Muutoin kuin makuuasennossa ponnistaneet!!!

• Viestiketjun aloittaja Kolmatta synnyttämään
  • Ensimmäinen viesti
Kolmatta synnyttämään
Kolmas synnytys häämöttää. Kaksi ekaa mennyt puolimakaavassa asennossa ja kahdesti on jouduttu tekemään episiotomia. Myös ponnistusajat on ollu aika pitkiä.

Nyt haluaisin ponnistaa jossain muussa asennossa. Millaisia kokemuksia ihmisillä on muista asennoista? Mitä suosittelette? Luin jostain, että ainakin epparilta saattaisi välttyä, jos ei selällään makaisi.

toi epparin teko kyllä riippuu paljon kätilöstä, koska itse olet ponnistanut kaikki lapset makuultaan (eka kyljellään, muut puoli istuvassa) ja vain tokassa on tehty eppari (toka painoi vain 3500g kun kuitenkin 3. painoi 4200g)...

Minä synnytin jakkaralla ja oli minusta luonnollinen hyvä asento. Jouduttiin kyllä eppari tekemään kun jäi niin jumiin mutta siitä huolimatta suosittelen kokeilemaan. Oli miun eka, sekin varmaan vaikutti että eppari tehtiin.

Miuski harmailee
Itse olen kolme synnyttänyt perinteisessä "sukista kiinni" asennossa (eppari tehtiin vain viimeisessä synnytyksessä ja sekin vauvan avo-otsatarjonnan takia), mutta paljon hyvää olen synnytysjakkarasta kuullut. Muutenkin kannattaa ennen ponnistusvaihetta olla niin paljon pystyssä kuin vain pystyy, niin painovoima autaa asiassa ja kudokset venyvät. Mutta voi olla myös niin, että vauva mahtuu mukavammin tulemaan epparin avulla, ja silloin käsittääkseni nostavat sit pöydälle..

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Itse olen kolme synnyttänyt perinteisessä "sukista kiinni" asennossa (eppari tehtiin vain viimeisessä synnytyksessä ja sekin vauvan avo-otsatarjonnan takia), mutta paljon hyvää olen synnytysjakkarasta kuullut. Muutenkin kannattaa ennen ponnistusvaihetta olla niin paljon pystyssä kuin vain pystyy, niin painovoima autaa asiassa ja kudokset venyvät. Mutta voi olla myös niin, että vauva mahtuu mukavammin tulemaan epparin avulla, ja silloin käsittääkseni nostavat sit pöydälle..
Minua ei nostettu, eppari tehtiin jakkaralla ja poika tuli siinä myös ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmatta synnyttämään:
Miten tuo jakkara oikein toimii - tai siis miten siinä pitää olla? Entä missä asennossa avautumisvaiheessa sitten ollaan?
Avautumisvaiheessa voi olla missä asennossa vaan ja jakkaralla istutaan vähän kun vessanpöntöllä ja yleensä tukihenkilö sitten on sun takana mihin nojaat kun ponnistat.

Mä olisin halunnut synnyttää sillain polvillaan nojaten siihen sänkyyn.. Eli siis peffa kätilöön päin, ymmärtääköhän kukaan taaskaan mitään :ashamed:

Mut sit tuli vähän hoppu x3 ja ihan tavis asennennossa vetäsin...

JONSERED Karhunkantaja
Kontallani (roikuin puolapuissa käsilläni tai nojasin säkkituoliin) porsin kolme ensimmäistä ja jakkaralla neljännen. Kuinka muka makuulla voi ponnistaa? :eek: Yhtäkään "epparia" ei ole tehty...

Kannattaa kuunnella kroppaansa ja kokeilla eri tapoja liikkua ja eri asentoja. Voihan sitä sitten vaikka vaihtaa, jos huomaa, ettei tunnu hyvältä. =)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mulla oli säkkituoli sängyssä ja ns. nelinkontin olin siinä päällä, selkä oli niin kipeä etten ois voinut kuvitellakaan ponnistavani puoli-istuvassa asennossa.
Tuo oli mulle tosi hyvä asento. :)
Jotain tollasta mäkin oon aatellu. Se tuntuis jotenkin niin luonnolliselta asennolta. Missä sairaalaassa olit? Mä oon menossa Kysiin ja mietin, että miten siellä henkilökunta suhtautuu muihin ponnistusasentoihin.

mä olen ensimmäisen ponnistanut sesovaltaan "fordiin" nojaten, se on semmoinen kävelytuen näköinen korkeutta voi säädellä ja kätilö siis istuu lattialla ja ottaa vauvaa vastaan. Sänkyyn en voinut mennä selkä kivun vuoksi. Toinen ponnistettiin perinteisesti sängyssä kätilö "vanhakantainen" ei suostunut et mä seisoin tai olen muissa asennoissa. Onneksi tuli nopsasti toinen eli ei tarvinnut kitua kauan siinä sängyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mulla oli säkkituoli sängyssä ja ns. nelinkontin olin siinä päällä, selkä oli niin kipeä etten ois voinut kuvitellakaan ponnistavani puoli-istuvassa asennossa.
Tuo oli mulle tosi hyvä asento. :)
Jotain tollasta mäkin oon aatellu. Se tuntuis jotenkin niin luonnolliselta asennolta. Missä sairaalaassa olit? Mä oon menossa Kysiin ja mietin, että miten siellä henkilökunta suhtautuu muihin ponnistusasentoihin.
Kättärillä pojan maailmaan saatoin. :)
Ja kätilö ehdotti tuota, kun näki mun tuskani. Ja mies pystyi tuossa asennossa hieromaan mun selkääni, sekin oli suuri apu. :heart:

Mulle
kätilö sanoi (silloin kun ensimmäisessä raskaudessa olin tutustumassa laitokseen), että pitkän ihmisen (olen 178cm) ei kannata edes harkita synnyttävänsä jakkaralla. Tuosta aikaa 8 vuotta. Onkos nykyään vielä samoin vai onko tuo lausahdus ylipäätään kätilökohtainen?

Alkuperäinen kirjoittaja Mulle:
kätilö sanoi (silloin kun ensimmäisessä raskaudessa olin tutustumassa laitokseen), että pitkän ihmisen (olen 178cm) ei kannata edes harkita synnyttävänsä jakkaralla. Tuosta aikaa 8 vuotta. Onkos nykyään vielä samoin vai onko tuo lausahdus ylipäätään kätilökohtainen?
Mä olen 174cm ja kaksi siis jakkaralla synnyttänyt. Etenkin vanhemmat kätilöt tykkäisivät vaan siitä perinteisestä synnytysasennosta, se kun on heille itselleen niin helppo työskennellä. Jakkaralla kun synnyttää niin kätilölläkin on raskaampaa siellä lattiarajalla kyykkiä.

Yhteistyössä