Murharyhmän Elomaa: Seksuaalirikoksen riskiin voi itse vaikuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi ei saa sanoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksi ei saa sanoa?

Vieras
Elomaa sanoo että nainen/mies/nuori voisi käytöksellään joissakin tilanteissa vaikuttaa siihen tuleeko rasikatuksi. Onko näin?
Murharyhm

Siis oikesti, miksi tuota ei saisi sanoa ääneen. Varoitellaanhan sitä joka juhannus miehiä että elkää virtsatko veneen laidan yli, tai älkää ainakaan tehkö sitä kannissä ja ilman pelastusliivejä.
Tietenkään kaikkia raiskauksia ei voi ehkäistä tai estää omalla toiminnallaan ja ei kenelläkään ei ole lupa raiskata itsensä sammuksiin juonutta alastonta naista joka makaa jo valmiiksi haarat levällään. Mutta eihän kukaan jätä autoaankaan prisman pihaan ovet auki ja avaimet virtalukkoon siksi aikaa kun käy ostamassa viikonlopun sapuskat.
Raiskaus on AINA RIKOS eikä sen tekemiselle ole yhtäkään hyväksyttävää syytä, mutta miksi sitä ei saisi halutessaan pyrkiä vähentämään riskiä joutua rikoksen uhriksi?

ja se linkki, joka ei näköjään tullut tuohon
http://uutiset.msn.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Murharyhm%C3%A4n+Elomaa+Seksuaalirikoksen+riskiin+voi+itse+vaikuttaa/1135267707419

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24165457:
Ajatteleeko joku sitten oikeasti niin, ettei halutessaan saisi yrittää minimoida väkivallan kohteeksi joutumisen riskiä?

Ihme jos ajattelee. Mulla tulee tollasesta jeesustelusta mieleen aina mun ajat lontoossa kun mun työmatka bussissa varoteltiin hullusta joka löi ihmisiä vasaralla takaraivoon... Niillä meni kauan saada se hullu kiinni joka ihan randomilla mätki tuntemattomia päähän ja tappo ne. Miten senkin oisit voinu ehkästä? No varmaan seisomalla selkä seinää vasten, kunnes sun oma pysäkki tulee ja joudut menemään ovelle ja WHAM! Vasara takaraivossa...

Aiheellisempaa musta olis muistuttaa, miten minkä tahansa rikoksen riskiin voi itse vaikuttaa pitämällä alkoholinkäyttönsä kohtuudessa. Samalla muuten pienenää riski useimpiin sairauksiin. Mut sitähän ei saa sanoa.

Tästähän on ennenkin täällä keskusteltu, ja nopeasti tuntuu kääntyvän sellaiselle "tarviiko naisten pukeutua burkhaan"- linjalle.
Itse olen monesti ihmetellyt samaa kuin aloittaja. En ymmärrä, miksi asiasta ei saada järkevää keskustelua aikaiseksi. Mikä siinä on niin pahaa, jos vaikkapa sanoo, ettei ehkä kannata lähteä yksin jatkoille tuhannen kännissä tuntemattoman miehen kanssa, jos on vieläpä vaikka flirttaillut hänen kanssaan koko illan? Ei se sitä tarkoita, että tuossa tilanteesa olisi millään muotoa hyväksyttävää tulla raiskatuksi.

Minun käsitykseni taas on, että joka puolella toitotetaan, kuinka naisen pitäisi käyttäytyä vähentääkseen raiskatuksi tulemisen riskiä. Tasa-arvon nimissä miehille pitäisi yhtä lailla kertoa tietoiskuja, kuinka he voivat omalta osaltaan vähentää raiskaajaksi joutumisen riskiä. Miestenkin olisi syytä rajoittaa alkoholinkäyttöään, liikkua porukalla ja varoa yhden illan juttuja tuntemattomien kanssa.

Eikä tämä ole pelkkää mustaa huumoria. Yöelämässä pyörii kaikenmoisia hormoniensa sokaisemia pojankoltiaisia, jotka eivät oikeasti tiedä että seksin harrastaminen ympäripäissään olevan naisen kanssa on rikos.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24165457:
Ajatteleeko joku sitten oikeasti niin, ettei halutessaan saisi yrittää minimoida väkivallan kohteeksi joutumisen riskiä?

Vissiin ajattelee, tai oikestaan ne kääntävät nuo neuvot negatiivisesti niinpäin että niillä muka syyllistettäisiin uhria, puolustetaan naisen oikeutta olla tasa-arvoinen joka asiassa, oikeutta vetää perskännit ja käyttäytyä huonosti, olla miettimättä tekojensa seurauksia, sitä että ihan kenenkä tahansa kyytiin ei kannata hypätä.
Vaanii ne namusedät myös aikuisia naisia ja miehiä eikä vain lapsia. Raiskauksen uhriksi eivät joudu vain kauniit nuoret naiset. Uhri voi olla nainen tai mies, lapsi tai vanhus, laiha tai lihava, terve tai sairas, tumma tai vaalea, stringeissä tai tenaladyissä, you name it.

Toisaalta, kännissä veneestä kuseminen ja siksi hukkuminen on kyllä siinä mielessä eri juttu, että siinä ei ole silloin toista osapuolta, ellei joku ole törkkäämässä sinua sinne veteen. (Mikä taas ei tarkoita sitä, etteikö joitain riskejä kannata minimoida silloin kun se on mahdollista).

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24165584:
Toisaalta, kännissä veneestä kuseminen ja siksi hukkuminen on kyllä siinä mielessä eri juttu, että siinä ei ole silloin toista osapuolta, ellei joku ole törkkäämässä sinua sinne veteen. (Mikä taas ei tarkoita sitä, etteikö joitain riskejä kannata minimoida silloin kun se on mahdollista).

Olet aivan oikeassa. Hukkuminen ei ole toisen aiheuttama/tekemä rikos. Pointti oli tietoisessa turhien riskien minimoimisesssa.

Asiallinen keskustelu aiheesta on hyvä. Mutta täällä se on yleensä sitä, että kun joku kertoo tulleensa raiskatuksi, tullaan siihen ketjuun syyllistämään sitä uhria, ja jälkiviisastelemaan, miten olisi pitänyt toimia toisin. Se taas ei ole ollenkaan hyvä. Noin tiivistettynä.

Yhteistyössä