Muoti-, etikettitietoiset ja muut, auttakees kotelomekko ajatuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyylitön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyylitön

Vieras
Minä kuulun siihen naisryhmään, joka ei kauheasti välitä mitä päällensä pukee. Kunhan on puhdasta, mukavaa ja säänmukaista vaatetta päällä (ja hame ei ole minulle normaali asu) :D Aina on juhlapukeutuminen tuottanut ongelman...

Nyt olis tulossa sukulaishäät ja taas kerran minulla ei ole mitään asiallista päälle laitettavaa. Nyt olen miettinyt, että ostaisin itselleni kotelomekon. Jonkun simppelin ja hihattoman, miellellään ei mustan. Semmoisen voisi varmasti pukea päälleen useampaankin juhlaan, jakkua, boleroa ja huivia vaihdellen. Nyt kun olen nettisivuja selaillut tajusin, että kotelomekkoja onkin monenlaisia. Minkälaista te suosittelisitte? Lähinnä pituus ja väri mietityttää. Ajatuksena on hankkia mekko kaupasta myyjän opastuksella ja olen ajatellut hiukan tavallista enemmän laittaa rahaa tähän hankintaan (kun kerta toivon saavani siitä moneksi vuodeksi hyvän juhla-asun). Jotain taustatietoa ja mielikuvaa kuitenkin haluaisin ennen kauppaan menoa.

Onko ehdotuksia, kokemuksia, vinkkejä minulle avuttomalle?

Alkuperäinen kirjoittaja tyylitön;28266681:
Minä kuulun siihen naisryhmään, joka ei kauheasti välitä mitä päällensä pukee. Kunhan on puhdasta, mukavaa ja säänmukaista vaatetta päällä (ja hame ei ole minulle normaali asu) :D Aina on juhlapukeutuminen tuottanut ongelman...

Nyt olis tulossa sukulaishäät ja taas kerran minulla ei ole mitään asiallista päälle laitettavaa. Nyt olen miettinyt, että ostaisin itselleni kotelomekon. Jonkun simppelin ja hihattoman, miellellään ei mustan. Semmoisen voisi varmasti pukea päälleen useampaankin juhlaan, jakkua, boleroa ja huivia vaihdellen. Nyt kun olen nettisivuja selaillut tajusin, että kotelomekkoja onkin monenlaisia. Minkälaista te suosittelisitte? Lähinnä pituus ja väri mietityttää. Ajatuksena on hankkia mekko kaupasta myyjän opastuksella ja olen ajatellut hiukan tavallista enemmän laittaa rahaa tähän hankintaan (kun kerta toivon saavani siitä moneksi vuodeksi hyvän juhla-asun). Jotain taustatietoa ja mielikuvaa kuitenkin haluaisin ennen kauppaan menoa.

Onko ehdotuksia, kokemuksia, vinkkejä minulle avuttomalle?

Pituus omien säärten ja mittasuhteiden mukaan. Näet kyllä itsekin peilistä, katkeaako helma kroppasi kannalta hyvästä kohtaa. Itselleni sopii vähän polven ylle ulottuva helma, tai sitten polven puoliksi peittävä. Polven alle ulottuva katkaisee muutenkin töpöt sääret ja polven yläpuolelle juuri osuva korostaa karmeita pattipolviani. Ne kengät jalkaan, minkä kanssa aiot käyttää mekkoa!

Kaula-aukko on tärkeä. Itselleni ei sovi neliöpääntie, koska kasvojeni muoto on neliö, näytän ihan laatikkopäältä siinä. Venekaula-aukko korostaa olkapäitä, eli leveäharteisen kannattaa jättää väliin. Myös käsivarret kantsii ottaa huomioon, pienet hihat sopii joillekin hihatonta paremmin.

Vyötärölinja kannattaa myös katsoa. Itselläni on vyötärö korkealla, eli minulle sopii tissien alta katkaistu leikkaus tai sitten juuri omaan vyötäröön osuva, monet tavalliset vyötäröleikkaukset jää liian alas, eikä mekko istu.
Ehdottomasti sovita mekkoa! Kotelomekon pitää istua hyvin olematta makkarankuori, silloin se on kaunis! Laatikkomalli sopii vaan tosi laihoille.

Halvankin mekon voi ostaa ja korjata istuvuuden ompelijalla. Muutama kymppi lisää niin saat parit sovitukset ja varmasti sopivan mekon.

Muistathan hyvät alusvaatteet!

Väristä en osaa sanoa, itse luotan mustaan. Ehkä sävyihisi sopiva tummahko sininen? Menisi talvet ja kesät tuo väri. Yksivärinen kuitenkin, huiveilla, koruilla, kengillä ja laukulla voi sitten tuoda särmää.

[QUOTE="vieras";28266704]Osta klassinen pikkumusta. Värikkäillä asusteilla menee häihin ym. iloisiin juhliin ja mustalla jakulla vakavampiin.[/QUOTE]

Mä en tunne oloani kovin luontevaksi mustassa. Ja häihin se ei vain minusta sopisi.

