Muutto suomeen,tuleva asunnottomuus yms..huoh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitimurheissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitimurheissaan

Vieras
Minulla on edessä "hieman" kinkkinen tilanne.
Olen nimittäin muuttamassa tyttäreni (pk ikäinen) kanssa takaisin suomeen,olemme asuneet ulkomailla vajaa vuoden.
Tarkoituksenani on muuttaa Helsinkiin ja aloitan näillänäkymin työt edellisessä työpaikassani kesäkuun aikana.
Olen lähettänyt päivähoitohakemuksen ja sen tiimoilta minuun oltu yhteydessä jo ja olen selittänyt etten ole kirjoittanut mitään sopimuksia vielä vaan että odotan vahvistusta työn aloittamisesta jne,olenhan toisella puolela maapalloakin kaiken lisäksi.
Kyseinen henkilö oli vastahakoinen asian suhteen kun työllistymiseni ei ollutkaan aivan varma ja sanoi että kesäaika on huono aika saada hoitopaikkaa,vetosi siihen että suurinosa päiväkodeista on kiinni kesäkuun lopulta lähtien yhden kuukauden.

.Ymmärrän toki sen mutta eihän minulla ole vaihtoehtoja,vaikken saisi vanhaa työtäni takaisin niin työllistymiseni on kuitenkin erittäin todennäkösitä.Minulla ei yksinkertaisesti ole ns varaa jäädä työttömäksi.Eli olenko silloinkin oikeutettu hoitopaikkaan?
No,luotan siihen että saan hoitopaikan edes jostain.eihän se voi niin mennä että joudun hoitopaikan puutteen vuoksi ns pakkotyöttömäksi tuon kuukauden ajaksi :D eihän?
Olen siis yksinhuoltaja.

Toinen asia on tuo asunto,tämänhetkinen pääoma on erittäin pieni,voisin kuvitella että sillä maksaisin kohtuuhintaisen kaupungin asunnon ensimäisen vuokran ja söisimme kuukauden.En nyt mjuista enää suomen hintatasoa.
Varaa ei ole yksityisten vuokriin,edes vantaalla.
Kun tulemme suomeen ei minulla ole mitään paikkaa johon mennä.Sukulaisita ainoa on tätini joka asuu Oulussa,vanhempani ovat kuolleet.
Mietin vain että millä vakuuttaa ja selittää tilanne esim kaupungin asuntotoimistolle ettei meillä todellakaan ole paikkaa johon mennä,minun pitäsi alkaa käymään työssä (jos ja kun suurella todennököisyydellä saan sen työni takaisin) ja lapsen päivähoidossa mutta kotia ei ole.
Kannattaisko tuoda tämä huoli esiin mm lastensuojelun tai vastaavan tahon kautta?
Turvakoti tuskin on oikea paikka meille mutta onko jotain vastaavanlaisia?Ensikoti?

Onko kenelläkään kokemusta?
Huoneistohotellit jnejne ja yksityinen olisvat kyllä vaihtoehto jos minulla olisi niihin varaa.

Niin ja kaupungille kun laitoin hakemuksen niin pistin hakuun 2-3h+k/kk eikä aluerajausta..vuokramax olikohan 650e vai jopa 700? eli sillä luulisi kyllä löytyvän,ettei jää siitä kiinni.

Mikset hakisi töitä muualta kuin pk-seudulta? Suomihan on täynnä mitä upeimpia paikkoja, joissa vuokrat ja asunnot on halvempia ja päivähoito inan toisella mallilla. Ystäväni muutti Suomeen kolmen vuoden jälkeen kahden lapsen yh:na ja valitsi asuinpaikkansa mukavuuden, kauneuden ja kulttuurin perusteella, eikä ole kyllä päätöstään katunut kertaakaan.

No tuo on kyllä totta.
Mikään muu ei sido minua helsinkiin tai pk seudulle kun tuo työpaikka.Tosin joudumme täältä lähtemään kuitenkin otukokuun lopussa,lennot varattu/maksettu ja vuokrasopimus loppuu muutoinkin tuolloin.
Sitä vaan meitin että vaikka lähdettäisiinkin ns mihin tahansa kaupunkiin niin mistä järjestää ns hätämajoitus siksi aikaa kunnes saa kaikki asiat järjestettyä.aika paljon onneksi pääsee netissä tekemään.

Tuo oulu on yksi vaihtoehto..

Tämä on tällänen oravanpyörä,yksiasia täytyy ensin meittiä ja hoitaa/saada varmuus jotta voi siirtyä seuraavaan jnejne :)

Helsingin kaupungilla on niin järkyttävät jonot asuntoihin että et voi sen varaan laskea. Ja vuokrat on korkeat jopa kaupungilla, et välttämättä löydä asuntoa noin halvalla.

Moni opiskelija vuokraa kesäksi yksiötään tai kaksiotaan kun lähtee itse töihin toiselle paikkakunnalle. Sitä kannattaisi miettiä hätämajoitukseksi kunnes löydät muun paikan.

