Musta tuntuu että vaikeudet osuu yleensä samojen ihmisten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtijainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtijainen

Vieras
kontolle. Toisilla elämä on oikeasti yhtä vaikeuksissa rämpimistä vuodesta toiseen, sitten on näitä, joiden suurin ongelma on mahtuuko farkut päälle, tai onko mies "se oikea".
Alkaa tuntua myös, että ne, keillä ei ole helppo elämä, alunalkaen myös syntyvät perheeseen jossa on jotain ongelmaa.
Mistä tää elämien erilaisuus oikein johtuu, ja onko tässä joku pointti pitemmän päälle? Kohtalolla joku tarkotus?

Voi olla, että ne kenellä on ollut jo peheongelmia lapsena, ajautuu huonoon parisuhteeseen.. Tietyt luonteet voi myös vaikuttaa, että ovat "ongelma alttiimpia". Sairauksetkin usein puhkeaa niille, jotka ovat stressaantuneita tai edellisistä sairauksista johtuen heillä on heikompi vastustuskyky.

Jotkut ihmiset hakeutuvat "huonoon" seuraan jatkuvasti.

Joillakin taas on voinut olla vaikea elämä aiemmin ja sen myötä ovat oppineet, minkälaisia ihmisiä kannattaa välttää. Tämä pätee omalla kohdallani ja sen vuoksi ongelmani yleensä ovatkin nykyään vähäpätöisiä, koska en ole tekemisissä hankalien ihmisten kanssa ;)

Toisin on taas esim. siskollani, hän ei ole oppinut mitään vaan toistaa sitä kaavaa jossa on aina elänyt.

Samaa olen joskus miettinyt, useinkin viimeaikoina. :/ Joihinkin asioihin voi itse vaikuttaa, mutta ei suinkaan akikkiin. Ja jollekin näitä asioita joihin ei voi vaikuttaa vaan tulee niskaan yksi toisensa jälkeen. Lohdutonta.

Joillakin on sellainen asenne elämään että kaiken pitäis olla aina niin täydellistä. Mun mielestä pessimistiset ihmiset on niitä joille ongelmat kasaantuu ja joilla on aina vaikeeta.

elämä on vain epistä. heikot ei kato kestä muuta ku pullamössöongelmia ja joitaki koulutetaan oikein olan takaa. mutta, olen huomannut, että sama ongelma voi olla toiselle aivan kamala ja toinen ottaa sen kevyemmin. sitä paitsi, kun en kenekään toisen elämää voi elää, en uskalla oikein kovasti arvostella heidän pieniä ongelmiaankaan.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Voi olla, että ne kenellä on ollut jo peheongelmia lapsena, ajautuu huonoon parisuhteeseen.. Tietyt luonteet voi myös vaikuttaa, että ovat "ongelma alttiimpia". Sairauksetkin usein puhkeaa niille, jotka ovat stressaantuneita tai edellisistä sairauksista johtuen heillä on heikompi vastustuskyky.

Ajattelen itse juuri näin. Ympäristö kasaa hedelmöittymisestä saakka joillekin ongelmia. Ihmisellle muutokset ovat äärimmäisen vaikeita. Jos on tottunut saamaan pas.kaa niskaan, hakee sellaisia suhteita, koska on tottunut niihin, niissä on jotain tuttua.

Toisaalta nykyaika on niin monimutkainen ja ongelmia täynnä, että harva on kokonaan vailla huolia.

Sitten täytyy myös muistaa, että ei kukaan tästä elämästä selviä "helpolla", niin että ei olisi mitään murheita tai ongelmia. Kaikilla on omanlaisensa murheet. Joissakin perheissä ne ongelmat pysyvät siellä piilossa seinien sisällä ja suvun piirissä, kun taas on tämmöisiä perheitä joissa ne ongelmat tulee kaikkien tietoisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Niin en tiedä..mäkin olen joskus pohtinut, et ikäänkuin jotkut ihmiset keräis ongelmia...tai et ne olis jotain ongelma-magneetteja. :/
En tosiaan tiedä. Huonoa karmaa?

Nii-in, mutta kun yleensä nää keille kaikki paska kaadetaan, on kuitenkin niitä hyvimpiä ihmisiä. Jotenkin niin päälaellaan koko "systeemi"...
Eräskin ihminen syntyi perheeseen jossa isä käytti hyväksi, koulussa haukuttiin, puhkesi aivosyöpä, joutui onnettomuuteen josta meni kävelykyky ja lopuksi rullasi pyörätuolillaan suoraan luotia päin 26-vuotiaana mennessään terapeutille.
Aika huonot kortit sanoisinko.

Ja sitten jotkut ei vain tajua, että kaikki johtuu samoista asioista. Yksi täkäläinen äiti valittaa, miten on ongelmia oman pään, lasten mielenterveyden ja koulunkäynnin kanssa, miesystävien kanssa on väkivaltaa ja kuolemantapauksia jne. Ja ihmettelee miksi yhdelle voi sattua niin paljon. Mutta kaljanjuonti on hauskaa ja ties millaisten spurgujen kanssa liikkua. Minä en ymmärrä miten sokea täytyy olla, ettei huomaa noiden juttujen liittyvän yhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Sitten täytyy myös muistaa, että ei kukaan tästä elämästä selviä "helpolla", niin että ei olisi mitään murheita tai ongelmia. Kaikilla on omanlaisensa murheet. Joissakin perheissä ne ongelmat pysyvät siellä piilossa seinien sisällä ja suvun piirissä, kun taas on tämmöisiä perheitä joissa ne ongelmat tulee kaikkien tietoisuuteen.

