Musta taitaa tulla sokea!

No, en tiedä vielä mutta huonolta näyttää. Kävin tänään silmälääkärissä. Näkö on tämän talven aikana huonontunut aika lailla, sekä lähi- että kaukonäkö. Lasit on pian neljä vuotta vanhat. Oletin ilman muuta, että saan vahvemmat lasit. Mutta, mutta. Lääkäri sanoikin, että ei tätä mun näköä voi laseilla korjata. Johtuu silmänpohjan rappeumasta ja sille ei voi mitään tehdä. Jotain apuvälineitä voi olla ja sainkin lähetteen Kysin silmäpolille apuvälinekeskukseen tms. Olen aina miettinyt ja pelännyt, että mulla tämän ms-taudin takia menisi jalat tai kädet toimitakyvyttömäksi enkä pystyisi enää juoksemaan tai tekemään käsitöitä, jotka molemmat on mulle tärkeitä. Mutta eipä noita paljon harrasteta jos näkö menee... Nyt kyllä masentaa ja lujaa!
 
:hug:
Mun mammallani on tuo silmänpohjanrappeutuma, ollut jo yli 10 vuotta.

Muoks.
Mun mamma on käynyt hoidoissa Tyksissä. Vuosi, pari sitten mamma näki jtn sahalaitaa ja jtn muitakin näköhäiriöitä oli, ei pystynyt lukemaan tai kutomaan. Nyt mamma lukee, kutoo villasukkia ym.
 
ei diagnoosia
Mulla on silmätauti jolle en ole saanu mitään diagnoosia. Näkökyky huononi pysyvästi ihan ykskaks ja molemmissa silmissä. Mutta jotenkin ne silmät "haki kiertoteitä" eli nyt näen ihan ok. ja teen niitä käsitöitäkin. Joten et varmaankaan sinäkään sokeaksi tule ja apuvälineitä saa ilmaiseksi keskussairaalasta ja niistä saa tosi ison avun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
:hug:
Mun mammallani on tuo silmänpohjanrappeutuma, ollut jo yli 10 vuotta.

Muoks.
Mun mamma on käynyt hoidoissa Tyksissä. Vuosi, pari sitten mamma näki jtn sahalaitaa ja jtn muitakin näköhäiriöitä oli, ei pystynyt lukemaan tai kutomaan. Nyt mamma lukee, kutoo villasukkia ym.
Mä en tällä hetkellä näe esim. telkkarin tekstejä ellen mene ihan television eteen, joten eipä tule telkkaria katsottua. Lukeminen on koko ajan myös vaikeutunut. Kirjoissa on niin pieni teksti. Silmälääkäri sanoi, että hetken voisi olla apua suurennnuslasista. Televisioonkin on kuulemma jotain apuvälineitä.

Saiko mammasi jotain hoitoa vai paraniko näkö itsestään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlanka:
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
:hug:
Mun mammallani on tuo silmänpohjanrappeutuma, ollut jo yli 10 vuotta.

Muoks.
Mun mamma on käynyt hoidoissa Tyksissä. Vuosi, pari sitten mamma näki jtn sahalaitaa ja jtn muitakin näköhäiriöitä oli, ei pystynyt lukemaan tai kutomaan. Nyt mamma lukee, kutoo villasukkia ym.
Mä en tällä hetkellä näe esim. telkkarin tekstejä ellen mene ihan television eteen, joten eipä tule telkkaria katsottua. Lukeminen on koko ajan myös vaikeutunut. Kirjoissa on niin pieni teksti. Silmälääkäri sanoi, että hetken voisi olla apua suurennnuslasista. Televisioonkin on kuulemma jotain apuvälineitä.

Saiko mammasi jotain hoitoa vai paraniko näkö itsestään?

Mun mammalla oli sama, ettei nähnyt telkkarin tekstiä ja luki pitkän aikaa suurennuslasin kanssa. Mamma sai (ja saa kai edelleen) hoitoa, vissiin aika kallista se hoito on, mikäli olen oikein ymmärtänyt.
 
Kirjastossa on muutamia kirjoja isolla tekstillä. Valikoimaa ei varmaan hirveesti ole mutta jotain kuitenkin. Mua on aina myös hirvittänyt näön menetys, nyt tosin en käytä kuin lukulaseja kun kävin silmäleikkauksessa. Multa tosin leikattiin vain likinäkö pois.
 
vieras
" Pitkällisen tutkimustyön tuloksena silmänpohjan ikärappeumaan on kehitetty uusi hoitomuoto. Sen avulla voidaan osassa tapauksista pysäyttää sairaudesta aiheutuva vakava näön heikkeneminen. Uusi hoito, fotodynaaminen terapia, perustuu verenkiertoon ruiskutettavaan lääkeaineeseen, joka aktivoidaan laserilla. Hoito tehoaa noin 30-40 prosentille silmänpohjan ikärappeuman kosteaa muotoa sairastavista potilaista.
Tähän mennessä ainoa hoitomuoto on ollut laserhoito, joka on auttanut vain 5-10 prosenttia niistä potilaista, joilla sairaus on havaittu varhain. Myös sädehoitoa on kokeiltu silmänpohjarappeuman hoidossa, mutta sen tehon lopullinen arviointi on vielä kesken.