Kiitos muillekin ajatuksista. Tarkoitus on tosiaan sovittamalla ostaa ja myyjän avustuksella. Muuten voisi tulla todella paha harhaostos. Istuva vaate kun on minulle vähän vieras ja siksi en osaisi varmaan tunnistaa hyvin istuvaa vaatetta, vaikka sen peilistä näkisin päälläni ;) Mutta tosiaan teidän vinkkien perusteella tiedän hiukan mihin kiinnittä huomiota ja miettiä muutakin kuin vain hihatonta vaihtoehtoa.

[QUOTE="essi";28266778]luottaisin minäkin musaan tai tummansiniseen klassikko. pientä hihaan voisi olla, ei vältttämättä tartte huivia. panosta laatuun.[/QUOTE]

Laatu on tosiaan tärkeä pointti, mutta halvallakin löytää hyvää kunhan tuntee materiaalit. Kallis ei automaattisesti takaa laatua ja myyjä on kuitenkin myymässä, eli ei se halvintakaan laadukasta heti ehdota.

Materiaalit on sitten itsestä kiinni. Jos mekolle tulee paljon käyttöä niin kestävämpää, jos vähän niin arempikin käy. Tarkista pesuohjeet, itse en pesulassa jaksa rampata, vaan koneessa kaikki ja silittäminen on kauhistus, jota vältän viimeiseen asti. Puhdas pellava ruttaantuu heti esimerkiksi.

Himmeäpintainen menee osin arjessakin jos tulee asiallisempaa pukeutumista vaativa tilanne, jos leikkaus on ryhdikäs, satiini ja silkki taas ihan juhlamateriaaleja.

Itse suosin ihan puolittaista keinokuidun ja luonnomatskujen sekoitusta kauniisti viimeisteltynä, kun käyttöä on vähän ja mieli muuttuu koko ajan mallin suhteen.
Ikuisee klassikkoon kannattaa kyllä sitten panostaa jo materiaalinkin puolesta, koska keinokuitu nuhjaantuu ja nyppyyntyy aktiivikäytössä herkästi.

Sen vielä lisään, että ompelija korjaa pituuden äärettömän helposti, eli keskittyisin istuvuuteen ja yläosan leikkaukseen eniten. Vähän pitkän helman korjaa ompelutaitoinen ja viitseliäs itsekin tunnissa.

Vuoritettu mekko on mukavin päällä, mutta nuo laadukkaat mekot onkin yleensä sellaisia. Kunnon rintaliivit alle jo ostovaiheessa. Ne ratkaisee istuvuuden.

En tiedä missä päin Suomea asut, mutta ehdottomasti kannattaisi mennä suoraan pukeutumisneuvojalle. Myyjien paneutumisesta ei aina tiedä, mutta pukeutumisneuvojat koluavat koko tavaratalon valikoimat ja tarjoavat sovitukseen juuri sinun vartalolle ja budjettiin sopivia vaatteita. Isoista ketjuista ainkin sokos ja stockmann tarjoavat tätä palvelua ilmaiseksi. Eikä ole mikään ostopakko, jos ei sopivaa satukaan löytymään. Paljon ideoita kyllä saat!

[QUOTE="rene";28267022]En tiedä missä päin Suomea asut, mutta ehdottomasti kannattaisi mennä suoraan pukeutumisneuvojalle. Myyjien paneutumisesta ei aina tiedä, mutta pukeutumisneuvojat koluavat koko tavaratalon valikoimat ja tarjoavat sovitukseen juuri sinun vartalolle ja budjettiin sopivia vaatteita. Isoista ketjuista ainkin sokos ja stockmann tarjoavat tätä palvelua ilmaiseksi. Eikä ole mikään ostopakko, jos ei sopivaa satukaan löytymään. Paljon ideoita kyllä saat![/QUOTE]

Mä olen itseasiassa kerran käynyt paikallisen Sokoksen pukeutumisneuvojalla. Hain silloin housuja. Olen vähän hankala vartaloinen, pitkä, hoikka ja en oikein ikinä tunnu kunnon housuja löytyvän. Jäi vähän sellainen olo, että olen tavannut taitavampia tavismyyjiäkin :/

Valitse sellainen väri, mikä sopii sinulle. Harvalle suomalaiselle sopii se suosituin musta. Ajattomia värejä on tummansininen, harmaa ja punainen. Kokeile erilaisia malleja ja katso mikä sopii parhaiten.

Kannattaa katsoa, että sen mekon voi pestä itse. Pesulassa käyttö ei ole halpaa.

Ennen kuin menet ostamaan mekkoa, osta hyvät alusvaatteet! Sopivan kokoiset liivit, jotka ei purista makkaroita mihinkään ja alushousut, joiden rajat ei näy mekon alta (tai jotka eivät tee "rengasta" vyötärönauhan yläpuolelle) jne.

Uusimmat

Yhteistyössä