Muutto.Onko pakko mennä lähimpään eskariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hätäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hätäinen

Vieras
Olen muuttamassa 15km päähän lapsen nykyisestä eskarista ja kokonaan eri kylälle. Lapseni on eskarissa nyt toista kertaa, koska koulun alkamista lykättiin. Eskariryhmä on pieni ja nyt toisena vuotenaan lapsi on myös löytänyt sieltä kaverin. Kaverien löytäminen on ollut todella vaikeaa. Pelkään miten käy, jos joutuu muuton takia vaihtamaan ryhmää. Voiko lapsi jäädä nykyiseen eskariin muuton jälkeen vai onko pakko vaihtaa eskaria? Entä tuleva koulu? Onko pakko laittaa lapsi kaupunkiin kouluun vai voiko aloittaa koulunsa tuolla missä eskarinkin käy?

Eli siis on pakko laittaa lähimpään kouluun? En voi valita tuota 15km päässä sijaitsevaa koulua vaan pitää laittaa ruuhkaiseen kaupungin kouluun? Minä vaikka kuskaan itse tuon 15km jok'ikinen arkipäivä eskariin ja kouluun jos vaan saa jäädä nykyiseen eskariin ja mennä sen ryhmän kanssa kouluuni. Lapsen onnellisuus tässä pääasia. Nyt matkaa eskariin 6km ja kulkee taksilla.

Meillä päin eskarin saa käydä missä tahansa (mihin mahtuu) kunnan sisällä, koska kuljetukset hoidetaan itse. Koulua ei saa valita vaan kunta osoittaa koulun.

Eskari- ja koulupaikkaa saa oman kunnan hakea ihan mistä haluaa, mutta välttämättä sitä ei saa juuri sieltä mistä ensisijaisesti haluaa. Sen sijaan kun paikka on jo myönnetty, ei voida velvoittaa vaihtamaan vaikka eskari olisi juuri alkanut, puhumattakaan näin loppukeväästä. Jos välissä on kuntaraja, voit joutua perustelemaan miksi et vaihtoa halua, mutta äärimmäisen harvoin joutuu vaihtamaan kun kyse erityislapsesta ja kahdesta kuukaudesta kyse. Koulupaikankin voi saada naapurikunnasta kun perustelee hyvin.

Yhteistyössä