muutto opiskelujen perässä uudelle paikkakunnalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
haluaisin siis kätilöksi ja olen hakenut tamkiin mutten ole vielä ainakaan päässyt edes pääsykokeisiin liian huonon, mutta ok yo todistuksen takia. asun siis treella. minulla ja miehelläni on pieni vauva ja aiemmin pelotti edes ajatus muutosta muualle koska pitäisi pärjätä niin itsenäisesti ja jos ei pärjäisikään niin mitä tapahtuisi? nyt olen kuitenkin alkanut luottamaan itseeni ja miettimään jyväskylän amk koska sinne on haku syksyisin ja tamkiin keväisin joten voin hakea molempiin vuorotellen ja samlla saada aina sen 5p ensimmäisestä hakutoiveesta.

mietin kuitenkin omaa ja miehenkin sopeutumista, vauva nyt varmaan sopeutuukin vaikka mihin vielä mutta onko kokemusta miten on muuten onnistunut elämä uudessa paikassa? uskon kyllä saavani koulussa uusia, samassa tilanteessa olevia ystäviä mutta pelottaa jotenkin miehenkin takia, jos hän joutuukin töihin karvaisten 50v miesten kanssa niin missä hän tapaa uusia ihmisiä ettei tule hulluksi vaan kotona kun ei oikein mitään harrastakaan eikä olla mitään perhekerho tyyppisiä kumpikaan vaikka perus vauvauinneissa käydäänkin =) miten miehenne ovat sopeutuneet varsinkin hieman nuoremmat? en halua että mieheni väsyy ja masentuu kun kaverit jäi tai tunne että minä pilasin kaiken.. siitä kärsii sitten lapsikin.
miten olette pariskuntana päässeet tuulettumaan jos sukua ei asu lähellä?? olemme tosi itsenäisesti hoitaneet perheemme jo nytkin että muutaman kerran on vauva ollut hoidossa ja kommunikoimalla saa lapsenhoitovuorot toisilleenkin jaettua ettei tässä nyt mikään ikävä omaa äitiä tulisi kumminkaa vaikka nuoria ollaan, hyvin pärjätään kolmisteen tääläkin niin miksei muuallakin?? :D mistä saisi halvan hyvän hoitajan vauvalle tyyliin järjestöistä tms kun rahaa tuskin opiskellessa on liikaa?? jos siis esim haluamme joskus synttäreinä vaikka elokuviin illalla, nytkin olemme juhlineet vaan siis tärkeinä päivinä kaksin ettei se menojalka nyt hirveitä vaadi. menee kuitenkin kauan että tutustuu muihin myös vapaa-ajalla niin yhteinen aika on edes jotain muuta kun vaippoja. meillä ei olisi ketään tuttua jyväskylässä ja se pelottaa.

mies on vähän vaan mumissut että no kai sitä voi joskus muuttaa muttei oikein vielä tunnu ajattelevan asiaa vaikka toki asia on vasta hyvin alulla ja hakukin vasta syksyllä ja koulun alkua voi siirtää vuodella. minä en kuitenkaan voi hakea vitsillä jos pääsenkin niin paikka on otettava. tietääkö kukaan voinko hakea samalla kun olen toisessa koulussa kirjoilla tauon ajan? eli jos haen tamkiin maaliskuussa vaikka pääsisin jamkiin nyt tammikuussa mutta pidän välivuoden niin saako hakea samalla? ja siis miten voin puhua miehelleni ilman että ahdistan häntä? kun tampereella on niin vaikea päästä mihinkään niin pakko miettiä muutakin jos haluaa ammatin. siirtokin on erittäin vaikea saada tamkiin myöhemmin joten olisin sielä sen 5v aika varmasti.. haluan kuitenkin ensisijaisesti pitää perheen mutta myös ammatin, ja mielellään 10v sisällä kuitenkin.

mites kaikki käytännön asiat päivähoidot ja asunnot?? mistä kaupunginosista kannattaa miettiä asuntoa jos haluaa jamk läheltä asunnon?? tämä nyt on tällasta pohdintaa mutta hyvä miettiä nyt jos alkaakin ahdistaa tai tulee paljon ongelmia niin en sitten hae nyt ja aikaahan mulla on tiedän, ja tuskin pääsen edes heti kouluun mutta yritetään =P

Jos Jyväskylä ei tunnu teistä molemmista toteutuskelpoiselta idealta, niin parempi antaa olla ja keskittyä siihen, että pääsee Tampereelle opiskelemaan, jos se kerran on sinulla ensisijaisena toiveena.