[QUOTE="aloittaja";26154752]No tuo on kyllä totta.
Mikään muu ei sido minua helsinkiin tai pk seudulle kun tuo työpaikka.Tosin joudumme täältä lähtemään kuitenkin otukokuun lopussa,lennot varattu/maksettu ja vuokrasopimus loppuu muutoinkin tuolloin.
Sitä vaan meitin että vaikka lähdettäisiinkin ns mihin tahansa kaupunkiin niin mistä järjestää ns hätämajoitus siksi aikaa kunnes saa kaikki asiat järjestettyä.aika paljon onneksi pääsee netissä tekemään.

Tuo oulu on yksi vaihtoehto..

Tämä on tällänen oravanpyörä,yksiasia täytyy ensin meittiä ja hoitaa/saada varmuus jotta voi siirtyä seuraavaan jnejne :)[/QUOTE]

No mut ouluhan on hieno paikka, yliopisto ja kaikki. Hätäapua voi pienillä paikkakunnilla pyytää vaikka sossulta, sinne kun voi vuoronumerotta vaan kävellä sisään keskustelemaan. Nyt Molliin siitä ja laajempi haku päälle! Tämähän on yksi elämän suurimpia päätöksiä.

He ihyvä pointti tuo "kesä-asunto",olsi imuutama kuukausi aikaa haistella ja tehdä vaikka joku kesätyöpätkä jos ei muuta irtoa ellei sitten lähde sinne ouluun heti ekana.
Kiitos paljon,tätä asiaa kun pyörittelee ykisn päässään niin tuntuu että se vaan paisuu ja paisuu eikä näe vaihtoehtoja :D

Ja kaupungin asuntojono on piiiiiiitkä.
Täytyy pitää silmät ja korvat auki

Kaupungilta tuskin saat kämppää pk-seudulta koska sulla nyt kuitenkin on mahdollisuus saada muualta asunto ja sulla on kyllä aika ruusuinen käsitys kaupungin(kin) vuokrista...

Kaupungilta tuskin saat kämppää pk-seudulta koska sulla nyt kuitenkin on mahdollisuus saada muualta asunto ja sulla on kyllä aika ruusuinen käsitys kaupungin(kin) vuokrista...

Niin no,elämäni ensimäiset 20 vuotta asuin kaupungin vuokra asunnosta,mm kallio,malmi,pukinmäki,roihuvuori..kaikissa noin 10-12e / m2
eli 700 eurolla luulisi löytävän kaksion..vaikka myllypurosta .
Onhan muillakin ihmisillä mahdollisuus muuttaa vaikka Jämsään?
Entäs jos saankin vakinaisen työpaikkani takaisin?Mitäs sitten,muuttuuko asetelma?
Tosin sillon olisi varaa yksityiseen.

[QUOTE="aloittaja";26154792]Niin no,elämäni ensimäiset 20 vuotta asuin kaupungin vuokra asunnosta,mm kallio,malmi,pukinmäki,roihuvuori..kaikissa noin 10-12e / m2
Entäs jos saankin vakinaisen työpaikkani takaisin?Mitäs sitten,muuttuuko asetelma?
Tosin sillon olisi varaa yksityiseen.[/QUOTE]

Vuokrat nousee koko ajan. Yksiön saa melko helposti 600-700 eurolla, mutta voi joutua yksiöstäkin pulittamaan 1000 euroa. Ei tuo mahdoton hinta ole kaksiosta, mutta en tiedä pystyykö kolmiota saamaan tuolla hinnalla.

[QUOTE="vieras";26154797]Vuokrat nousee koko ajan. Yksiön saa melko helposti 600-700 eurolla, mutta voi joutua yksiöstäkin pulittamaan 1000 euroa. Ei tuo mahdoton hinta ole kaksiosta, mutta en tiedä pystyykö kolmiota saamaan tuolla hinnalla.[/QUOTE]

Aa,itse tarkotiin kaupungin asuntoja siis,että pitäsi löytyä tuolla ~700e budjetilla..etteisiis jä siitä ainakana kiinni.
Juu oikotieltä kun katsoo niin hinnat on "pilvissä",jos vain saan tuon aijemman työni takaisin niin silloin voin muuttaa myös yksityiselle...osa-aiaktyöllä tms ei noita vuokria maksella.
Alueella ei sinänsä ole väliä,mieluummin kauempana keskustasta ja leveämmin kuin keskustassa ja pyllyt vastakkain.
Kurkkasin kyllä myös Oulunkin hintoja,"kovat" ovat vuokrat sielläkin..tosin oulussa en ole tainnut ikinä edes käydä joten en sillälailla tiedä seudusta.

[QUOTE="Aloittaja";26154818]Aa,itse tarkotiin kaupungin asuntoja siis,että pitäsi löytyä tuolla ~700e budjetilla..etteisiis jä siitä ainakana kiinni.
Juu oikotieltä kun katsoo niin hinnat on "pilvissä",jos vain saan tuon aijemman työni takaisin niin silloin voin muuttaa myös yksityiselle...osa-aiaktyöllä tms ei noita vuokria maksella.
Alueella ei sinänsä ole väliä,mieluummin kauempana keskustasta ja leveämmin kuin keskustassa ja pyllyt vastakkain.
Kurkkasin kyllä myös Oulunkin hintoja,"kovat" ovat vuokrat sielläkin..tosin oulussa en ole tainnut ikinä edes käydä joten en sillälailla tiedä seudusta.[/QUOTE]

Ei ne kaupungillakaan niin järjettömän halpoja ole ja kun sieltä on vielä ihan mahdoton saada asunto. Oulussa saa yksiön neljällä sadalla ihan keskustastakin.

