Musta tuntuu että vaikeudet osuu yleensä samojen ihmisten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtijainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtijainen:
Nii-in, mutta kun yleensä nää keille kaikki paska kaadetaan, on kuitenkin niitä hyvimpiä ihmisiä. Jotenkin niin päälaellaan koko "systeemi"...
Eräskin ihminen syntyi perheeseen jossa isä käytti hyväksi, koulussa haukuttiin, puhkesi aivosyöpä, joutui onnettomuuteen josta meni kävelykyky ja lopuksi rullasi pyörätuolillaan suoraan luotia päin 26-vuotiaana mennessään terapeutille.
Aika huonot kortit sanoisinko.

Stressiä stressiä lapsesta saakka, huono itsetunto hyväksikäytön seurauksena, josta syystä ei ehkä kavereita, josta syystä kiusaus mahdollista. 20 vuoden stressin seurauksena aivosyöpä puhkeaa.

Mutta järkyttävä tarina.

Väitätkö että tuo kaikki paska joutui tuosta ihmisestä itsestään?
´Just joo!

Täh? En väitä. Väitin, että tuolla ei oikein alkuunkaan ollut mitään mahdollisuuksia. Kaikki sympatiat hänen puolellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jotkut ihmiset hakeutuvat "huonoon" seuraan jatkuvasti.

Joillakin taas on voinut olla vaikea elämä aiemmin ja sen myötä ovat oppineet, minkälaisia ihmisiä kannattaa välttää. Tämä pätee omalla kohdallani ja sen vuoksi ongelmani yleensä ovatkin nykyään vähäpätöisiä, koska en ole tekemisissä hankalien ihmisten kanssa ;)

Toisin on taas esim. siskollani, hän ei ole oppinut mitään vaan toistaa sitä kaavaa jossa on aina elänyt.

Mä puhuin nyt oikeista vaikeuksista, en mistään ihmissuhde-pupusta.
Sairaudet, joku mielettömän väkivallan kohtaaminen jne.

No mutta, just siihen väkivallan kohtaamiseen ne elintavat esim vaikuttaa. Alkoholinkäyttö ja missä seurassa liikut, ja mihin kellonaikoihin. Ja sairauksiin elintavat vaikuttavat myös todella paljon. Suomessa hyväosaisen eliniän odote on olennaisesti pidempi kuin huonompiosaisten, eikä se rahaan liity, vaan jo siihenkin, että menet lääkäriin ajoissa, ja lääkäri ottaa tosissaan.

Itse mietin samaa asiaa viimeksi tänään. Koulutetut tienaavat tilastojen mukaan jo paljon huonommin kuin ns. duunarit, koulutetut pätkätöissä ja suuri osa elää toimeentulotuen rajoilla kuten esim. taloustaito -lehdessä eräs kolumnisti totesi. (uusin lehti)

silti parempi terveys. Mistä voi johtua? Rahaa vähemmän. Eli onko kuitenkin se elälmän mielekkyyden kokeminen, itsearvostus? En tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Sitten täytyy myös muistaa, että ei kukaan tästä elämästä selviä "helpolla", niin että ei olisi mitään murheita tai ongelmia. Kaikilla on omanlaisensa murheet. Joissakin perheissä ne ongelmat pysyvät siellä piilossa seinien sisällä ja suvun piirissä, kun taas on tämmöisiä perheitä joissa ne ongelmat tulee kaikkien tietoisuuteen.

No niin, mutta kyllä niitä ihmisiä on ihan oikeasti, JOTKA EIVÄT KOE MINKÄÄNLAISIA OIKEITA ONGELMIA koskaan. Ja sen kyllä usein myös huomaa jutuista.
On niillä, usko pois! Eivät vain halua niistä puhua muille, esitetään täydellistä perhettä ja parempaa ihmistä. Tai sitten ei vielä ole, mutta ihan varmasti tulee elämän taipaleelle myös ongelmia jokaiselle. Toisaalta vaikeudet myös kasvattaa meitä kunhan ei anna niiden ongelmien viedä liiaksi mukanaan. Vaan aina pitää muista että kaikesta selviää ja tämä on VAIN elämää, ei sen enempää, eikä vähempää:) .

