Muutama kysymys elektiiviseen sektioon valmistautumisesta...

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Eli mulle tehään suunniteltu sektio 21.1. ja äitipolilta sain mukaani "eväspussin" valmistautumista varten.

-Peräruiske: sain suullisen ohjeen, että aamulla ennen osastolle lähtöä laitetaan, mutta kirjallisessa ohjeessa sanotaan, että illallakin voi jo laittaa. Miten ootte ite toimineet. Ajattelin, että illallla ois parempi, ja sitte suihkuun...

-Tukisukat: Ne pitäis aamulla laittaa jalkaan ennen ylösnousua, ettei laskimot ehi täyttyä, mutta mä lamppaan yöllä kuusikin kertaa vessassa, eli ei tuu kovin pitkää unijaksoa kerralla...Mites tää vaikuttaa?

Ja sitten vielä:

Katetroitiinko teidät ennen vai jälkeen puudutuksen?

Kuinka rajua jälkivuoto on sektion jälkeen...verrattuna vaikka alatiesynnytykseen?

Kiitos, jos joku viitsii vastata. Kovasti pyörii asiat mielessä...

muihin juttuihin en osaa vastata kuin kahteen viimeiseen, siihen maailman aikaan otettiin edellisena iltana osastolle.
Katetri laitettiin jo ennen leikkuriin menoa, jälkivuoto samanlaista tai ehkä vähän niukempaa kuin alatiessä.
Hyvää loppusuoraa =)

Mulle on tehty ekasta sectio. Jälkivuoto oli aika niukkaa verrattuna toiseen alatiesynnytykseen. Ehkä ekat pari pv tuli runsaammin, sit muuttui vähemmäksi. Mut mulla kesti aika pitkään sellaisena ruskeena :|

Muihin en osaa vastata, kun minun elektiivinen muuttui kiireelliseksi sectioksi.

Jälkivuoto on monilla vähäisempää ja kestää vähemmän aikaa sektion jälkeen, johtunee siitä, kun kohtu kuivataan sektiossa.
Itselläni toin sektion jälkeen kesti pidempään kuin alatiesynnytysten.

Muihin kysymyksiin en osaa vastata, kun ei ollut suunniteltu sektio.

- Laitettiin peräruiske sairaalassa illalla, kun jouduin sinne 1 vrk ennen

- Juokset veskissä sen minkä juokset, se nyt on loppuvaiheessa muutenkin normaalia ja tukisukat vaan jalkaa aamulla

Puudutus laitettiin mulle ainakin vasta salissa, joten katetrointi hoidettiin huoneessa ennen saliin menoa. Jälkivuoto oli jopa lievempää mitä alatiesynnytyksessä, mutta siinäkin on tietysti eroja miten kukin vuotaa. Onhan se leikkauskin synnytys.

Älä hermoile, hyvin se menee ja äkkiä huomaat se on jo ohikin! :)

Tukisukista ja tyhjennyksesta ei ollut KYSissa reilu vuosi sitten mitaan puhetta.
Katetrointi tehtii osastolla ennen puudutusta (ja salissa puudutuksen aikana uudestaan kun siina oli jotain haikkaa...). Jalkivuoto kesti 3 vk, en tieda muusta kun molemmat on syntyneet sektiolla. Jalkivuoto yleensa niukempaa kun kohtu puhdistetaan sektiossa huolellisesti.
Epiduraalikipupumppu on loistava, jos sita tarjotaan, kannattaa ottaa, muuten muista pyytaa riittavasti kipulaaketta jalkikateen. (Kipu ei jalosta ketaan!)

Kiitos kaikille vastanneille :flower: Vaikka tavallaan toi sektio ei tullut yllätyksenä, niin nyt kun tiiän päivämäärän, ni on kovasti alkanut asiat pyöriä mielessä. Jostain kumman syystä toi katetrointi jännittää eniten...