TAMK:iin kätilötyöhön ei ole mitenkään helppo päästä, eikä se vuosien saatossa sen helpommaksi muutu, vaikka hakisit kymmenen kertaa, jos et tee asialle jotain! Koska kompastuskivesi on yo-todistuksesi, niin rohkenen ehdottaa sinulle, että alkaisit katsella ammattiopistojen tarjontaa Tampereella ja lukisit lähihoitajaksi. Miksi?

1) Valmistuttuasi lähihoitajaksi voit hakea ammattikorkeakouluun ammatillisen perustutkinnon todistuksella. Tamkin kätilötyöhön valintakokeeseen pääsee yleensä alemmilla taustapisteillä, koska hakijoita on suhteessa vähemmän. Amispapereilla hakevilta katsotaan pelkkää keskiarvoa, ja päästäksesi valintakokeeseen, jo 2,50 keskiarvo riittää ja 2,67 keskiarvolla saisit täydet pisteet. Tuo ei ole normaalille, motivoituneelle opiskelijalle mikään mahdoton tehtävä.

2) Koska olet jo käynyt lukion, niin saisit käytyä lähihoitajaopinnot kahdessa vuodessa. Kaksi vuotta on lyhyt aika elämästäsi, kun se vie kohti määpäärääsi. Ehdit kyllä tehdä töitä vielä koko loppuelämäsi.

3) Harjoittelujaksoilla pääset näyttämään osaamistasi eri työpaikoissa ja saat jalan oven väliin. Työllistyminen on helpompaa, kun sinut muistetaan jo ennestään.

4) Valmistuttuasi lähihoitajaksi ja aloittaessasi amk-opinnot voit tehdä koulun ohella jo ihan oikeita töitä, vähintään kesäisin, ja saada niistä ammattilaisen palkkaa.

5) Toisen asteen koulutus ei kuluta korkeakoulujen opintotukikuukausia.

6) Amk-opiskelu ja valintakokeisiin valmistautuminen tulee olemaan sinulle helpompaa, kun sinulla on alasta jo perustiedot.

Kannattaa harkita.

yo pohjaisille ei kyllä ole yleensä helppo päästä koska niitä luokkia on vähemmän ja hakijoita paljon hoitoalalle :o?? normiluokkia on usein tyyliin 3 per luokka-aste ja yksi yo luokka johon hakee suuri määrä aikuisia ja joka vuosi vain yksi luokallinen pääsee. en kokonaan sulje tätä pois mutta nyt en koe tätä minulle sopivaksi asiaksi koska lähäri tutkinto ei välttämättä edes paranna mahdollisuuksiani ja se vaan lisää opiskeluaikaa mikä on taloudellisestikin rankkaa ja olen mieluummin vauvan kanssa nyt kotona ja haen amkiin ja pidän paikkaa varalla kunnes muutto vuoden päästä onnistuisi =)

ja arvasin että joku rupeaa nyt näitä muita reittejä ehdottamaan, jos nyt selittelen asiaa niin... saan jo täydet lukion keskiarvosta ja koska mitään takeita ei ole että saisin yhtä hyvää tai parempaa todistusta lähäristä niin mieluummin olen kotona nyt vauvan kanssa ja haen amkin, mietin sitten myöhemmin muita reitteijä jos ei pisterajat minään vuonna anna periksi, paljosta ei kuitenkaan ole kutsu ollut kiinni. vauvan kanssa opiskelu ei varsinkaan ole helppoa joten tuosta lähemmäs kolmosen todistuksesta en lähtisi liikkeelle heti alkuun :D en halua liian isoja paineita jos ei onnistukaan. eli mietin muita reittejä myöhemmin koska paljosta ei kuitenkaan ole kiinni, lähinnä tarvisin apua miten auttaa tuota ahditusta muuton kanssa koska siitä ei ole kokemusta mutta näistä kouluasioista kyllä on =) miten sopeutua siis ihan uuteen kaupunkiin??

ja arvasin että joku rupeaa nyt näitä muita reittejä ehdottamaan, jos nyt selittelen asiaa niin... saan jo täydet lukion keskiarvosta ja koska mitään takeita ei ole että saisin yhtä hyvää tai parempaa todistusta lähäristä

Jos olisit saanut täydet taustapisteet, niin olisit päässyt valintakokeeseen... Huomion arvoista on myös, että valintakokeen on syytä mennä aika putkeen, koska alin pistemäärä oli tänä vuonna 89, eikä sinne Jyväskyläänkään mikään super helppo ole päästä sisään, kun siellä alin pistemäärä oli viime syksynä 81.

Mutta toki toivotaan että jollain ihmeellä sinne kouluun pääset, ja ettei juuri tuolta alalta leikata tulevina vuosina aloituspaikkojen määrää, jolloin sisäänpääsy on vieläkin vaikeampaa.

