Munuaiskivet ja KARSEET kivut!

Onko kukaan muu kärsinyt munuaiskivistä raskausaikana? Saatiinko kivien syntymisen syytä selville ja tehtiinkö niille mitään? Raskausviikkoja on nyt 37+5 ja kivut alkoivat puolitoista viikkoa sitten. Olen joutunut lähtemään kolme kertaa sairaalaan kipujen vuoksi.

Ei mikään helppo juttu, kun kotona 1v3kk esikoinen... :|

Sain kipuihin Lítalginia, mutta epäilyttää lääkkeiden käyttö vauvan kannalta vaikka vakuttavatkin lääkkeen olevan turvallinen.
 
Moi!

Mulla oli nyt viikon sisällä 2 kertaa ihan kauheet ylävatsa ja -selkäkivut, toisella kertaa oli pakko lähteä sairaalaan kun ei lähteny millään pois. Sappikiviksi epäilivät, mihinkään sappiultraan en keskellä yötä päässyt eikä mun suureks ihmetykseksi mulle edes kirjoitettu lähetettä ultraan.

Sain kanssa sairaalassa Litalginia 2 annosta, toisen piikkinä ja toisen tablettina, sekä mukaan kotiin 2 tabl. mahdollisen tulevan kipukohtauksen vuoksi. Mä en usko lääkkeestä olevan haittaa näin pitkällä raskautta, ois varmaan eri asia jos ois vaikka eka kolmanne menossa kun silloin ne mahdolliset kehityshäiriöt mun käsityksen mukaan tulee jos on tullakseen.

Lääkäri koitti kyllä tavallisen ultran kanssa ultrata munuaiset, ei aiknakaan sanonu et siellä ois mitään poikkeavaa näkyny, eli mulla luultavasti kyseessä sit ne sappikivet. Niille ei raskauden aikana ainakaan voida muuta tehdä kun antaa antibioottikuuri mikä ilmeisesti auttaa pitämään kivut poissa. Ja siihen ultraan en sit kai pääse ennen kun tulee seuraava kohtaus... Sitä sit odotellessa. Tutkittiinko sun munuaiset että on kyse siitä, ettei sulla ois kans sappikivet kun ne on ilmeisesti suht´ yleisiä raskaana olevilla. Mulla ei ainakaan koskaan ennen oo ollu vaikka onkin jo kolmas lapsi tulossa, mistä lie sitten johtuu...

Toivottavasti oli jotain apua...

-Ninni ja Muru 34+2-
 
No oireiden perusteella epäilivät munuaiskiviksi (koliikkimainen/aaltoileva kipukohtaus toisella puolella selkää/kyljessä) ja selän kohta oli arka "tömäytykselle". Lisäksi virtsassa oli verta ja oksensin kivun vuoksi.

Sain kans antibiootit, mutta itseasiassa myöhemmin virtsaviljelyssä ei kyllä näkynytkään tulehdusta eli se tuli syötyä turhaan.. :/

Pääsin muutaman päivän päästä ihan kunnon munuaisultraan, jossa todettiin just tossa vasemmassa munuaisessa ilmeisesti kivi, mutta sitä ei voi sanoa, että onko se uusi kivi vai sama. Pitäis vaan kuulemma juoda paljon vettä eli "huuhdella" munuaisia, jos kivet tulis itsekseen ulos. Riskinä tietty on, että jos kivi on iso, niin se tukkii virtsajohtimen ja sitten onkin TOSI kiire, ettei ala paikat repeilemään... :eek:

Kolme kertaa on toi hullu kipukohtaus tullut ja tokan kivun jälkeen on jääny jatkuva pieni särky, joka kuitenkin estää nukkumisen. Mulle annettiin kyllä kontrolliultra sit seuraavalle viikolle (tai siis nyt tälle viikolle).

Mut on tää kyl IHAN hanurista... Mitään järkeä juosta sairaalassa aina kun alkaa ihan hulluna sattumaan, mutta kun noi omat lääkkeetkään ei tunnu auttavan tarpeeks. :'(

Kokoajan saa olla vähän pelko p*rseessä, että jos kipukohtaus yhtäkkiä tulee, kun oon kaksistaan esikoisen kanssa, koska kipu todella lamaannuttaa kokonaan... :|
 
Hei, miulla oli esikoista odottaessa munuaiskiviä. olin vielä töissä kun eka kauhea kipukohtaus iski. ei muuta kun terveyskeskukseen ja sieltä ambulanssilla veivät sairaalaan. siellä vietinkin melkein viikon ennekuin helpotti. miulla oli viikkoja sillo 30 (vauva syntyi sit jo viikolla 37+1) ja just tolla litalgiinillä oloa helpotettiin. onneksi oli kyseessä esikoinen joten sain huoletta olla sairaalahoidossa ei tarvinnut huolehtia muista lapsista. miulla todettiin samalla munuiaisaltaan laajentuma kun munuaisia ultrattiin, virtsatiehyeeseen laitettiin katetri joka otettiin pari kuukautta synnytyksen jälkeen pois. miulla on nyt 3 lasta ja neljäs tulossa toukokuussa muissa raskauksissa ei ole tätä ongelmaa ollut, onneksi. syytä ei munuaskiviin saatu selville eikä niitä muuten hoidettu kun kipulääkkeellä. sairaalassa olossa oli se hyvä puoli että lääkettä sai heti kun tarvisti ja se kun laitettiin suoraan suoneen auttoi myös välittömästi. miulla oli aika paljon närästystä raskauden aikana ja söin siksi paljon mm. rennietä ja join tosi paljon maitoa, näillä voi olla vaikutusta munuaiskivien syntyyn.
toivottavasti siulla vaiva helpottaa ja saat nauttia vielä loppuraskaudesta
 
Tänään eka ilta kun tuntuu (päivällä vielä jouduin ottamaan kipulääkettä), ettei kipuja olisi... Toivottavasti yökin sujuisi ilman kipulääkettä! :flower:

Vähensin maitoa reilusti (en kokonaan) ja olen nyt syönyt vain pieniä annoksia kerrallaan, koska kipukohtaukset ovat tulleet silloin kun olen syönyt kunnolla vatsan täyteen. Lisäksi olen yrittänyt tota vettä litkiä "joka välissä". Kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että kipuilut tän asian suhteen ois nyt tässä... :attn:
 

Yhteistyössä