Jotenki ois ollut mukavampaa, että ois saanut mennä osastolle jo edellisenä iltana, mutta meillä elektiiviseen sektioon mennään kotoa, eli aamulla sitte seiskalta pitää olla sairaalassa. Tietty kaikki menee sitte uusiksi, mikäli tää vauveli päättääki tulla maailmaan ennen tota sovittua päivää :D

Alkuperäinen kirjoittaja napakettu:
Mä sain ohjeeksi että se peräruiske laitetaan illalla, sekä suullisena ohjeena, että niissä kirjallisissa ohjeissa oli. Tukisukista en saanut minkäänlaista ohjetta?? apua, pitääkö tässä sellasetkin vielä lähtee ostamaan?

katetroinnista en osaa sanoa mitään, kun tulossa on eka sektio ja ensimmäinen lapsi.

Jälkivuodosta olen käsittänyt että vuoto on niukempaa kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Neuvolan täti ainakin eilen sanoi että voi olla paljonkin niukempaa.

tsemppiä tulevaan! =)

Mä sain ne tukisukat mukaan äitipolilta. Oli muuten ihan kauniit vielä :whistle: Ei mitkään ruskeat kumisukat vaan ihan ku stay-up-sukat :p

Kättärillä ei peräruisketta tarvinnut käyttää ollenkaan. Tukisukat ohjeistettiin laittamaan jalkaan sektiota edeltävänä iltana kotona. Lienee yöt vessassa ravaavalle ihan hyvä vaihtoehto.

Jälkivuoto oli mulla sektion jälkeen huomattavasti alatiesynnytystä vähäisempää.

-koskaan en ole tukisukista section yhteydesä kuullutkaan ja kaksi kertaa on sectio tehty
-peräruiskettakaan ei ole mainittu. Ei kiirreellisessä eikä ns normi sectiossa
-jälkivuoto ei ollut mitään erityisen rusasta
-katetri laitettin ennenkuin mentiin leikuriin

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Kiitos kaikille vastanneille :flower: Vaikka tavallaan toi sektio ei tullut yllätyksenä, niin nyt kun tiiän päivämäärän, ni on kovasti alkanut asiat pyöriä mielessä. Jostain kumman syystä toi katetrointi jännittää eniten...

Jotenki ois ollut mukavampaa, että ois saanut mennä osastolle jo edellisenä iltana, mutta meillä elektiiviseen sektioon mennään kotoa, eli aamulla sitte seiskalta pitää olla sairaalassa. Tietty kaikki menee sitte uusiksi, mikäli tää vauveli päättääki tulla maailmaan ennen tota sovittua päivää :D

Oikeasti, sektion odottelu sairaalassa on kuolettavan tylsää. Parempi vaan ettei tarvi mennä sinne etukäteen. :D

Muuten nuo kysymäsi jutut voivat vaihdella saaraaloittain ja ihan henkilöittäinkin. meillä ei kahdessa sektiossa ollut kummassakaan mitään peräruiskeita tai tukisukkia. Katetri minulla laitettiin jo ennen saliinmenoa, eli siis ennen puudutusta, mutta sitten on niitäkin joilla se on laitettu vasta salissa puudutuksen jälkeen. Alatiesynnytyksestä minulla ei ole kokemusta mutta jälkivuotoa en pitänyt pahana kummankaan kohdalla.

Mulla tällainen kokemus vajaa 2v sitten:
Peräruiskeen sain kotiin ja laitoin sen illalla kotona, tosin vatsa tyhjeni kokonaan vasta aamulla.. Tukisukat sain sairaalasta ja ne siis laitettiin siellä ennen leikkuriin menoa.. Katetri laitettiin osastolla samoin tippa n. 4h ennen leikkausta.. Puudutus laitettiin leikkaussalissa juuri ennen leikkausta.. Mulla jälkivuoti kesti sektion jälkeen 7 viikkoa ja rajua se oli n. viikon.

