Mutuun perustuvaa jorinaa Ranskasta, Euroviisuista ja mamutuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 931
19 190
113
Olin yläaste- ja lukioaikoihin suuri Ranska-fani. Se oli mun mielestä maailman parhaita maita. Ei enää.
Koskaan siellä en ole käynyt, ketään ranskalaista en tunne, eli kirjoitan paljon mutuna - joku ko.maata paremmin tunteva voi oikaista mua.

Itselle tullut vuosien saatossa fiilis että ranskalaiset on omituisia, ehkä sen takia että he eivät taivu kaikkeen länsimaisuuteen (ei englantia turisteille, lastenkasvatus omanlaista, salarakkaan pitäminen on ok). Mulle tulee mieleen että ne on umpimielisiä jopa.
Tai:ne ei välitä muusta maailmasta. Omaa kulttuuria on hyvä suojella, mut milloin olet tavannut ranskalaisen turistin? Harvemmassa niitä tuntuis olevan kuin saksalaisia tai brittejä.

Sit ranskalainen kulttuuri, oli se musaa tai lastenohjelmia, on jotenkin palikantuntuista: "Tässä on Jacques-koira. Se nauttii väreistä. Väreistä ja auringosta. Lalalaa..." Ne on jossain unessa.
...kun muualla on jotenki älyllisempää, kriittisempää touhua. Dialogi on muualla monipuolisempaa.

Hengellisesti Ranska - no joo, omituisen, uneliaan, mystisen katolisuuden läpitunkema. Herätyskristillisyyttä ei oikein missään, verrattuna edes siihen vähään mitä on Saksassa tai Briteissä.

Ainut mistä ne välittää ulospäin, on mamujen haaliminen. Hetkellä jolloin Ranskan pitäisi jo kiireesti sanoa EI, on Euroviisuissa heillä biisi Välimeren venepakolaisten puolesta. No, laulussa on vastasyntynyt pakolaisvauva ja vauvat hellyyttävät aina, mutta tuleeko heille mieleen että terroristit eivät kunnioita pommittamiensa perheiden vauvoja?

Mutku aurinko ja pyöräily puistossa ja patonki ja lalalaaaa....

Ranska alkaa olla mennyttä, au revoir.

Viimeksi muokattu:
En tiedä, ovatkohan he jotenki tottuneet islamiin ja mamuihin koska Pohjois-Afrikka on ranskankielistä seutua?

Mutta eivät tajua sitä, että ei niiden afrikkalaisten kulttuuria saa tuoda Välimeren pohjoispuolelle.

Samaa ihmettelin. Onko Ranskassakin joku suvakkitaho, joka päättää edustusbiisistä? Vai oliko muka ranskalaisten itsensä äänestämä?

Muuten olen Ranskan kannalla esim. siinä, että uskonnolliset symbolit on kielletty.

Olin yläaste- ja lukioaikoihin suuri Ranska-fani. Se oli mun mielestä maailman parhaita maita. Ei enää.
Koskaan siellä en ole käynyt, ketään ranskalaista en tunne, eli kirjoitan paljon mutuna - joku ko.maata paremmin tunteva voi oikaista mua.

Itselle tullut vuosien saatossa fiilis että ranskalaiset on omituisia, ehkä sen takia että he eivät taivu kaikkeen länsimaisuuteen (ei englantia turisteille, lastenkasvatus omanlaista, salarakkaan pitäminen on ok). Mulle tulee mieleen että ne on umpimielisiä jopa.
Tai:ne ei välitä muusta maailmasta. Omaa kulttuuria on hyvä suojella, mut milloin olet tavannut ranskalaisen turistin? Harvemmassa niitä tuntuis olevan kuin saksalaisia tai brittejä.

Sit ranskalainen kulttuuri, oli se musaa tai lastenohjelmia, on jotenkin palikantuntuista: "Tässä on Jacques-koira. Se nauttii väreistä. Väreistä ja auringosta. Lalalaa..." Ne on jossain unessa.
...kun muualla on jotenki älyllisempää, kriittisempää touhua. Dialogi on muualla monipuolisempaa.

Hengellisesti Ranska - no joo, omituisen, uneliaan, mystisen katolisuuden läpitunkema. Herätyskristillisyyttä ei oikein missään, verrattuna edes siihen vähään mitä on Saksassa tai Briteissä.

Ainut mistä ne välittää ulospäin, on mamujen haaliminen. Hetkellä jolloin Ranskan pitäisi jo kiireesti sanoa EI, on Euroviisuissa heillä biisi Välimeren venepakolaisten puolesta. No, laulussa on vastasyntynyt pakolaisvauva ja vauvat hellyyttävät aina, mutta tuleeko heille mieleen että terroristit eivät kunnioita pommittamiensa perheiden vauvoja?

Mutku aurinko ja pyöräily puistossa ja patonki ja lalalaaaa....

Ranska alkaa olla mennyttä, au revoir.

Ranskassa useampaan kertaan oleskelleena olen eri mieltä. Pidän ranslkalaisissa siitä, että he uskaltavat pysyä ranskalaisina. Se on sitä oikeaa monikultuurisuutta - kussakin valtioissa on oma kulttuurinsa ja siitä pidetään kiinni. Maassa maan tavalla (y)

Käsityksesi länsimaisuudesta on amerikkalaisista/englantilaisista tv-sarjoista muodostuvan maailmankuvan näköinen. Ei länsimaisuus ole synonyymi angloamerikkalaiselle kulttuurille. Niinsanotulla länsimaisella demokratiakäsityksellä on aika paljon juuria Ranskassa.

Olen tavannut ranskalaisia turisteja sekä Suomessa että muualla Euroopassa ja heidän kanssaan on ollut todella mukavaa. Mutta eivät he tietenkään yhtä sujuvasti lässytä englannin kielellä sisällyksetöntä small-talkia kuin jenkkituristi. Yritä keskustella turistina poukkoilevan britin tai jenkin kanssa ranskaksi (tai oikeastaan millä tahansa muullakin ei-englanti-kielellä) ja löydät ranskalaista vaitonaisemman ja sulkeutuneemman henkilön.

Tuo sidos Afrikkaan on perua siirtomaahistoriasta - mutta täsmälleen sama ongelma on briteilläkin.

Matkusta Ranskaan ja elä siellä jonkin aikaa (muualla kuin Pariisissa) niin silmäsi avautuvat.

Euroviisut ovat nykyisellään omalaatuinen kaupallinen freak-show, kertoo eri maista yhtä paljon kuin kansainvälisen koiranäyttelyn koirat lähtömaistaan.

a2f0a047209637a65a1cc7bf889e42b9-rimg-w521-h720-gmir.jpg

Yhteistyössä