Muumimaahan rattaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mymmeli

Vieras
Mietin tässä, että kannattaako Muumimaahan ottaa rattaita mukaan? Onko kannattavaa? Matkassa on mukana kaksi aikuista ja 4v ja 2v lapset. Molemmat muksut ovat liikkuvaisia ja reippaita menijöitä ja kaiken oletuksen mukaan jaksaisivat koko päivän ilmankin rattaita... tietysti odottamattomia yllätyksiäkin sattuu.
Mietin vain, että käykö sitten niin että rattaat ovatkin ihan turhakkeet ja kaikenkaikkiaan hankaloittavat yleistä olemista siellä. Niin ja pääseekö siellä miten kulkemaan rattaiden+seisomalaudan kanssa?

Mulla on ollut Muumimaailmassa rattaat ihan jo sen takia, että mukana on näppärästi kulkeneet vaihtovaatteet, eväät, pyyhkeet ja uikkarit. Ja kyllä käveltävää tulee sen verran, että pieni siellä saattaa väsyä. Mutta en osaa sanoa pärjääkö siellä seisomalaudalla. On polkuja, joihin ei rattailla pääse, ja seisomalaudan kanssa meno voi olla vielä vaikeampaa.

Ainakin siellä pääsee hyvin liikkumaan rattaiden kanssa. Teatteriin tai muumitaloon tms. mennessä rattaat voi jättää ulos. Rattaa voi olla tarpeen, jos auton joutuu jättämään kauas. Tosin on siellä vuokrattavana niitä puisia kärryjäkin, joissa voi vetää lapsien lisäksi vaikkapa matkatavaroita.

seisomalaudasta en tiedä, mutta rattaiden kanssa aika hyvin. Minnekään metsätaipaleelle ei ehkä kannata ottaa mukaa, mutta sillä yleisalueella kylläkin.

Suosittelen kyllä rattaita, reissu on raskas ja lapset väsyy, ja matkat autolle pitkiä, kotiinlähtiessä voi lapset olla aika väsyneitä ja viimeistään silloin kiität rattaista.

Kiitos vastauksista :)

Siellä siis on vuokrattavissa niitä puisia kärryjä? Jos niin taidan kallistua niiden puolelle ennemmin kuin rattaisiin. Voihan niihinkin laittaa muksun matkaamaan...
Pitää vielä miettiä asiaa...

ne kärryt painaa tonnin ja on kiikkerät! Ehdottomasti omat, mutta älä ihan paketista repäistyjä ota, jos vaikka joudut toviksi jättämään ne ulos vahtimatta... esim. mennessänne muumitaloon sisälle, siellä kestää aika kauan ja sieltä tullaan ulos aivan järkyttävän kapeita ja jyrkkiä kierreportaita.

Minä olen kiertänyt sen koko reitin rattailla, ainostaan riippusilta kierrettiin mutta siitä meni vaihtoehtoinen "polku". Se reittihän on pyörätuoli-ystävällinen joten perusrattaillakin sen pääsee, jotkut pikkupyöräiset matkikset saattaa pomppia ikävämmin, en tiedä.

Muumitaloon jne mennessä jätin rattaat ulos, niitä oli siellä vinopino parkissa :) Jos pelkäät että viedään niin ota pyörän vaijerilukko mukaan, jolla estät renkaidne kulkemisen, ei niitä kukaan ala kantaen varastamaan eli ei haittaa vaikket saisi niitä kiinni mihinkään.

Ja tavarat reppuun (vaihtovaattete, eväät jne) niin pääsee kätevästi lasten kanssa kulkemaan vaikka jättäisi rattaat hetkeksi, tavatoitaan niihin ei kannata jättää...

Ne vuokrattavat kärryt oli ainakin viime vuonna ruuhkapäivänä loppuneet, kun tuttavaperheen kanssa oltiin ja he olisivat halunneet sellaiset tavaroille.

Esikoisella ei ollut rattaita mukana 2½-vuotiaana, eikä niitä tarvittukaan. Kuopuksella oli 2½-vuotiaana jolloin ne oli ihan tarpeen osan ajasta (myös matkalla, kun tultiin julkisilla) mutta ei enää 3½-vuotiaana eikä ollut tarvettakaan.

Se metsäpolku oli paaaaljon kivempi ilman rattaita, enkä mä niitä tietenkään Muumipapan laivaan tai Muumitaloonkaan roudannut, kauppaan ei saanut rattailla mennä myöskään.

Me oltiin siellä silloin kun lapset oli 1v ja 3v ja rattaat oli kyllä ehdottomat. Sinne on aika pitkä matka kuitenkin kävellä ja poistullessa voi ainakin olla väsy. Ja rattaissa kulki mukavasti mukana eväät, vaipat, takit yms... Ja hyvin pääsi rattailla kulkemaan koko saaren ympäri, puisia polkuja pitkin. Meillä matkarattaat. Me ainakin oltais oltu hukassa ilman rattaita. Ja nyt jos mentäis kun lapset 2v, 4v ja 6v niin kyllä ottaisin rattaat mukaan. Vaikka tuo meidän 2v on kova kävelemään eikä meinaa rattaissa viihtyä niin ihan varmasti tulis väsy päivän aikana ja voi vaikka ottaa nokoset jos siltä tuntuu.

Ota rattaat mukaan.