[QUOTE="aloittaja";26154792]Niin no,elämäni ensimäiset 20 vuotta asuin kaupungin vuokra asunnosta,mm kallio,malmi,pukinmäki,roihuvuori..kaikissa noin 10-12e / m2
Tosin sillon olisi varaa yksityiseen.[/QUOTE]

No kaupungilla kaksiosta 700 ei oo mikään iso vuokra kuten tunnut luulevan. Mutta turha sun on sitä miettiä koska kaupungilla on tuhansia ihmisiä jonottamassa asuntoa KIIREELLISESTI ja sun keissi ei kiireellinen ole joten sieltä ei tule mitään tippumaan. Ulkomailta palaavat ei tosiaan oo jonon etupäässä.

Helsingin kaupungilta on turha asuntoa odottaa, siellä on järjettömän pitkät jonot. Hieman parempi jonotilanne on Espoolla ja Vantaalla, kai sulla on hakemukset niihin? Samoin hakemukset VVO:lle, S-asunnoille ja Satolle ja ehdottomasti pommitusta mailitse ja puhelimitse perään jotta "nostavat" hakemuksesi sieltä jonosta.

Lyyran nettisivuilta löytyy paljon kesäasuntoja vuokralle jos vakituista asuntoa et onnistu löytämään ennen muuttoajankohtaa.

Juu ei stadiin pääse.. Me päästiin maaseudulle paluumuuttajina. Ei auta 3 lasta, työpaikka yms yms asunnottomuus.. Ei stadin asuntoja kiinosta eikä kyllä helpolla muitakaan pk seudulla.. Pienet paikkakunnat ottaa kyllä mutta näissä ei lman autoa pärjää.

[QUOTE="pop";26154733]valitsi asuinpaikkansa mukavuuden, kauneuden ja kulttuurin perusteella, eikä ole kyllä päätöstään katunut kertaakaan.[/QUOTE]

Onko pk-seudulle vaihtoehtoja Suomessa noissa mainitsemissasi asioissa?

Nyt ihan ensimmäisenä se työasia kuntoon, eli paperi siitä että työpaikka on sinun. Sitä kautta sitten soitto Kaupungin Asunnoille vai millä nimellä Stadin Asunnotko se nyt onkaan. Selität tilanteen. Samoin katsot Vvo:lta sopivia asuntoja, vaikka sitten yksiön/kaksion alkuun, laitat netissä siihen hakemuksen ja SOITAT perään. Samoin teet Saton kanssa. Itse joskus mietin eroa miehestä, ja Vvo:lta sain puhelimitse lupauksen rivariasunnosta Yliskylässä/ Jollaksessa, jos vaan on eropaperit vetämässä niin oltaisi saatu asunto. He siis saavat tehdä itse noita päätöksiä, kaupungin asiat ovat paljon monimutkaisempia. Vvo:lle ei välttämättä tarvitse sitä työpaikkaakaan olla, Hels.kaupungille taas on parempi että se työpaikka on, asunnottomuus uhkaa mutta töihin pitäisi päästä.

Tsemppiä. Nyt vaan se työhomma selväksi ja varmasti asunto löytyy. Sitähän voi sitten vaihtaa kun kuviot selkiytyvät, otatte alkuun nyt vaan "jonkin". Roihuvuoressa on esim. Vvo:lla kaksio vai kolmio vapaana/ vapautumassa, huomasin kun katselin itsellemme neliöitä.

Oletpas saanut tympeitä vastauksia. Joskus voi käydä tuuri, itse sain kaupungin asunnon 1kk jonottamisella. Vuokra on alle 1000e ja neliöitä 96. Hyväkuntoinen asunto ja rauhallinen ympäristö hyvien kulkuyhteyksien varrella. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Helsinkiläinen;26155070:
Oletpas saanut tympeitä vastauksia. Joskus voi käydä tuuri, itse sain kaupungin asunnon 1kk jonottamisella. Vuokra on alle 1000e ja neliöitä 96. Hyväkuntoinen asunto ja rauhallinen ympäristö hyvien kulkuyhteyksien varrella. Tsemppiä!

Samaa ihmettelin itsekin mutta unhohtui mainita tuossa ylemäpänä.
Että tervetuloa Suomeen, persiilleen menee suunnitelmasi ;)

Tsemppiä Ap teille, oikeasti asioilla on tapana järjestyä. Ja pidä vaan kiinni siitä että Helsinkiin jäätte..

Oletko hakenut siis Helsingin kaupungin asuntoa vain,mites Espoon kaupungin vuokra-asunnot?Sieltä saa kyllä 600-750e kivan kokoisen ja siistin asunnon,Espooseen valmistuu koko ajan uusia taloja.

Kuumimmat

Yhteistyössä