Munasolujen luovutus - kysymys iästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitollinen

Vieras
Sain lapseni vasta reilusti kolmekymppisenä, endometrioosin takia. Nyt mulla on kaksi ihanaa tervettä lasta, ja olen heistä mielettömän kiitollinen.

Päätin, että luovuttaisin munasoluja, koska tiedän miten kova lapsettomuuden tuska voi olla. Nyt luin netistä, etten kelpaa luovuttajaksi, kun olen jo 36-vuotias. Samalla lahjasoluista on kai kova pula.

Hautaanko idean vai soittaisinko jollekin klinikalle ja kysyisin ikärajan ehdottomuutta? Tai jos tutustun munasolun tarvitsevaan pariskuntaan, voinko luovuttaa heille jos se heille iästäni huolimatta sopii? Onko kokemuksia/ajatuksia?

Uskoisin, että klinikat pitävät kyllä tuosta kärajasta kiinni, 20-35 -vuotias siis saa luovuttaa. Tuo on sovittu, ja johonkin se yläikäraja on vaan vedettävä (hedelmöityshoitolaissa puhutaan vaan 18 vuotta täyttäneestä) Tilanne, että lapsettomuushoitoihin tuleva pariskunta hankkisi oman luovuttajan, on varmaan aika harvinainen. Mutta ei ehkä mahdoton? Jollakin kliikallahan sun pitäisi asiakkaanakin olla, jotta tehdään seurannat, saat pistoshoidot/ohjeet ja tehdään munien keräys. Ja sitten päästään takas siihen, että kun luovuttaja ei saa olla 36 täyttänyt, niin se sitten sotii klinikan toimintaohjeita vastaan.

Yhteistyössä