muut vasenkätiset, kynäotteestanne kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähän harmittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähän harmittaa

Vieras
olen itsekin vasenkätinen ja olen aina kuullut siitä vähän negatiiviseen sävyyn palautetta.
kaikista ikävin tilanne oli, kun yhtenä päivänä töissä kirjotin asiakkaan tilausta ylös ( omaan muistilappuun, mitä ei muut edes tule näkemään ) ja yhtäkkiä asiakas rupesi kotkottamaan, kuinka pitelen kynää aivan väärin ja kuinka ruma käsiala minulla on. asetteli kynää parempaan asentoon käteeni ja käytös oli muutenkin todella loukkaavaa.

arvostelija oli itse opettaja, joten toki ammattitaitoa arvostelemiseen on. olen pieneltä paikkakunnalta lähtöisin ja meitä vasenkätisiä oli ala-asteella korkeintaan viisi, eikä meille kenellekkään opetettu oikeaoppista kynäotetta, toisin kuin oikeakätisille..

miten muut vasenkätiset, onko teillä ns. oikea kynäote vai kirjoitatteko siten, miten parhaalle tuntuu? arvostellaanko vasenkätisyyttänne muutenkin?

Siis mikä on se oikea kynäote? Olen nähnyt niin monenkirjavia kynäotteita, etten ole tullut ajatelleeksikaan, että jokin niistä olisi vielä virallisesti oikea.

Olen itse myös vasenkätinen. Paljon siitä on saanut. Ihmettelen todella, kuinka muka voi olla niin omituista, että kaikki eivät tee asioita samalla tavalla. Erityistä hämmennystä ihmisten keskuudessa aiheuttaa kykyni käyttää lähes yhtä hyvin molempia käsiä, esim. saksien käyttö ja vaikka mailapelit sujuvat paremmin oikealla.

[QUOTE="vieras";23903249]Siis mikä on se oikea kynäote? Olen nähnyt niin monenkirjavia kynäotteita, etten ole tullut ajatelleeksikaan, että jokin niistä olisi vielä virallisesti oikea.

Olen itse myös vasenkätinen. Paljon siitä on saanut. Ihmettelen todella, kuinka muka voi olla niin omituista, että kaikki eivät tee asioita samalla tavalla. Erityistä hämmennystä ihmisten keskuudessa aiheuttaa kykyni käyttää lähes yhtä hyvin molempia käsiä, esim. saksien käyttö ja vaikka mailapelit sujuvat paremmin oikealla.[/QUOTE]

Jäi sana pois. Piti siis sanoa, että "paljon siitä on saanut kuulla".

Miten sitten pidät kynää kädessä? Mulla on miehen mielestä ihan normaali kynäote ja oikeaoppisesti kirjoitan paperiin.
Jotkut vasurit suttaavat saman tien kirjoittamaansa tekstiä, jotenkin kädellä pyyhkäisevät tekstin päältä. Tai sitten ne kirjoittavat jotenkin hassusti tekstin yläpuolelta, käsi aivan käsittämättömässä asennossa.

Jotkut asiakkaat huomauttelevat, että mulla on kynä väärässä kädessä. Yleensä nämä huomauttelijat ovat vanhuksia.

pidän kynää ihan ns. normaalisti, mutta kynänpää lepää ihan tuolla peukalonhangassa, eikä tuossa rystyn kupeessa, missä sen kai oikeasti pitäisi olla. tai ainakin siihen se opettajanainen sitä kynää kovasti oli asettamassa. kirjoitan ranne suorana, mutta teen kirjaimet kynänterää alhaalta ylöspäin kuljettaen, ja käsi kulkee koko ajan kirjoitetun tekstirivin alla. silloin teksti ei sotkeennu. käsiala on ihan ok ja tekstatakin osaan, joten oli kyllä todella suuri yllätys, miten käsialani oli niin järkyttävän rumaa tämän esikouluopettajan mielestä.. :/

kuvitus_oik_kat_kynaote.gif

Näin pidän kynää.

