Munuaiskivet-klamydia... :-D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miltski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miltski

Aktiivinen jäsen
16.04.2006
3 413
0
36
Pakko jakaa tää teidän kanssa!

Mulla oli tos ennen joulua ihan kauheet kivut. Raahauduin tk:seen ja varmasti lekuri näki kuinka kipeä olen. No ei oikein keksinyt mikä mun vois olla... Kylki siis oli niin kipeä, että melkein itkin. Sanoin lääkärille, etten oo eläissäni näin kipeä ollut, ja kuitenkin oon 4 lasta synnyttänyt, ja umpparikin melkein ehti puhjeta ennen leikkaukseen pääsyä. No mitä tekee arvon rouva tohtori? Määrää klamydiatestiin! :headwall: |O

No, minä en suostunu, sanoin, että oon kaks kuukautta sitten synnyttänyt, en usko mulla olevan sitä tautia. Lääkäri tiuskas, ettei hän tietysti voi pakottaa.

Monen mutkan kautta, ja 4 lääkärikäynnin jälkeen olin sairaalassa sitten. Löytyi 3 isoa munuaiskiveä ja vesimunuainen.

Mitäs ootte mieltä, pitäisikö jotain palautetta laittaa tuonne tk:seen?

Munuaiskivikohtaus on kauheampaa kuin sappikivikohtaus. Mulla on ollut molempia. Eka kerran sain munuaiskivikohtauksen, kun odotin neljättä lastani. Raskaus oli jo onneksi pitkällä, viikon yli lasketun ajan. Sairaalassa lääkäri tokaisi, että on ihan normaalia, että tuossa vaiheessa on pieniä pissavaivoja. Mun pissa oli ihan veristä, jalkaakaan en pystynyt nostamaan, sängyssä en tiennyt missä asennossa olisin ollut, verenpaine nousi lukemiin 220/130...ja lääkärin mielestä mulla oli pieniä pissavaivoja. Synnytys käynnistettiin ja kivi tuli synnytyksen aikana ulos. Toisen kerran sain yhtä pahan kohtauksen, kun lapsi oli puolivuotias ja sen jälkeen useita kertoja. Nytkin on toisessa munuaisessa kivi, ja pelkään, milloin se keksii lähteä liikkeelle.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Munuaiskivikohtaus on kauheampaa kuin sappikivikohtaus. Mulla on ollut molempia. Eka kerran sain munuaiskivikohtauksen, kun odotin neljättä lastani. Raskaus oli jo onneksi pitkällä, viikon yli lasketun ajan. Sairaalassa lääkäri tokaisi, että on ihan normaalia, että tuossa vaiheessa on pieniä pissavaivoja. Mun pissa oli ihan veristä, jalkaakaan en pystynyt nostamaan, sängyssä en tiennyt missä asennossa olisin ollut, verenpaine nousi lukemiin 220/130...ja lääkärin mielestä mulla oli pieniä pissavaivoja. Synnytys käynnistettiin ja kivi tuli synnytyksen aikana ulos. Toisen kerran sain yhtä pahan kohtauksen, kun lapsi oli puolivuotias ja sen jälkeen useita kertoja. Nytkin on toisessa munuaisessa kivi, ja pelkään, milloin se keksii lähteä liikkeelle.

Mäkään en saanu nostettua toista jalkaa yhtään. Ja just toi, että on helposti uusiva juttu! Pelottaa, että koska taas... Sielä päivystyksen luukulla pääsi kyllä itku, kun akkeli sanoi, että tänään ei aikoja, voitko tulla huomenna! No mies tuli sit lopuksi mun kaa, ja sanoi, että me tarvitaan nyt vaan lähete jolla päästään sairaalaan. Ja, ku imetin niin en saanu ees kipulääkkeitä aluksi. Mut sit, ku piti jäädä sairaalaan kiven suuruuden vuoksi, niin sain onneks iv:nä kipuun lääkettä.

Eli löytyi siis munuaisvaivoja, joiden oireet saattavat olla samankaltaisia kuin klamydian. Se todennäköisesti oli ihan rutiinitesti, jolla suljetaan klamydia pois. Eikä mitään henkilökohtaista, kuten ilmeisesti asian otit. Joten teet vain itsestäsi naurettavan valittamalla asiasta.

No itse en löydä valittamisen aihetta lääkärin kehoituksesta poiketa klamydiatesteissä. Klamydia kuitenkin voi aiheuttaa suuria tuskia ja se on kuitenkin valitettavan yleinen tauti Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Eli löytyi siis munuaisvaivoja, joiden oireet saattavat olla samankaltaisia kuin klamydian. Se todennäköisesti oli ihan rutiinitesti, jolla suljetaan klamydia pois. Eikä mitään henkilökohtaista, kuten ilmeisesti asian otit. Joten teet vain itsestäsi naurettavan valittamalla asiasta.

mutta akuuttiin tilanteeseen se klamydia testin ottaminen ei hyödytä, kun se tuloksen saaminen kestää viikon. Onhan se kipu joka tapauksessa koitettava hoitaa pois aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

mutta akuuttiin tilanteeseen se klamydia testin ottaminen ei hyödytä, kun se tuloksen saaminen kestää viikon. Onhan se kipu joka tapauksessa koitettava hoitaa pois aiemmin.

Ap:n tekstistä oletin, että se klamydiatestin ehdottaminen oli se kamalin asia tässä reissussa. Aina ei kaikkea saada heti selville ja tutkiminen täytyy aloittaa jostain. Ja klamydiatesti kuuluu niihin ensimmäisiin tutkimuksiin. Toki lääkäri olisi voinut laittaa lähetteen ultraan ja kivet olisivat löytyneet nopeammin. Mutta jos potilas ei ole yhteistyöhaluinen niin aika hankalaa on hänen hoitonsa!

Mä en ymmärrä, miksi et suostunut klamydiatestiin? Siis vaikka itse tietäsit, että ei kovin mahdollinen, niin ei se pissatesti nyt kauhee toimenpide ole. Mutta oikein "Minäpä en suostunut!". Huhhuh...

Se on sit toinen juttu, että meni varmaan liian kauan, ennen kuin oikea diagnoosi saatiin. Että voisihan sitä välähtää jollain lääkärillä vähän aiemminkin. Mutta vaikea sanoa tapauksesta muuta, ei se lääkärin hommakaan ihan helppoa varmasti ole ja varmasti parhaansa yrittävät kuitenkin tehdä.

Mutkin määrättiin alavatsakipujen vuoksi mm. klamydiatestiin vaikka sanoin, että ei ole mitenkään mahdollista, että se olisi. Silti ihan mukisematta siinä sit kävin, ei se lääkäri vittuilakseen niihin testeihin laita ja kyllähän sun vaivan syy sit lopulta selvisi... Vai eikö se lääkäri sit tehnyt MITÄÄN MUUTA tutkimusta kuin sen klamydiatestin?

Ja mistä sä kuvittelet lääkärin voivan uskoa potilasta, jos potilas vaan sanoo, että ei mulla voi olla sitä? Jos lääkärit uskois potilaita tämmösissä, niin vois monta diagnoosia jäädä selvittämättä. Aika moni potilas saattaa valehdella esim. seksikäyttäytymisestään ja varmaan aika monella potilaalla voi olla pettäviä miehiä joilta taudin voi saada. Lääkäri ei tunne ihmisiä henkilökohtasesti, hänen on suhtauduttava kaikkiin samalla tavalla ja otettava kaikki mahdollisuudet huomioon.

Nimenomaan pointti tässä oli se, että jos toinen itkee kivusta, niin mitä hyötyä on ottaa testi jonka tulokset tulee sitten joskus! Ja lääkäri ei määrännyt mitään muuta kuin sen testin, ja kun sanoin että se nyt on turhaa, niin passitti vaan kotiin.

No, eipä tuo nyt sit tietty ihme oo, et täälä heti lynkataan... Ei pitäisi koskaan kirjottaa mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Ja mistä sä kuvittelet lääkärin voivan uskoa potilasta, jos potilas vaan sanoo, että ei mulla voi olla sitä? Jos lääkärit uskois potilaita tämmösissä, niin vois monta diagnoosia jäädä selvittämättä. Aika moni potilas saattaa valehdella esim. seksikäyttäytymisestään ja varmaan aika monella potilaalla voi olla pettäviä miehiä joilta taudin voi saada. Lääkäri ei tunne ihmisiä henkilökohtasesti, hänen on suhtauduttava kaikkiin samalla tavalla ja otettava kaikki mahdollisuudet huomioon.

Tää lääkäri kyllä aika hyvin tuntee meidän koko perheen... On lasten neuvola lääkäri ja meidän omalääkäri tk:ssa. Ja niinku sanoin, että ei mitään muuta "hoitoa" keksinyt, kun tuon testin. Se on mun mielestä ammattitaidon puutetta. Ja tästä oon keskustellu jo toisten lääkärien kanssa, ja olivat kyllä aika ihmeissään tästä kohtelusta, jota sain! Mut, en mä jaksa nyt itteäni puolustella enempää...

Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
No, eipä tuo nyt sit tietty ihme oo, et täälä heti lynkataan... Ei pitäisi koskaan kirjottaa mistään.

Ai tämä on lynkkausta, kun ihmetellään sinun käytöstäsi? Täällä monella on taipumus suu vaahdossa selittää kuinka joku on ollut ammattitaidoton, kun on yrittänyt tehdä työtään mahdollisimman hyvin. Sitten kun kirjoittajalle tästä sanoo, niin kirjoittaja vetäisee marttyyriasenteen.

Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Nimenomaan pointti tässä oli se, että jos toinen itkee kivusta, niin mitä hyötyä on ottaa testi jonka tulokset tulee sitten joskus! Ja lääkäri ei määrännyt mitään muuta kuin sen testin, ja kun sanoin että se nyt on turhaa, niin passitti vaan kotiin.

Edelleen, mistä kuvittelet lääkärin voivan olla varma siitä, että se on turhaa? Voi hyvänen aika. Ja miksi et siihen voinut suostua?

Tottakai on ihme, ettei mitään kivunhoitoakaan edes ehdottanut, mutta jostain se tutkiminen on aloitettava ja jos oireet täsmäsivät klamydiaan, niin kyllä mua ainakin, jos oisin lääkäri, niin alkaisi pikkusen turhauttamaan, kun potilas kieltäytyy tutkimuksista.

Ja sitä hyötyä on ottaa testi, että päästään asiassa eteenpäin, saat oikean lääkityksen tai tiedetään tutkia muuta.

Yhteistyössä