Hoidon onnistumisen kannalta on keskeistä, että potilas hakeutuu hoitoon nopeasti. Fotodynaamisesta terapiasta on apua niille, joilla näön heikkeneminen on akuutissa vaiheessa. "
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Kirjastossa on muutamia kirjoja isolla tekstillä. Valikoimaa ei varmaan hirveesti ole mutta jotain kuitenkin. Mua on aina myös hirvittänyt näön menetys, nyt tosin en käytä kuin lukulaseja kun kävin silmäleikkauksessa. Multa tosin leikattiin vain likinäkö pois.
Oliko se sellanen lasik(vaimikäsenyoli?)-leikkaus?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Kirjastossa on muutamia kirjoja isolla tekstillä. Valikoimaa ei varmaan hirveesti ole mutta jotain kuitenkin. Mua on aina myös hirvittänyt näön menetys, nyt tosin en käytä kuin lukulaseja kun kävin silmäleikkauksessa. Multa tosin leikattiin vain likinäkö pois.
Oliko se sellanen lasik(vaimikäsenyoli?)-leikkaus?
Joo, juur sellainen missä tehdään se läppä, avataan, tykitetään laserilla ja läppä takas. Ja molempiin silmiin samanaikaisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Kirjastossa on muutamia kirjoja isolla tekstillä. Valikoimaa ei varmaan hirveesti ole mutta jotain kuitenkin. Mua on aina myös hirvittänyt näön menetys, nyt tosin en käytä kuin lukulaseja kun kävin silmäleikkauksessa. Multa tosin leikattiin vain likinäkö pois.
Oliko se sellanen lasik(vaimikäsenyoli?)-leikkaus?
Joo, juur sellainen missä tehdään se läppä, avataan, tykitetään laserilla ja läppä takas. Ja molempiin silmiin samanaikaisesti.
Paljon maksoi ja millanen se oli? Onko se niin, että joillakin näkö voi huonontua vuosien päästä leikkauksesta huolimatta? Mulla on suunnitelmissa ja haaveissa leikkaus. Ei mulla näkö ole, kuin -6, mutta silti.
 
Elämänlanka harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
" Pitkällisen tutkimustyön tuloksena silmänpohjan ikärappeumaan on kehitetty uusi hoitomuoto. Sen avulla voidaan osassa tapauksista pysäyttää sairaudesta aiheutuva vakava näön heikkeneminen. Uusi hoito, fotodynaaminen terapia, perustuu verenkiertoon ruiskutettavaan lääkeaineeseen, joka aktivoidaan laserilla. Hoito tehoaa noin 30-40 prosentille silmänpohjan ikärappeuman kosteaa muotoa sairastavista potilaista.
Tähän mennessä ainoa hoitomuoto on ollut laserhoito, joka on auttanut vain 5-10 prosenttia niistä potilaista, joilla sairaus on havaittu varhain. Myös sädehoitoa on kokeiltu silmänpohjarappeuman hoidossa, mutta sen tehon lopullinen arviointi on vielä kesken.

Hoidon onnistumisen kannalta on keskeistä, että potilas hakeutuu hoitoon nopeasti. Fotodynaamisesta terapiasta on apua niille, joilla näön heikkeneminen on akuutissa vaiheessa. "
Kiitos paljon tästä tiedosta!!
 
hemuli
Silmälääkäri kehoitti syömään niitä mustikkapillereitä, niillä on kuulemma saatu suotuisia tuloksia silmänpohjan ikärappeumassa. Siis lääkäri neuvo et mun lapsille kannattaa syöttää niitä ja syödä muutenki kaikkee värikästä niinku parsakaalia ja paprikaa :) mun lapsilla on perinnöllinen sauva ja tappisoluja rappeuttava silmäsairaus.
Ja hei digiboxiin saa suomenkielisen puheen lukemaan tekstin ylen kanavilla tv1 tv2 ja teema. Hollanninkielen raita kielivalikosta ja se lukee tekstitetyt ohjelmat. On lisänny meidän lasten tv:n katselu mukavuutta reilusti.
Mut :hug: ei sitä ymmärrä miten näkö on ihmiselle tärkee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Kirjastossa on muutamia kirjoja isolla tekstillä. Valikoimaa ei varmaan hirveesti ole mutta jotain kuitenkin. Mua on aina myös hirvittänyt näön menetys, nyt tosin en käytä kuin lukulaseja kun kävin silmäleikkauksessa. Multa tosin leikattiin vain likinäkö pois.
Oliko se sellanen lasik(vaimikäsenyoli?)-leikkaus?
Joo, juur sellainen missä tehdään se läppä, avataan, tykitetään laserilla ja läppä takas. Ja molempiin silmiin samanaikaisesti.
Paljon maksoi ja millanen se oli? Onko se niin, että joillakin näkö voi huonontua vuosien päästä leikkauksesta huolimatta? Mulla on suunnitelmissa ja haaveissa leikkaus. Ei mulla näkö ole, kuin -6, mutta silti.
Kolme tonnia maksoi. Ja silmät kipeenä pari päivää. Heti kun nousin leikkauspöydältä niin näin ilman laseja. Piti huilata tunti siellä vastaanotolla ja sitten kotiin. Silmät oli punaiset ja arat, ja kostuttavaa silmätippaa meni pullokaupalla. Niin ja ostin kunnolliset aurinkolasit, kun silmiä pitää varjella auringonvalolta. Mulla oli -7 ja -8 ja nyt näen ilman, paitti tosiaan lukulasit on. Yhtään en näe lukea ilman laseja :| ikänäkö pamahti kerralla päälle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
:hug: Mullaki lähtee näkö kokonaan toisesta silmästä välillä. Tullee sentäs takas aina. :xmas: Syyki on tiedossa mutta en sitä täällä taija kertoa... :/
Ei alkanu kiinnosta, ei :whistle: :xmas:
Hän juo drinksua jossa on viinan sekoitustikku... ja siitä kun kulauksia ottaa niin joka ikinen kerta se peevelin tikku tökkää silmään ja eipä näe mitään sillä silmällä vähään aikaan...
 

Yhteistyössä