Mustikoiden puhdistus

Ei tarvi pestä, eikä edes saa! Keräät vaan roskat pois ja sitten pakastat, ei sen kummempaa puhdistusta tarvi. Ja roskia siis on esim. vihreät eli raa'at marjat, mustikanlehdet, heinän pätkät, hämähäkit jne :)

Kynsillä on helppo nyppiä heinänkorsia ja hämähäkkejä :D ei ne lyttäänny, jos ei oo seissy kauaa lämpimässä tms.. :D mut voi kyl värjätä kynnet ikäviks, joten taitaa olla kivampi pistää se ukko putsaushommiin :D paperilautaset oiva apu tässä.. Kaataa lautaselle roskasia mustikoita, nyppii näkyvät roskat toiselle, kaataa pakasterasiaan / pussiin, kaataa lisää roskasia mustikoita, putsaa ja niin edelleen.

Näin meillä :D

[QUOTE="tiiu";26690205]Me puhdistettiin miehen kanssa yhdessä juuri 10l ämpärillinen mustikoita. Mies poimi poimurilla kun me tytön kanssa nautittiin metsästä ja syötiin mustikoita :)[/QUOTE]

Onko tuollainen pomuri hyvä? Meidän mutsikat on ihan "perinteisin menetelmin" kerättyjä(miehen keräämiä :D). Oli kuulemma tosi tylsää se poimiminen.

[QUOTE="tiiu";26690205]Me puhdistettiin miehen kanssa yhdessä juuri 10l ämpärillinen mustikoita. Mies poimi poimurilla kun me tytön kanssa nautittiin metsästä ja syötiin mustikoita :)[/QUOTE]

Oiku ois kätsää toi poimurilla, tulee vaa liikaa roskia mun makuun ja herkästi ne kypsimmät marjat litistyy :/ Et käsin poimin, vielä ei oo mustikat kypsyny "meijä mettissä" :)

Puolukat on helppo kerää poimijalla ja ravistaa vaan nii enin roskaki tippuu jo pois :D *haaveilee puolukankeräyksestä*

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26690229:
Onko tuollainen pomuri hyvä? Meidän mutsikat on ihan "perinteisin menetelmin" kerättyjä(miehen keräämiä :D). Oli kuulemma tosi tylsää se poimiminen.

Mä en tykkää kerätä mustikkaa poimurilla, kun poimurin hajottamista mustikoista tulee kosteutta ja ne roskat liimaintuu herkemmin kiinni marjoihin - on ikävämpi putsata ja ovat litistyneempiä kuin käsin poimitut.. Sekä ruman näköstä jälkeä mettässä, kun on mustikkapuskat riivitty ihan lehdettömiks :D

Se aika mitä "säästää" mettässä, tulee takasin puhistaessa.. Ainakin meillä, kun halutaan puhtaita marjoja :D

Mä en tykkää kerätä mustikkaa poimurilla, kun poimurin hajottamista mustikoista tulee kosteutta ja ne roskat liimaintuu herkemmin kiinni marjoihin - on ikävämpi putsata ja ovat litistyneempiä kuin käsin poimitut.. Sekä ruman näköstä jälkeä mettässä, kun on mustikkapuskat riivitty ihan lehdettömiks :D

Se aika mitä "säästää" mettässä, tulee takasin puhistaessa.. Ainakin meillä, kun halutaan puhtaita marjoja :D

Eli jatkamme käsinkeräys linjalla... tai siis mies jatkaa :D

• Tykkää
Reactions: Naspula
Mä niin haluisin mennä marjastaa....

...mut mä kammoan hirvikärpäsiä + en tiiä koska täällä pohjanmaalla olis sen verran kuivaa et viittis mettää mennä ja et siel jotain noukittavaa oliskin...

täälä ei onneksi ole hirvikärpäsiä, viellä! mustikat ei ole vielä kypsiä mutta mettään suuntan kuhan on :)

osan kerään jo mettässä rasiaan, oikhein isot mustikat. tulevat täytekakun päälle. muuten poimurilla eräsäkhiin joka on repussa. ei tarvi miettiä että jos ämpäri kaatuu yms :)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26690326:
Mä kammoan ihan kaikkia ötököitä. Siksi jätän sen poimintaosion suosiolla muille.

:D Kätevää..Mulle ei vaan kukaan kerää..

Mä pärjään kaikkien muitten ötököitten kans paitsi hirvareiden..Mulla oli joskus kakarana täitä ja mulle jäi ihan kauheet traumat siitä joten oon ihan hysteerinen kaikkien ötököitten kans jotka menee päähän.. (mä teen muksuille täi tarkastusta viikottain vaikkei kumpikaan ole hoidossa eikä käydä kerhoissa tms... :rolleyes:)

Mä niin haluisin mennä marjastaa....

...mut mä kammoan hirvikärpäsiä + en tiiä koska täällä pohjanmaalla olis sen verran kuivaa et viittis mettää mennä ja et siel jotain noukittavaa oliskin...

Hirvikärpäsiä ei edes huomaa! :D

..vasta kun kotona kun ihmettelet mikä kipittää päänahassa :D IUH. Onhan niitä hivikärpäskarkotteitakin (en oo ite testannut!) ja myssyjä nyt ainakin, mut ite en käytä kun en nää mitään sieltä takaa :kieh:

[QUOTE="vieras";26690440]Altaaseen vettä, mustikoita siivilään ja siivilä veden alle.

Roskat jää kellumaan pintaan, voi kauhoa kerralla pois. Tämän jälkeen mustikat kuivumaan vähäksi ajaksi johonkin. Vaikka pellille.

Toimii![/QUOTE]

Tämän vaikutta jo ihan ammattilaisen touhulta

[QUOTE="vieras";26690455]Mää poimin viime vuonna mustikoita n. 300 litraa ja puolukoita 500 litraa.

Hilloja ja variksenmarjoja tuli vähän vähemmän.[/QUOTE]

Mihin säilöit yli 800l marjoja? :O Vai menikö myyntiin?

Yhteistyössä