Tässä sen huomaa, kuka on motivoitunut alalle ja kuka ei. Motivoitunut ei katsoisi lähihoitajakoulutusta nenän vartta pitkin, koska tajuaisi, että sillä saisi lisäpisteitä kätilökoulun haastattelussa.

Miks ihmeessä et muuttais? En ymmärrä ihmisiä, joiden on pakko asua samassa paikassa loppuelämänsä vaikka muualla olisikin töitä, opiskeluja jne. Mä muutin toiseen maahaan opiskelemaan, hyvin meni.

lapsen kanssa tarvii tukea vähän erilailla niin ei se muutto helppo ole ja pitää ajatella myös puolisoa.. ymmärtäkää nyt että lähihoitajakoulusta en välttämättä saisi sen parempia pisteitä kuin nykyisellä yo todistuksella joten siitä ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole mitään apua, ja jos menen kouluun vielä hankkimaan kympin todistuksen enkä sitä saakaan koska vauvan kanssa opiskelu ei ole aina helppoa niin sitten se on sama kuin hakisin tällä todistuksella suoraan ilman ylimääräisiä opintolainavuosia! mulla katsotaan myös yo arvosanat ei vain päättötodistus ja nyt puhuimmekin pelkästä päättötodstuksesta koska lähärikoulussa en voi yo torkkaa korottaa niin siihen ei se koulu auta. yo kirjoitusten korottaminen monen vuoden jälkeen on myös hankalaa muutenkin kun on taidot ihan ruosteessa joten mikään ei ole itsestäänselvää vaikka yrittäisikin, pitää olla realistinen omien taitojensa suhteen! äidinkielen yritän keväällä korottaa jos se jollekin tuo paremman mielen.. mikä helvetin vihan purkaus kaikilla iskee kun sanon etten halua opiskella 10 vuotta jos mahdollisuuteni eivät siitä välttämättä muutu tähän tilanteeseen nähden kätilöksi hakiessa?? minulla on nyt ihan hyvä todistus ja sen korottaminen on ajankohtaista jos muuten en pääse mutta kaukana ei ole ollut joten lähärikoulu odottakoon, en edelleenkään sulje sitä pois,

Kyllähän sä kavereita löydät jos koulun aloitat.

Mä muutin 2h päähän vieraalle paikkakunnalle kotiäitinä -.- En tunne oikeastaan ketään, ainakaan niin että aikaa viettäisin. En lisäksi edes TIEDÄ yhtään ikäistäni täältä. Pieni paikkakunta ja vituttaa.

Enkä kyl nyt jaksa selittää et miks ihmeessä edes muutin tänne.

ja haastattelussa ei mielestäni katsota sen kummemmin aiempaa koulutusta jos muuten on sopiva alalle, siksi ne pääsykokeet on että arvioidaan kaikki samallalailla ja sama haku on lähäreille ja yolle, hakuprosenteistakin näkee ettei lähäreitä mitenkään enemmän oteta vaan itseasiassa ylioppilaita joten haen mieluummin sillä todistuksella kun se ihan hyvä on, mikä siinä on niin kamalaa? ja peräkkäisinä vuosina haenkin, mutta koska haut on eri aikaan vuodesta niin en voi hakea kuin keväällä toiseen ja syksyllä toiseen.ja olen kyllä tietoinen eri koulujen pisterajoista mutten rupea noita pääsykoepisteitä vielä ressaamaan kun siitä päättää sitten ammattilaiset =)

ja haastattelussa ei mielestäni katsota sen kummemmin aiempaa koulutusta jos muuten on sopiva alalle, siksi ne pääsykokeet on että arvioidaan kaikki samallalailla ja sama haku on lähäreille ja yolle, hakuprosenteistakin näkee ettei lähäreitä mitenkään enemmän oteta vaan itseasiassa ylioppilaita joten haen mieluummin sillä todistuksella kun se ihan hyvä on, mikä siinä on niin kamalaa? ja peräkkäisinä vuosina haenkin, mutta koska haut on eri aikaan vuodesta niin en voi hakea kuin keväällä toiseen ja syksyllä toiseen.ja olen kyllä tietoinen eri koulujen pisterajoista mutten rupea noita pääsykoepisteitä vielä ressaamaan kun siitä päättää sitten ammattilaiset =)

Hae hyvä ihminen! Et sinä siinä mitään menetä. Tosin ei se kyllä vie yhtään eteenpäinkään niin kauan kuin lähtöpisteet on niin surkeat, ettet saa edes kutsua valintakokeeseen. Ja kannattaa kyllä harkita jotain tukikurssia, jos sitä äidinkieltä aiot mennä korottelemaan, muuten se taitaa olla yhtä tyhjän kanssa.

Yhteistyössä