Muslimien vaimot - ramadan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tämä kysymys ei-muslimeille. Eli vietätkö jollain tavalla ramadania? Musta tuntuu että monet mieheni ystävieni vaimot viettävät, mutta mua ei vaan yhtään inspaa. Nuorena pyörtyilin usein jos verensokeri laski, joten ihan fiksuakaan se ei välttämättä olisi. Eidiin on ihan kiva osallistua, jos sitä jossain juhlitaan.

Nyt mua ärsyttää, kun eilen puhuttiin tästä ja mieheni sanoi että jos en vietä hänen juhliaan ei meillä vietitä kristittyjä juhliakaan, käytännössä siis joulua. Sanoin miehelle, että aivan naurettava vertaus - toisessa traditiossa syödään hyvin ja saadaan lahjoja ja ehkä käydään kirkko (mun mies ei tietenkään) ja toisessa ollaan kuukausi syömättä. Ei ihan tasa-arvoista musta.

Millaisia ajatuksia muilla?

No periaatteessa eid-juhlaa voi jo käytännössä verrata jouluun. Silloin kans syödään hyvin ja saadaan lahjoja. Paastoaminen eli Ramadan kuukausi on taas ihan eri asia, mikä on ennen eidiä. Silloin paastotaan, ja lähennytään Jumalaa ja ihminen ns. puhdistuu sisältä myöskin psyykkisellä tasolla. Eli eid on paaston jälkeinen juhla joka kestää sen 3 päivää. Jos et ole muslimi, miksi paastoaisit? Toki voi sitä kunnioittaa, ja osallistua esim. ruoan tekoon paastoavalle yms :).

Tämä kysymys ei-muslimeille. Eli vietätkö jollain tavalla ramadania? Musta tuntuu että monet mieheni ystävieni vaimot viettävät, mutta mua ei vaan yhtään inspaa. Nuorena pyörtyilin usein jos verensokeri laski, joten ihan fiksuakaan se ei välttämättä olisi. Eidiin on ihan kiva osallistua, jos sitä jossain juhlitaan.

Nyt mua ärsyttää, kun eilen puhuttiin tästä ja mieheni sanoi että jos en vietä hänen juhliaan ei meillä vietitä kristittyjä juhliakaan, käytännössä siis joulua. Sanoin miehelle, että aivan naurettava vertaus - toisessa traditiossa syödään hyvin ja saadaan lahjoja ja ehkä käydään kirkko (mun mies ei tietenkään) ja toisessa ollaan kuukausi syömättä. Ei ihan tasa-arvoista musta.

Millaisia ajatuksia muilla?
Syökö miehesi kinkkua jouluna? Jos ei syö, niin ei hän silloin vietä joulua samalla tavalla kuin sinä, vaan osallistuu juhlameininkiin "hengessä mukana" tyyliin. Sinäkin voit osallistua ramadaniin samalla tyylillä eli ei sinun tarvitse paastota ja rukoilla kun et muslimi ole.