pidän kynää ihan ns. normaalisti, mutta kynänpää lepää ihan tuolla peukalonhangassa, eikä tuossa rystyn kupeessa, missä sen kai oikeasti pitäisi olla. tai ainakin siihen se opettajanainen sitä kynää kovasti oli asettamassa. kirjoitan ranne suorana, mutta teen kirjaimet kynänterää alhaalta ylöspäin kuljettaen, ja käsi kulkee koko ajan kirjoitetun tekstirivin alla. silloin teksti ei sotkeennu. käsiala on ihan ok ja tekstatakin osaan, joten oli kyllä todella suuri yllätys, miten käsialani oli niin järkyttävän rumaa tämän esikouluopettajan mielestä.. :/

Mullakin on muuten tuolla peukalonhangassa, nyt kun tarkemmin kokeilin tuota kynäotetta. Minun käsiala on aina ollut ihan karmeaa katsottavaa, mutta kyllä siitä on selvän ottanut muutkin kuin minä.

[QUOTE="vieras";23903369]

Näin pidän kynää.[/QUOTE]

Minä myös, siis vasemmalla kädellä tietenkin. Ja kyllä suttaan kirjoittamani tekstin, jos lyikkärillä tai tussilla kirjoitan.

[QUOTE="vieras";23903369]

Näin pidän kynää.[/QUOTE]

näin se henkilö minunkin käski kirjoittaa. mutta kuten tuosta huomaa, on kyseessä oikeakätisten kynäote.
minä jos kirjoitan noin, sotkeentuu teksti sitä mukaa karmeaksi sutuksi, eikä siitä sitten enää saa selvää senkään vertaa. :(

ihan samanlailla pidän kynää kuin oikekätisetkin, eikä kukaan ole mulle koskaan mitään negatiivista kätisyydestäni kommentoinut...olisipa outoa. Paperi toki on aina ihan poikittain, ettei käsi sotke kirjoitusta...

Noin mäkin pidän vasemmassa kädessä kynää, kuin tossa kuvassa.

Mä olen lähinnä kuullut vaan positiivisia kommentteja, mitään negatiivista ei ainakaan tule nyt mieleen. Yläasteen käsityöopettaja oli aivan onnesta soikea kun pääsi opettamaan vasenkätistä, siis ihan oikeasti =)
Yleisimmät kommentit mitä kirjoittaessa kuulen on että "Heii, säkin oot vasenkätinen!" tai "Miten sä osaat kirjoittaa tolla kädellä?" :D

Joskus aikoinaan on joku opettaja sanonut jotain vasenkätisyydestäni, että mun on vaikeampi muka oppia jokin juttu tms.
Itse olen oikeastaan vain iloinen että olen vasuri ja ihan kunnollisen kynäotteenkin hallitsen, tosin käsialani ei ole mitenkään erityisen kaunis mutta eipä monilla muillakaan ole.:)

Alkuperäinen kirjoittaja vähän harmittaa;23903425:
näin se henkilö minunkin käski kirjoittaa. mutta kuten tuosta huomaa, on kyseessä oikeakätisten kynäote.
minä jos kirjoitan noin, sotkeentuu teksti sitä mukaa karmeaksi sutuksi, eikä siitä sitten enää saa selvää senkään vertaa. :(

Tavallinen mustekynä ei kyllä suttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vähän harmittaa;23903425:

Itsekin olen vasuri ja noin pidän. Laitoin siis kuvan.
Mulla ei teksti pahemmin suttaannu mutta pikkurilliin tulee kynästä mustetta jos paljon tekstiä kirjoitan.

[QUOTE="vieras";23903499]
kuvitus_vas_kat_kynaote.gif

Tässä jotain kuvia kynästä vasurissa.[/QUOTE]

Tuo alhaalla keskellä on se käsittämätön käden asento mitä minä tarkoitin.
Minun kynäote on tuo alhaalla vasemmalla oleva kuva, enkä sottaa tekstiä kädelläni.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä