muutto kreikkaan!!

ihan varmasti pärjää...mulla muutama frendi asuu ateenassa ja nyt yx lähösssä kohta perheensä luo. kalliimpaa ku Suomessa,mutta kyl pärjää varsinkin jos osaan Kreikan kieltä (aakkoset ihan hepreaa):)paremmat työmahkut,vaimeinasitko mennä miehen perään?anteex utelu
?ihan hyvälläkyselen.

en enää jaksais asua suomessa ja olis mukavaa saada hiukan maisemanvaihdosta.
koko perhe lähtisimme sinne tietysti =) , mutta mahtaakohan sieltä löytyä suomenkielistä koulua tai tarhaa ,siis lapsille ja minulle??
ruotsi on toinen vaihtoehto tosin tai tanska.

muistankohan ihan väärin, mutta mielestäni on sellanen suomalais-kreikkalainen seura olemassa ja sieltä varmaan sais kivasti tietoa. Kyllä oli paljon suomalaisia kreikassa sillon ku mä siellä lomailin ja luulen, että lisää on muuttanu sinne täältä porukkaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harald haaraparta:
en enää jaksais asua suomessa ja olis mukavaa saada hiukan maisemanvaihdosta.
koko perhe lähtisimme sinne tietysti =) , mutta mahtaakohan sieltä löytyä suomenkielistä koulua tai tarhaa ,siis lapsille ja minulle??
ruotsi on toinen vaihtoehto tosin tai tanska.
Esim. Rodokselta löytyy suomalainen peruskoulu, jos on lapset tulossa kouluikään (ja tämä koulu noudattaa siis ihan suomalaista koulusysteemiä ). Tarhasta en tiedä.
Kyllä sinne varmasti sopeutuisi, itsellä on mitä todennäköisemmin tulossa joskus muutto Kreikkaan. Palveluiden suhteen (terveydenhuolto yms. virastoasiat ) vaativat pitkää pinnaa ;)
Ateena on kallis kaupunki. Työn saantia toki helpottaa se että osaa kreikkaa.

vieras
hmm harmi ettei espanja kiinnosta, sieltä sais melko helpolla töitä etenkin eläkeläisten parissa kun siel niit on roppakaupalla suomalaisia ja ruotsalaisia. mun kaveri oli siel viime keväänä 2 kk vanhainkodilla töis.

vieras
kreikkaa en osaa, mutta ajattelin ,että jos sieltä löytyisi ruotsinkielinen tai suomenkielinen työpaikka, esim. päiväkodissa tai peruskoulussa. =)

Sitä en osaa sanoa miten rekrytoivat uutta henkilökuntaa esim. sinne kouluun, mutta katsopa täältä vaikka yhteystietoja ja voit tiedustella asioita ;)

http://www.ulkosuomalainen.com/kreikka/index.html

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja mäntti:
Eikös ruotsilla pärjää missä päin maailmaa tahansa? Sehän on maailmankieli ja portti muihin kieliin.

E: typo

No ei takuulla pärjää. Kun ei sitä ymmärretä edes Suomessa ja täällä se on sentään virallinen kieli.. :LOL:

mäki voisin ateenaan muuttaa :)
mut mitä pitää ensin tehdä jos ihan oikeesti ois kiinnostunu vaihtamaan maata? mistä se kaikki lähtee "rullaamaan"? ja mistä esim asunnon voi saada? vai pitääkö ensin muuttaa hotelliin ja paikanpäällä ettiä asunto...?
entäs kaikki tavarat?huonekalujen kuljetus tulis varmaan aika kalliiksi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmm harmi ettei espanja kiinnosta, sieltä sais melko helpolla töitä etenkin eläkeläisten parissa kun siel niit on roppakaupalla suomalaisia ja ruotsalaisia. mun kaveri oli siel viime keväänä 2 kk vanhainkodilla töis.
espanja ei ole oikein minun maani, mutta italia vois olla kans kiinnostava =) ...

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
mut mitä pitää ensin tehdä jos ihan oikeesti ois kiinnostunu vaihtamaan maata? mistä se kaikki lähtee "rullaamaan"? ja mistä esim asunnon voi saada? vai pitääkö ensin muuttaa hotelliin ja paikanpäällä ettiä asunto...?