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jotkut ihmiset hakeutuvat "huonoon" seuraan jatkuvasti.

Joillakin taas on voinut olla vaikea elämä aiemmin ja sen myötä ovat oppineet, minkälaisia ihmisiä kannattaa välttää. Tämä pätee omalla kohdallani ja sen vuoksi ongelmani yleensä ovatkin nykyään vähäpätöisiä, koska en ole tekemisissä hankalien ihmisten kanssa ;)

Toisin on taas esim. siskollani, hän ei ole oppinut mitään vaan toistaa sitä kaavaa jossa on aina elänyt.

Mä puhuin nyt oikeista vaikeuksista, en mistään ihmissuhde-pupusta.
Sairaudet, joku mielettömän väkivallan kohtaaminen jne.

Hyvin monet asiat kytkeytyvät elämässä toisiinsa, vaikka yhteys ei olisikaan ilmiömäisen selvä. Elämän melkeinpä vaikuttavin asia on ihmissuhteet. Jos ne menee päin persettä, elämänlaatu on varmasti huono. Niinpä voisi sanoa, että ihmissuhdepuppu on yksi vaikeimmista vaikeuksista elämässä, koska se kestää kehdosta hautaan.

Kyllä minä periaatteessa ymmärrän mitä tarkoitat. Voisi ajatella, että mikä on todennäköisyys, että yhdelle henkilölle tapahtuu monta sellaista asiaa, vaikka periaatteessa sellainen epäonni ei olisi todennäköistä.
Osa on varmasti omiin valintoihinsa kytköksissä ja näin ollen selitettävissä, huonon onnen määrä, toisiin ei voi itse vaikuttaa, jolloin varmasti on vain kyse sattumasta, jota vois kutsua huonoksi onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Sitten täytyy myös muistaa, että ei kukaan tästä elämästä selviä "helpolla", niin että ei olisi mitään murheita tai ongelmia. Kaikilla on omanlaisensa murheet. Joissakin perheissä ne ongelmat pysyvät siellä piilossa seinien sisällä ja suvun piirissä, kun taas on tämmöisiä perheitä joissa ne ongelmat tulee kaikkien tietoisuuteen.

No niin, mutta kyllä niitä ihmisiä on ihan oikeasti, JOTKA EIVÄT KOE MINKÄÄNLAISIA OIKEITA ONGELMIA koskaan. Ja sen kyllä usein myös huomaa jutuista.
On niillä, usko pois! Eivät vain halua niistä puhua muille, esitetään täydellistä perhettä ja parempaa ihmistä. Tai sitten ei vielä ole, mutta ihan varmasti tulee elämän taipaleelle myös ongelmia jokaiselle. Toisaalta vaikeudet myös kasvattaa meitä kunhan ei anna niiden ongelmien viedä liiaksi mukanaan. Vaan aina pitää muista että kaikesta selviää ja tämä on VAIN elämää, ei sen enempää, eikä vähempää:) .

Kyllä se on suomalaisten "rotuominaisuus", että vaikeneminen on aina kultaa. En sitten tiedä mistä johtuu se, etteivät suomalaiset kommunikoi. Olisi varmasti avartavaa puhua asioistaan ja kuunnella toisia, mutta onhan siinä se riski, että joutuu huomaamaan, että muillakin on ongelmia :whistle:. Minua rasittaa ihmisten vaikeneminen, koska muutenhan suomalaiset ovat kivoja ihmisiä.

Voi olla myös yksi syy niille ongelmien kasautumisillekin, kun niitä ei pääse purkamaan, koska se "rotuominaisuus" häiritsee.

Vaan aina pitää muista että kaikesta selviää ja tämä on VAIN elämää, ei sen enempää, eikä vähempää:) .