Mulla oli 2004 kesällä, likalla (silloin 1v7kk) kuomurattaat mukana, ja oli kätevät (tavaroitakin sai alakorissa kuljetettua). Nukkui päikkäreitäkin niissä.
Poika oli silloin 3v5kk, ja jaksoi kävellä kyllä.

Justiinsa tuota mietin, että se voisi olla paljon kivempaa ilman rattaita. Pääsisi lasten kanssa touhuamaan paremmin. Plääh. Yleensä meidän muksut ovat kovin reippaita tuollaisissa paikoissa, mutta siihen en kuitenkaan uskalla täysin luottaa. Lapset kun ovat lapsia.
Eväät ja vaihtarit olisivat muutenkin tulossa reppuun.

Laittakaa lisää kokemuksia. Ehdin tässä vielä pähkäilemään monen monta päivää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen kiertänyt sen koko reitin rattailla, ainostaan riippusilta kierrettiin mutta siitä meni vaihtoehtoinen "polku".
Tuo riippusilta on nykyään sellainen ihan kiinteä, paikoillaan pysyvä silta. Eli ei enää huoju ja heilu joka suuntaan :) .

Me oltiin juuri eilen siellä sellaisen perheen kanssa, jolla oli nuorin lapsi vaunuissa ja hienosti pääsi menemään oikeastaan joka paikkaan. Kun isommat lapset meni Muumitaloon, toinen vauvan vanhemmista jäi vaunujen kanssa ulos odottelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen kiertänyt sen koko reitin rattailla, ainostaan riippusilta kierrettiin mutta siitä meni vaihtoehtoinen "polku".
Tuo riippusilta on nykyään sellainen ihan kiinteä, paikoillaan pysyvä silta. Eli ei enää huoju ja heilu joka suuntaan :) .

Me oltiin juuri eilen siellä sellaisen perheen kanssa, jolla oli nuorin lapsi vaunuissa ja hienosti pääsi menemään oikeastaan joka paikkaan. Kun isommat lapset meni Muumitaloon, toinen vauvan vanhemmista jäi vaunujen kanssa ulos odottelemaan.

No mä olin viime kesänä siellä rattailla, ja silloin se riippusilta oli ainakin kierrettävä ihan siksikin, että siihen johti portaat. Tai mä en ainakaan nähnyt muuta konstia kulkea siitä kuin ottaa rattaat syliin. Mutta siitä meni tosiaan vierestä toinen polku, josta pääsi kiertämään.

Ja toisaalta siellä on niin paljon kaikenlaista tekemistä, ettei lapsi välttämättä malta edes istua rattaissa :) .

Meillä olikin rattaat aika pitkälle käyttämättä itse Muumimaailmassa, mutta heti kun portista lähdettiin, kiipesi lapsi/lapset kyytiin ja sitten niille olikin käyttöä. Sieltähän on pitkä matka kuitenkin kävellä keskustaan. Riippuu tietenkin, että millä aikoo kulkea sinne. :) Meidän nuorempi ei olisi viime kesänä jaksanut kävellä Muumimaailmasta edes sinne bussipysäkille, kun oltiin oltu siellä riehumassa joku 6-7 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Ja toisaalta siellä on niin paljon kaikenlaista tekemistä, ettei lapsi välttämättä malta edes istua rattaissa :) .

Meillä olikin rattaat aika pitkälle käyttämättä itse Muumimaailmassa, mutta heti kun portista lähdettiin, kiipesi lapsi/lapset kyytiin ja sitten niille olikin käyttöä. Sieltähän on pitkä matka kuitenkin kävellä keskustaan. Riippuu tietenkin, että millä aikoo kulkea sinne. :) Meidän nuorempi ei olisi viime kesänä jaksanut kävellä Muumimaailmasta edes sinne bussipysäkille, kun oltiin oltu siellä riehumassa joku 6-7 tuntia.

Se on kyllä totta, että jo se matka sieltä saaresta sillan yli vanhaan kaupunkiin voi olla parivuotiaalle pitkä matka sen lisäksi, että on jo saaressa kävellyt paljon. Ja jos ei mahdu/jaksa odottaa muumijunan saapumista, niin siitä on vielä pitkä matka bussipysäkille, jolta lähtee bussi parkkialueelle.

Ja viime vuonna se riippusilta tosiaan oli sellainen huojuva ja vetelä, mutta tänä vuonna siitä oli tehty kiinteä ja pienillekin sopiva silta.

Ja viime vuonna se riippusilta tosiaan oli sellainen huojuva ja vetelä, mutta tänä vuonna siitä oli tehty kiinteä ja pienillekin sopiva silta.

Höh. Se oli just sopivan jännä vähän isommille kuin taaperoille :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mymmeli:
Justiinsa tuota mietin, että se voisi olla paljon kivempaa ilman rattaita. Pääsisi lasten kanssa touhuamaan paremmin. Plääh.

Mä jätin rattaat aina parkkiin kun piti päästä rauhassa touhuamaan lasten kanssa. :) Siirtymissä niitä sitten vasta kunnolla tarvittiin.

Tätä juurin epäilen meillä käyvän. Ja sitten ollaan raahattu rattaita aivan turhaan.
Mennään bussikuljetuksella sinne. Käsittääkseni bussi jättää ja hakee ihan portilta?

Yhteistyössä