Mä ajattelin asian niin, että lähdetään 2 viikon työnhakureissulle. Etitään työt ja mol.fi haetaan välillä kreikkaan työntekijöitä, mut usein vaan kesätyöntekijöitä. Sitten etitään asunto, joko oma tai vuokra. Vuokrat kuulemani mukaan on aika korkeita asuntojen kuntoon nähden. Tavarat tulee hyvin perässä, mut taitaa maksaa aika paljon. Jos säästäis kaikki rakkaimmat tavarat ja myis loput? :whistle:

voi miten kivaa ,että sain näin paljon vastauksia :flower: .
illalla kun lapset on nukkumassa, niin tutkin asiaa tarkemmin näiden linkkien kautta.
kiva huomata ,että täällä on muitakin kiinnostuneita. =)
Ja tuolla kreikka.netissä mäkin olen jonkin aikaa pyöriny ja tutustunu vähän juttuihin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Oceano:

Mä ajattelin asian niin, että lähdetään 2 viikon työnhakureissulle. Etitään työt ja mol.fi haetaan välillä kreikkaan työntekijöitä, mut usein vaan kesätyöntekijöitä. Sitten etitään asunto, joko oma tai vuokra. Vuokrat kuulemani mukaan on aika korkeita asuntojen kuntoon nähden. Tavarat tulee hyvin perässä, mut taitaa maksaa aika paljon. Jos säästäis kaikki rakkaimmat tavarat ja myis loput? :whistle:
tää on tosiaan hyvä suunnitelma :flower: .
mehän voitas sitten kaikki sinne muuttavat plussalaiset perustaa oma pieni yhteisö sinne. :D

vieras
http://www.blogilista.fi/hakemisto/ulkosuomalaiset täältä löytyy ulkosuomalaisten blogeja, niitä on ihan mielenkiintoista lukea. ainut huonopuoli on se et muuttokuume kasvaa o_o

Alkuperäinen kirjoittaja Oceano:

tää on tosiaan hyvä suunnitelma :flower: .
mehän voitas sitten kaikki sinne muuttavat plussalaiset perustaa oma pieni yhteisö sinne. :D

Joo:D Ps. Kreikassa pystyy lapsetkin käymään ihan suomalaisen peruskoulun ja lukion :whistle:

poikia3
Suosittelen kyllä sitä kreikan kieltä opiskelemaan, silloin on paljon läheisemmät välit ihan niiden alkuasukkaidenkin kanssa, arvostavat jo sitä että yrittää.

Kreikan aakkoset ovat ihan helpot, ne on itseasiassa melkein helpointa siinä kielessä. Muutaman vuoden olen kieltä työväenopistossa opiskellut, ja auttavasti sitä osaan. Mulla on niin sanottu kielipää, mutta kreikka on kyllä vaikein opiskelemistani kielistä, siihen kun ei saa tukea mistään muusta kielestä. (muita kieliä mm. englanti, ruotsi, ranska, venäjä, saksa, espanja)

Jonkin verran töitä voi löytyä noista suomikouluista jne. Mutta todennäköisempää on löytää työpaikka vaikkapa jostain kansainvälisestä yrityksestä, jolla toimintaa myös Kreikassa. Tai sitten vaikka jonkin ravintolan sisäänheittäjänä lomakaudella tai vaikkapa oppaana.

Minä voisin Kreikkaan myös muuttaa, rakastan sitä maata, ja rakastan historiaa, niitä raunioita on tullut koluttua vaikka kuinka. Siksi sitä kieltäkin olen opiskellut, ja siksi, että olen törmännyt Kreikassa kierreltyäni tilanteisiin, joissa yhteistä kieltä ei ole löytynyt ja kyse on kuitenkin ollut tärkeistä asioista.

Mutta mulla nuo kreikkahaaveet odottelevat kuitenkin eläkevuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Suosittelen kyllä sitä kreikan kieltä opiskelemaan, silloin on paljon läheisemmät välit ihan niiden alkuasukkaidenkin kanssa, arvostavat jo sitä että yrittää.

Kreikan aakkoset ovat ihan helpot, ne on itseasiassa melkein helpointa siinä kielessä. Muutaman vuoden olen kieltä työväenopistossa opiskellut, ja auttavasti sitä osaan. Mulla on niin sanottu kielipää, mutta kreikka on kyllä vaikein opiskelemistani kielistä, siihen kun ei saa tukea mistään muusta kielestä. (muita kieliä mm. englanti, ruotsi, ranska, venäjä, saksa, espanja)

Jonkin verran töitä voi löytyä noista suomikouluista jne. Mutta todennäköisempää on löytää työpaikka vaikkapa jostain kansainvälisestä yrityksestä, jolla toimintaa myös Kreikassa. Tai sitten vaikka jonkin ravintolan sisäänheittäjänä lomakaudella tai vaikkapa oppaana.

Minä voisin Kreikkaan myös muuttaa, rakastan sitä maata, ja rakastan historiaa, niitä raunioita on tullut koluttua vaikka kuinka. Siksi sitä kieltäkin olen opiskellut, ja siksi, että olen törmännyt Kreikassa kierreltyäni tilanteisiin, joissa yhteistä kieltä ei ole löytynyt ja kyse on kuitenkin ollut tärkeistä asioista.

Mutta mulla nuo kreikkahaaveet odottelevat kuitenkin eläkevuosia.
minä tässä juuri suunnittelinkin ,että miehen kanssa mennään avoimeen opiskelemaan kreikkaa ja muutettaisiin sinne aikaisintaan vuoden päästä.
=)

Yhteistyössä