiaa helpottaa se että hänellä on siellä kavereita joihin myös minä olen tutustunut.

Lapsen kanssa saat uusia ystäviä kun käyt vaikka jossakin äitilapsi jutuissa ja voithan täältäkin löytää uusia tuttavia sieltä uudelta paikkakunnalta. Sitten kun on edes se yksi kaveri siellä niin se voi sinua tutustuttaa kaupunkiin. Paljon se ystävien saanti on omasta aktiivisuudesta kiinni. Ei kukaan tule sinua kotoa hakemaan kahville. Tsemppiä tulevaan jos päätätte muuttaa. Vaihtelu virkistää ja ainahan voi muuttaa takaisin jos ei viihdy! :)

Yhteistyössä