No niin, mutta kyllä niitä ihmisiä on ihan oikeasti, JOTKA EIVÄT KOE MINKÄÄNLAISIA OIKEITA ONGELMIA koskaan. Ja sen kyllä usein myös huomaa jutuista.

Joo o.. kuka kertois mistä johtuu..
Koko elämän tullut p*skaa niskaan jatkuvalla syötöllä.
Ihme että selvinnyt edes hengissä lapsuudesta.
Nyt tulee sairaudet ja kaikki muu paska. Moni on sanonut ettei noin paljoa pitäisi joutua kenenkään kokemaan..
Miksi miksi miksi ????
Ja aina jatkuu vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

Esim. noista sairauksista, sehän nyt on melkoisen yleinen jatkumo, että jos perheessä eletään todella huonolla ruokavaliolla jo pienestä lähtien, niin sen muuttamiseen sitten oman aikuisuuden kynnyksellä voi olla jonkinlaisen kynnyksen takana. Ja ruokavalio on melko suuri tekijä mitä terveyteen tulee.

Oon kuullut myös monesti tuon, että ongelmallinen perhetausta, olisi sitten riskitekijä tulevaisuudessa, parisuhteen kannalta. Voisiko olla niin, että ei ns. tiedetä oikein paremmasta, eli alistutaan helpommin sellaiseen huonompaan seuraan. Villi arvaus, mitään faktaa, mulla ei ole tuohon tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja pohtijainen:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Niin en tiedä..mäkin olen joskus pohtinut, et ikäänkuin jotkut ihmiset keräis ongelmia...tai et ne olis jotain ongelma-magneetteja. :/
En tosiaan tiedä. Huonoa karmaa?

Nii-in, mutta kun yleensä nää keille kaikki paska kaadetaan, on kuitenkin niitä hyvimpiä ihmisiä. Jotenkin niin päälaellaan koko "systeemi"...
Eräskin ihminen syntyi perheeseen jossa isä käytti hyväksi, koulussa haukuttiin, puhkesi aivosyöpä, joutui onnettomuuteen josta meni kävelykyky ja lopuksi rullasi pyörätuolillaan suoraan luotia päin 26-vuotiaana mennessään terapeutille.

Stressiä stressiä lapsesta saakka, huono itsetunto hyväksikäytön seurauksena, josta syystä ei ehkä kavereita, josta syystä kiusaus mahdollista. 20 vuoden stressin seurauksena aivosyöpä puhkeaa.

Mutta järkyttävä tarina.

Minä just miehelle sanoin eilen että varmasti tulee jotain pahaakin meille sattumaan kun kaikki on mennyt niin hyvin: suhde toimii, raskaaksi tulin nopeasti kun ruettiin vauvaa yrittämään ja nyt vielä unelmatalo löytyi niin helposti (jos kosteusmittauksissa ei löydy mitään neg.)!
Liikaa onnea yhdelle perheelle?

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Joillakin taas on voinut olla vaikea elämä aiemmin ja sen myötä ovat oppineet, minkälaisia ihmisiä kannattaa välttää. Tämä pätee omalla kohdallani ja sen vuoksi ongelmani yleensä ovatkin nykyään vähäpätöisiä, koska en ole tekemisissä hankalien ihmisten kanssa ;)

Toisin on taas esim. siskollani, hän ei ole oppinut mitään vaan toistaa sitä kaavaa jossa on aina elänyt.

Mä puhuin nyt oikeista vaikeuksista, en mistään ihmissuhde-pupusta.
Sairaudet, joku mielettömän väkivallan kohtaaminen jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No tuota ihmissuhde -puppu voi aiheuttaa ja usein aiheuttaa melkoisen huonon onnen vyyhdin.Väkivaltainen puoliso voi pahimmasa tapauksessa tappaaa vaimonsa ja lasten elämä lähtee mukavasti alamäkeen jo lapsesta saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtijainen:

Stressiä stressiä lapsesta saakka, huono itsetunto hyväksikäytön seurauksena, josta syystä ei ehkä kavereita, josta syystä kiusaus mahdollista. 20 vuoden stressin seurauksena aivosyöpä puhkeaa.

Mutta järkyttävä tarina.

Väitätkö että tuo kaikki paska joutui tuosta ihmisestä itsestään?
´Just joo!

Minulla on narsisti -isä. Alkoholisti, oli väkivaltainen äitiäni kohtaan. Yksi sisar on eläkkeellä jo alaikäisenä, pari on läheisriippuvaista, yksi alkoholisti, yksi narsisti. Ehkä narsistia lukuunottamatta kaikki ovat harkinneet itsemurhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No mutta, just siihen väkivallan kohtaamiseen ne elintavat esim vaikuttaa. Alkoholinkäyttö ja missä seurassa liikut, ja mihin kellonaikoihin. Ja sairauksiin elintavat vaikuttavat myös todella paljon. Suomessa hyväosaisen eliniän odote on olennaisesti pidempi kuin huonompiosaisten, eikä se rahaan liity, vaan jo siihenkin, että menet lääkäriin ajoissa, ja lääkäri ottaa tosissaan.

Yhteistyössä