Murkkujen kotityöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lehmu

Aktiivinen jäsen
17.06.2006
1 012
0
36
Mitä teidän perheen murrosikäisten työtehtäviin kuuluu kotona? Tai mitä itse teit 15 vuotiaana kotonasi?

Meillä se possu ei saa siistiksi edes huonettaan... mutta sillä epäilläänkin nyt olevan add. Karttoittelen toisten murkkujen kotitöiden määrää juuri siksi että saan ajatuksiini jotain vertailupohjaa.

Mä olen alistunut jo vuosia sitten siihen, ettei neidiltä kannata vaatia mitään. Vaatimalla sitä osallistumaan suututtaa vaan lopulta itsensä, kun mitään ei tapahdu koulutuksesta, muistuttamisista ja auttamista huolimatta. Oon pitänyt lasta ihan suht tavallisena, kun viestit koulusta, kavereiden kotoa ja mummoloista ovat olleet ihan ok. Ajattelin vaan että uhmaa minua ja pikkuveljiään tekemättömyydellään, mutta ei se ehkä olekaan selitys ongelmaan.

Meillä isompia lapsia neljä (10-15v) ja kaikilla neljänä päivänä viikosta oma työ, jonka huolehtivat. Homma 1: Roskien vienti ulos, 2:Olohuoneen/keittiön ja ruokailuhuoneen imurointi 3: Yksi koneellinen pyykkejä koneesta narulle ja yhden telineen pyykkien lajittelu omiin koreihin 4:Astianpesukoneen tyhjennys jä täyttö. Eli näistä yksi homma /päivä ma-to. Perjantaisin jokainen lapsi siivoaa oman huoneen. Hommaan ei mene päivittäin kuin max.vartti.

Imurointi, astianpesukoneen tyhjennys, ruokapöydän siivous, pölyjen pyyhintä, omien huoneiden siivous, omien vaatteiden silitys (jos haluaa silempää pitää päällä), pienimpien sisarusten vahtiminen, heidän hampaiden pesu, iltasadun luku...murkkuja on 3 kpl ja tietysti ei joka päivä näitä hommia ole...

Kyllä me veljeni kanssa paljon tuota nuorempina jo osallistuimme pikkuveljien vahtimiseen, kaupassakäyntiin, roskien viemiseen, ruuan laittoon, pyykkien pesemiseen ja moneen muuhun. 16-vuotiaana menin töihin, jonka jälkeen myös maksoin omat ruokani, koulukirjat ja vaateostokseni. Pikkuveljet ovatkin sitten päässeet paljon helpommalla, mutta toisaalta olen tyytyväinen että mut opetettiin ahkeraksi ja osallistuvaksi.

Meillä 15v poika. Huone on kun maanjäristyksen jäljiltä, mutta järjestää ja siivoaa kyllä kun käsketään.
Mitään säännöllistä kotityötä ei ole, eli mitä milloinkin. Viimeksi eilen pesi minun auton.
Melko passaava äiti olen ja seuraan siinä vissiin omaani - minäkään en muistaakseni teininä osallistunut kotitöihin senkään vertaa.
Lisäksi siskoni muistutti (kun marmatin pojan huoneesta) minulla olleen samanlainen kaaos aikoinaan :ashamed: En minä kyllä muista.... :whistle:

Yhteistyössä