- Peräruiske.. illalla muistaakseni pistin kun aamulla ei saa syödä niin se ja sama.. eipähän tule aamulla kiire.. :)

- Tukisukat.. leikkaus lisää tulppien riskiä.. ekan kohdalla 2006 ei ollut näitä.. sain ne huonosti päälle tokan kohdalla ja taidettiin laittaa uusiksi sairaalassa..

- Katetroitiin puudutuksen jälkeen.. vaadi jos yrittävät aiemmn laittaa.

- Jälkivuoto ekasta n. 4 viikkoa, tokasta 4 päivää.. eli vaihtelee..

-Peräruiske: Sain sen mukaan kun viimesen kerran ennen sektioo polilla kävin. Piti laittaa illalla, 12 tuntii ennen osastolle menoa, eikä sit saanu enää mitää syödä ja juodakii vaa iha minimaalisesti vettä.

-Tukisukat: Minule mitää koskaa puhuttu mistää tukisukista, eli ei hajuakaan mokomasta :o

-Katetri: laitettiin osastolla jo heti koht sinne menon jälkeen, kun ei tarkkaa kellon aikaa leikkaukselle ollut. Eli ennen puudutuksia. Ja ajettiin karvat samalla.

-Jälkivuoto: ei oo kokemusta kuin sektion jälkeisestä vuodosta niin en voi verrata onko enempi vai vähempi. Pari viikkoo sitä kesti joka kerralla.

Sektio-aamuna menin osastolle klo 6.00, laitettii tippa, katetri, näit tämmösii valmisteluit. Sit vaa ooteltii et milloin päästään. Oli muutama kiireellinen sinä päivänä niin myö päästiin saliin vasta klo 14. Vaavikka syntyi 14.19.

2 edellistä sektioo tehtii kiireellä. Tää kolmas sit päätettii heti alkuraskaudes ekas ultras että suunitellusti tulee, ja saimpa silloin jo tietää tarkan päivänkii :D
se se vast oli oottelua ja jännää kun ties et minä päivänä pien näkee päivänvalon!

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Eli mulle tehään suunniteltu sektio 21.1. ja äitipolilta sain mukaani "eväspussin" valmistautumista varten.

-Peräruiske: sain suullisen ohjeen, että aamulla ennen osastolle lähtöä laitetaan, mutta kirjallisessa ohjeessa sanotaan, että illallakin voi jo laittaa. Miten ootte ite toimineet. Ajattelin, että illallla ois parempi, ja sitte suihkuun...

-Tukisukat: Ne pitäis aamulla laittaa jalkaan ennen ylösnousua, ettei laskimot ehi täyttyä, mutta mä lamppaan yöllä kuusikin kertaa vessassa, eli ei tuu kovin pitkää unijaksoa kerralla...Mites tää vaikuttaa?

Ja sitten vielä:

Katetroitiinko teidät ennen vai jälkeen puudutuksen?

Edellisenä iltana peräruiske, josta sain ihan hirveet pukamat ja ramppasin yönkin vessassa. Suosittelen illalla laittoa, koska sen vaikutus todella kestää pitkään.

Tukisukkia ei käytetä taysissa.

Katetroitiin leikkaussalissa puudutuksen jälkeen.

Jälkivuoto oli tosi niukkaa, muuttui tosin kohtutulehduksen takia runsaaksi n. pari viikkoa leikkauksesta.

Kuinka rajua jälkivuoto on sektion jälkeen...verrattuna vaikka alatiesynnytykseen?

Kiitos, jos joku viitsii vastata. Kovasti pyörii asiat mielessä...

mulle tehtiin sektio 13.11.09 ja vuodan edelleen jälkivuotoa, mutta niukasti! Tuntuu tosi kummalle kuin voi näinki kaua tihkua, monet puhunu justiinsa et sektiosta vuotais vähemmän aikaa.

Yhteistyössä