Munatorvien aukiolotutkimus edessä --- kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milli"

Vieras
Heipä hei :)
Aloitimme miehen kanssa lapsettomuushoidot ja tänään oli eka kerta kun kävimme
sairaalassa asian tiimoilta.
Meidät haastateltiin, lääkäri oli oikein mukava ja saatiin tietää että miehen
siemennestenäyte oli normaali ( kävimme viemässä siis näytteen jo aiemmin .
Minulle tehtiin sisätutkimus ja ultra ja lääkäri käänsi ultralaitteen minuun
päin että näkisin kaiken mitä hän selitti. Minulla todettiin siis pco kummallakin
puolella. Muuten sisätutkimuksessa kaikki näytti kuulemma siistiltä.
Nyt sitten käynnistetään taas kerran kuukautiset Teroluteilla ( jääneet kokonaan
pois ) ja sitten tietyssä kierron vaiheessa munatorvien aukiolotutkimus. :O :O :O
Olen lukenut ympäri nettiä kauhutarinoita miten tutkimus sattuu enemmän
kuin laki sallii ja nyt kysyisinkin että te jotka olette kyseisessä tutkimuksessa olleet
niin voisiko joku selittää alusta asti miten tutkimus etenee ja kauan kestää?
Lääkäri suositteli että ottaisin kotona 800 mg buranan ja 1 g panadolia ennen
tutkimusta. Kannattaako ottaa enemmän vai riittääkö tuo?
Kestääkö sen kivun?
Mua pelottaa aivan järkyttävästi tuo toimenpide? Missä se tehdään, ihan lääkärin huoneessa vai
jossain leikkaussalissa?

2009 tehtiin kyseinen tutkimus ja se tehtiin siellä lapsettomuus puolella normi huoneessa jossa myös tehtiin muita ultra tutkimuksia..mun mielestä tuo lääkemäärä riittää..sattui ja poltteli kyllä niin että itku tuli mutta toimenpide oli nopeasti ohi, ja sen jälkeen oli jonkun verran kipuja pitkin päivää eli otin särkylääkettä sen päivän ajan.toimenpiteessä oli lääkäri ja hoitaja. tutkimusen jälkeen lääkäri totesi että ainut munatorvi mikä minulla on oli auki ja määräsi glomifenin eli kypsyttämään munarakkuloita etä ne kykenisi hedelmittymään.(minulla on bcos.)ja seuraava ultra oli että miten lääkkeet tehoaa ja nehän ei tehonnu ja taas määrättiin uusia..ja taas oli uusi käynti..eli noin 1kerran kk. sekava kirjotus mutta jospa oli hyötyä sinulle :)

No...minulle tehtiin vuonna 2006 tuo tutkimus väestöliiton klinikalla, lääkärin huoneessa. Kukaan ei ollut kertonut, että kannattaa ottaa kipulääkettä, mutta kannatta ehdottomasti ottaa!!
Tutkimus ei kestänyt kauaa, pientä tuntemusta alavatsalla oli ja ilokseni sain kuulla johdinten olevan auki. Lähdimme pois klinikalta ja autossa alkoi törkeät kivut. Sain paniikkikohtauksen kivusta (en ole ennen saanut), mies vei mut päivystykseen, jossa sain kipulääkkeet. Kotona vielä oksensin myöhemmin päivällä kivusta (tätäkään ei ennen ole tapahtunut). Iltaan mennessä vointi koheni ja seuraavana päivänä olin kunnossa. Ja siitä kierrosta tulin myös raskaaksi :). Mulla myös PCO.
Nyt kaksi synnytystä takana, joihin kumpaankaan en tarvinnut kivunlievitystä...eli minulle tuo tutkimus oli tosi kivulias. Olen kyllä kuullut, että kaikille se ei sitä ole...

Minä otin buranaa 800mg. Pelotti ihan sikana tuo tutkimus (juurikin netistä kauhutarinoita lukeneena), mutta minulla ei ainakaan sattunut ollenkaan. Munatorvet olivat auki:)

Minulla on tup testattu laittamalla suolaliuosta rööreihin.
Normisti tutkimus tehtäisiin kuulemma varjo-aineella,, mutta oli juuri heidän kaapistaan päässyt loppumaan, ja koska mulle sopi tuo liuoskin, niin ei lähdetty hakemaan muita tököttejä sairaalan varastosta.

Eikä ainakaan minulla tuntunut miltään, johtimet oli auki.

Nyt kun tehtiin Essure, totesi lääkäri, että minun johtimet on todella ahtaat, siksi instrumenttia vaikea saada kulkemaan ja se kieltämättä pienesti tuntui epämiellyttävältä, mutta ei mtenkään ihmeemmin sattunut.

Sen verran oli hitaampi toimenpide ahtaudesta johtuen, että kun keskimääräisesti toimenpide kestää 3 minuuttia, kesti se minulla 8 minuuttia ja risat päälle.

Mä en ottanut edeltävästi mitään kipulääkkeitä, ku ei sellasta ohjeistettu. Mut eipä tuo kovin kivulias ollut. Ihan hereilläollessa tehtiin. Menkkamaisia kipuja tuntui, mutta ei kovin pahoja.

no mulla tehtiin suolaliuoksella monta monta vuotta sitten eikä kyllä todellakaan käynyt kipeää enkä mitään särkylääkkeitäkään muista ottaneeni. ei ollut oikeastaan sen kummempi kuin se alapään ultrauskaan on normaalisti.

Juu, minä myös suosittelen ottamaan pari tuntia ennen buranaa 800mg ja tuntia ennen 2x 500 panadolia.

Ja ei siis mullekkaan mitään kipukääkkeitä suositeltu, mutta jos kovasti jännittää/pelottaa, niin tuskin siitä jaittaakaan on.

Viimeksi muokattu:
Teetin entisen mieheni kanssa sterilsaation, maha auki kuin sektiossa.
Eron jälkeen sen puratin taas maha auki samasta haavasta.
Täytyi viedä siemennesteet ja juuri tuo tutkimus. Joternkin oli epämiellyttävä, tuli synnytys mieleen, vaikka ei koskenut.
Myöhemmin eri miehelle syntyi lapsi sektiolla, taas samasta viillosta. Seuraavaksi strelisiaatio tähystksellä.
Ei annettu mitään kipulääkkeitä tyohon tähystoimenpiteeseen.

Mulla oli esilääkityksenä paracetamol 1 g. Mulla kipua aiheutti lähinnä spekulan laitto, se sattuu aina. Mutta itse tutkimus ei sattunut. Myöhemmin illalla sattui olkapäähän vähän, mutta kokonaisuudessaan ei olu ollenkaan paha tutkimus. Inhottavin mikä mulle on tehty on kohdun limakalvon pipelle-näyte.

Mulle tehtiin alkuvuodesta. Otin 2 400 mg buranaa ennen aika toimenpide edes tuntunut :) Toimeenpiteen jälkeen tuli vähän hartiakipua ja menkkamaista tunnetta. Ihan turhaa olet lukenut kauhutarinoita, suurimmalla osalla se on kuitenkin ihan kivuton.

Tärkeää on ottaa ibuprofeenia ennen toimeenpidettä sillä se estää kohdun supistelua (joka voi johtaa kipuun)

Kivun kokemukset on niin kovin yksilöllisiä. Minulle on tehty aukiolotutkimus kahdesti, eikä kummallakaan kerralla ole sattunuut yhtään. Toisella kerralla tutkimus kesti tosi kauan, koska jostain syystä sitä ei meinattu saada tehtyä lainkaan. Se härveli ei pysynyt mun sisällä, jotta olis päästy ruiskuttaan ainetta. Silti se räpläys ja moneen kertaan uudelleen laitto ei haitannut mitenkään. Molemmilla kerroilla oli torvet (toisella kerralla se ainokainen torvi) auki, että josko sekin selittäisi kivuttomuuden. Otin molemmilla kerroilla 800mg buranaa etukäteen.

Mulle tehty v.2010 Väestöliiton klinikalla, eikä tuntunut juur miltään. Jotain normi särkylääkettä olin muistaakseni ottanut. Tehtiin keittosuolalla ja auki olivat, ja myös minä raskauduin tuon jälkeen :) Tutkimus, joka todella SATTUU, on limakalvonäyte kohdusta...

Mulle tehtiin kauan kauan sitten ns "humautuksessa" eli on kai joku kevyt tai lyhyt nukutus. Hyvin nukutti koko loppupäivän ja osan seuraavaakin. En siis tiennyt toimenpiteestä mitään. Tähystyksenä tehtiin.

400mg Buranaa ennen ja 400mb Buranaa jälkeen tutkimuksen.
Mun mielestä inhottavinta oli vaan maata siinä tutkimuspöydällä jalat levällään, tutkimus kesti jonkun aikaa. Mulla myös PCO todettu.

Olen saanut 10 vuoden aikana 2 lasta Clomfeneilla ja nyt odoan täysin luomuvauvaa, kuopus oli
7kk kun tärppi kävi, ihan yllättäen :D No, ehkäisyä ei ollut ja otettiin tietoinen riski, että ihmeitäkin voi sattua.

Kävin kaksi viikkoa sitten aukiolotutkimuksessa. Otin tuntia ennen 1 g paracetamolia. Tutkimus kesti ehkä 5 minuuttia, eikä tuntunut missään. Virtaus oli molempiin hyvä. Ilmaa syötettäessä tuntui noin sekunnin kestävä pieni vihlaus ja siinä kaikki. Ei tullut myöskään jälkioireita.

Heipä hei :)
Aloitimme miehen kanssa lapsettomuushoidot ja tänään oli eka kerta kun kävimme
sairaalassa asian tiimoilta.
Meidät haastateltiin, lääkäri oli oikein mukava ja saatiin tietää että miehen
siemennestenäyte oli normaali ( kävimme viemässä siis näytteen jo aiemmin .
Minulle tehtiin sisätutkimus ja ultra ja lääkäri käänsi ultralaitteen minuun
päin että näkisin kaiken mitä hän selitti. Minulla todettiin siis pco kummallakin
puolella. Muuten sisätutkimuksessa kaikki näytti kuulemma siistiltä.
Nyt sitten käynnistetään taas kerran kuukautiset Teroluteilla ( jääneet kokonaan
pois ) ja sitten tietyssä kierron vaiheessa munatorvien aukiolotutkimus. :O :O :O
Olen lukenut ympäri nettiä kauhutarinoita miten tutkimus sattuu enemmän
kuin laki sallii ja nyt kysyisinkin että te jotka olette kyseisessä tutkimuksessa olleet
niin voisiko joku selittää alusta asti miten tutkimus etenee ja kauan kestää?
Lääkäri suositteli että ottaisin kotona 800 mg buranan ja 1 g panadolia ennen
tutkimusta. Kannattaako ottaa enemmän vai riittääkö tuo?
Kestääkö sen kivun?
Mua pelottaa aivan järkyttävästi tuo toimenpide? Missä se tehdään, ihan lääkärin huoneessa vai
jossain leikkaussalissa?

Se tuntuu ihanalta :love:

Yhteistyössä