Musta tuntuu...uskonnon opetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Jos uskonnon opetus kouluissa lopetettaisiin, niin mieten musta tuntuu, että aika harvaa koko asia heilauttais mihinkään suuntaan. Tuskin kukaan jaksais nousta taistelemaan sen puolesta, että luterialisuus on niin perisuokalaista, kyllä uskonnon opetus pitää säilyttää, jos ei muuten, niin kunnioituksesta perinteitä kohtaan.
Tosin sittenhän tulis muita ongelmia; joulu kuitenkin on niin vahva suomalainen perinne, että mitä sille pitäis kouluissa tehdä?

Joulu on alkujaan pakanoitten perinne, ihan hyvin joulua voi viettää vaikka uskonto tiputettais pois! =) Ainaki mä oon jo 19 joulua tehny niin.

Uskonnonopetuksen lopettaminen vois ehkä jopa vapauttaa resursseja johonkin tärkeämpään. Toivottavasti näin tapahtuu lähivuosina...

Mulle ei ole ollut kumpikaan!

Mutta silti ollaan vietetty joulua... Mitäs meidän jouluun on kuulunu. Hmm. Joulukuusi, lahjat, joululaulut, piparit, tontut ja joulupukit tietyssä määrin... Perhe ja ystävät, ja heidän kanssaan vietetty aika.

Ehkä =) Joissakin kouluissa ollaan jo jouduttu muuttamaan jouluperinteitä ku kirkkoon menevät alkavat olee vähemmistö.

Niin se maailma vaa muuttuu... (niin ja arvelisin, että harva oppilas sinne kirkkoon olis menossa väkisin, monet varmaan tykkäis jos mieluummin jäätäis koululle leipoo pipareita)

Jospa se kristillinen osuus jäisi kotien varaan.
Kouluissa juhlittaisi vain kenties lukukauden päättymistä ja loman alkamista. Aikä vähän kyllä kouluissa on kristillistä joulua juhlissa, evankeliuimi, siinä se.

Minä taas veikkaan, että siitä nousisi iso keskustelu ja paljon vastustusta. Voisin kuvitella jopa niinkin päin, että se lisäisi uskontojen suosiota ja kirkkojen helmoihin alkaisi taas valua ihmisiä takaisin enenevissä määrin eroamisen sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Jos uskonnon opetus kouluissa lopetettaisiin, niin mieten musta tuntuu, että aika harvaa koko asia heilauttais mihinkään suuntaan. Tuskin kukaan jaksais nousta taistelemaan sen puolesta, että luterialisuus on niin perisuokalaista, kyllä uskonnon opetus pitää säilyttää, jos ei muuten, niin kunnioituksesta perinteitä kohtaan.
Tosin sittenhän tulis muita ongelmia; joulu kuitenkin on niin vahva suomalainen perinne, että mitä sille pitäis kouluissa tehdä?

OHHOIJAA, JOULU EI LIITY MILLÄÄNLAILLA USKOON.

Uskonnon opetuksen voi minusta ihan hyvin kouluissa lopettaa. Minusta uskonto on sellainen asia etta kukin perhe kohtaisesti sen hoitaa - opettamisen tai opettamatta olemisen. Ei kuulu minusta koulun vastuulle tama ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JEEE:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

OHHOIJAA, JOULU EI LIITY MILLÄÄNLAILLA USKOON.

Lue ketju loppuun asti. =)

Tässähän oli kysymys jouluperinteistä, siis siitä kuinka aikaisemmin joulujuhliin (ja aika monen jouluun kotonakin) on kuuluneet mm. jouluevankeliumi, hengelliset joululaulut, kirkossa käyntikin. Näiden poisjättäminen ja muuttaminen tonttuleikeiksi tekee joulujuhlasta kuitenkin erilaisen kuten esim. omassa lapsuudessani.

Toisaalta samalla joulusta katoaa se hartaus, eli joulujuhlan yksi iso merkitys poistuu. Ainakin minun kohdallani se madaltaa kynnystä siihen että lapsi voi tarpeen tullen jättää joulujuhlan väliin, jos vaikka lähdettäisiin jouluksi matkoille tms. Eli en koe silloin lapsen niinkään menettävän mitään merkityksellistä vaikka lähdettäisiin sitä päivää, paria ennemmin. (tietty sitten sopisi opettajan kanssa korvaavat tehtävät)

Eli olisi tuossa positiivisetkin puolet, vaikka ikävä noita vanhan ajan joulujuhlia jäisikin.

Itse en kuulu kirkkoon, enkä tykännyt nuorempana uskonnon leimasta koulujuhlissa. Mutta nykyään se hartaus on vaikea saada muuta kautta, ja sitä minäkin toivon enemmän joulun viettoon. Tuntuu että se olisi valumassa pois nykyjoulusta.

Ja mulle kuuluu joulutunnelmaan ehdottomasti ne biisit!! Jouluyö, juhlayö.... Kaikista kauneimpia joululauluja nuo, kyllä olisi lapsilta pois, jos ei niitä saisi enää koulussa laulaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Uskonnon opetuksen voi minusta ihan hyvin kouluissa lopettaa. Minusta uskonto on sellainen asia etta kukin perhe kohtaisesti sen hoitaa - opettamisen tai opettamatta olemisen. Ei kuulu minusta koulun vastuulle tama ollenkaan.

Samaa mieltä minäkin. Yleissivistävää uskonto-oppia tms sopii opettaa ja filosofiaa ja moraalia.

Yhteistyössä