Niin, mutta kun ei kaikki selviä. Onko siinä joku logiikka tässä kaikessa..
miksi joku syntyy johonkin Irakiin, ja joutuu vaikka isänsä hakkaamaksi, miehensä hakkaamaksi, joukkoraiskatuksi ja kivitetyksi, johon kuolee... noin vaan esimerkkinä, onko sellasessakaan elämässä mitään järkeä alunalkaeenkaan. Missä pointti`???

Tai jos syntyy venäjälle ja on ikänsä tautinen katulapsi ja kuolee 16-vuotiaana kun kurkku vedetään auki? MIKÄ ON SENKIN TARKOTUS!

Ei ihminen itse voi paskaansa aiheuttaa, suurinosa paskasta kaadetaan niskaan, se on vain harva joka hyppää itse paskakasaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Vaan aina pitää muista että kaikesta selviää ja tämä on VAIN elämää, ei sen enempää, eikä vähempää:) .

miksi joku syntyy johonkin Irakiin, ja joutuu vaikka isänsä hakkaamaksi, miehensä hakkaamaksi, joukkoraiskatuksi ja kivitetyksi, johon kuolee... noin vaan esimerkkinä, onko sellasessakaan elämässä mitään järkeä alunalkaeenkaan. Missä pointti`???

Tai jos syntyy venäjälle ja on ikänsä tautinen katulapsi ja kuolee 16-vuotiaana kun kurkku vedetään auki? MIKÄ ON SENKIN TARKOTUS!

Ei ihminen itse voi paskaansa aiheuttaa, suurinosa paskasta kaadetaan niskaan, se on vain harva joka hyppää itse paskakasaan.

Ei kai tässä kukaan ole väittänyt, että ongelmat olisi itse aiheutettuja, vaan että ei aina ole sattumaa, että samalla ihmisellä on monia ongelmia, vaan ne liittyvät toisiinsa. Kun on alku ollut huono, vaatii tosi paljon enemmän voimaa ponnistaa sieltä elääkseen normaalin elämän.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:

Nuo mainitsemasi ongelmat ovat sen kokoluokan ongelmia, että niille on hankala keksiä tarkoitusta, koska itse on melko lailla tietämätön niistä olosuhteista. Ne jotka elävät tuollaisessa tilanteessa, varmaan voisivat antaa jonkinlaista vastausta siitä, että kuuluuko heidän ajatusmaailmaansa sellainen, että jokainen asia on ennalta määrätty ja niillä on tarkoituksensa. Sitä on hankala näin länsimaisena lähteä spekuloimaan, koska ei tiedä noista mitään, kokemuksen puutteen takia.

Ajatuksena varmasti on sellainen, että ihminen ei tietoisesti itse hanki itselleen ongelmia. Vaan jollain tavalla ajautuu niihin ja syy, miksi näin käy voi olla jokin asia, jota on menneisyydessä tapahtunut, vaikka sitä ei itse tiedostakaan.
Ja tietenkin, on sellaisia ihmisiä, jotka eivät sovi tuollaiseen muottiin, mitä maalaillaan tässä keskustelussa. Joten sellaista tyhjentävää vastausta ei varmasti kukaan voi antaa sille, että miksi jollekin käy näin ja toiselle käy paremmin.

Luulen myös, että luonteella on iso merkitys siihen, miten selviydymme perhetaustasta huolimatta. Luonteetkin on periytyviä, joten senkin puoleen saatamme joka tapauksessa herkästi seurata suvun jälkiä.

Luonteeltaan stressaava ja pessimistinen ihminen sairastuu herkemmin. Huolimaton hurjapää joutuu herkemmin onnettomuuksiin.
Tarkkaavainen ja toiset huomioon ottava ei herkästi joudu kuskina auto-onnettomuuteen, koska osaa paremmin seurata liikennettä ja onnistuu väistämään rattijuopon kaahauksetkin ym.
Herkkä taasen saattaa pelätä vaikkapa kaatumista niin ja ei lapsenakaan juurikaan putoile mistään, mutta tästä seuraakin se, että kun hän sitten joskus kaatuu tai tippuu, hänellä ei ole refleksejä suojata itseään...

Yhteistyössä