Munasolujen luovuttaminen

Hei!

Haluaisin tarkempaa tietoa ja kokemuksia sellaiselta, joka on joskus luovuttanut munasoluja. Miten prosessi alkoi, mitä se vaati ja saitko pysyä nimettömänä? Käsittääkseni nimitiedot ja joitain ulkoisia ominaisuuksia annetaan tiedoksi, jotta lapsi voi saada ne 18-vuotiaana ellen ole ihan väärässä ?

Itse olen harkinnut munasolujen luovuttamista, jos ne vain kelpaavat. Haluaisin auttaa sellaisia, jotka eivät voi muuten saada lasta.

Jos siis olet joskus luovuttanut kertoisitko kaiken mahdollisen kokemuksestasi, kiitos.

:heart:
 
Itse en ole luovuttanut, mutta raskautunut kylläkin luovutetulla munasolulla. Meillä on ns. tuntematon luovuttaja, eli emme tiedä hänestä mitään eikä lapsemmekaan saa mitään tietoja hänestä edes 18-vuotiaana. 1.9.07 tulee voimaan uusi hedelmöityshoitolaki joka estää nimettömänä luovuttamisen ja näin ollen lapsi saa halutessaan luovuttajan yhteystiedot.

Sen verran tiedän prosessista, että kun joku haluaa alkaa luovuttajaksi, hänet tutkitaan,en tarkkaan tiedä mitä kaikkea siihen sisältyy.Luultavasti verikokeita ja tottakai luovuttajaa haastatellaan ja selvitetään mahdolliset perinnölliset sairaudet. Luovuttaja joutuu käyttämään hormonilääkitystä jotta munasoluja kypsyy mahd. monta. Hoidon lopussa munasolut kerätään, joka on hoidon epämiellyttävin osa,toimenpide ei ilmeisesti ole täysin kivuton. Tämän jälkeen munasolut hedelmöitetään vastaanottajan spermalla ja hedelmöittyneitä käytetään sitten lapsettoman parin hoidoissa.

Jos edes vähän tuntuu siltä että voisitte alkaa luovuttajiksi, niin alkakaa ihmeessä! Minä ja mieheni emme saisi tätä lasta jos joku ei olisi luovuttanut meille munasolujaan. Emme tiedä kuka hän on, mutta olemme ikuisesti hänelle kiitollisia.
 
Heippa! En ole luovuttanut munasolujani, mutta käynyt prosessin läpi vauvan saadakseni.Poika on ensi viikolla 3kk. Homma menee niin, että ensin tutkitaan Fysiikka.Siis munasarjat ja muut paikat, sitten otetaan sukupuolitauti testit ja verikokeesta hiv ja hepatiitit. Oma hormoni toiminta ajetaan nenäsumute hormonilla täysin alas, hormonitoimintaa seurataan verikokeilla.Kun toiminta on loppunut, aloitetaan pistoshoidot. Joka ilta samaan kellonlyömään itse pistetään alavatsaan hormonia joka ilta eri puolelle. Pistoshoito kestää 10 vrk:sta eteenpäin. Itse selvisin tuolla 10:llä piikillä. Tilannetta munasarjoissa tarkkaillaan ultran ja verikokeiden avulla.Kun munarakkulat ovat " valmiit", otetaan irroitus pistos oliko se nyt 38 tuntia ennen keruuta ja tuo tuntimäärä ei saa heittää!!! Sitten mennään klinikalle sovittuna aikana, jossa laitetaan tippa. Sen kautta saa nesteen ja esilääkityksen. Itse toimenpide oli omalta osaltani hyvin kivulias, mutta kai se kipu riippuu ihmisestä. Se siis tehdään seuraavasti: Emättimen seinämän lävitse tyännetään munajohtimeen " neula", johon on kiinnitetty letku.Munarakkulat puhotaan ja neste imetään talteen. Talteen saatujen munasolujen määrä kerrotaan sitä mukaan, kun niitä tulee. Molemmat puolet operoidaan samalla tavalla.Neula viedään useaan otteeseen kohdun seinämän lävitse.Toimenpiteen kesto riippuu munarakkuloiden määrästä. Itselläni oli oikealla puolella 13 ja vasemmalla 18 rakkulaa. Näistä saatiin 20 tervettä munasolua ja näistä taas 12 elinkelpoista alkiota.Toimenpide kesti kohdallani reilut 20 minuuttia.Sen jälkeen klinikalla lepäillään muutaman tunti. Sairaslomaa tulee 3-7 päivää, riippuen paikasta. Toivottavasti tästä oli apua =)
 
Kiitos Jonna82 ja Nihkula vastauksistanne !

Jos muilla vielä kokemuksia, niin mielellään kuuntelisin niitäkin :heart: .

Kovasti haluaisin luovuttaa, kun tiedän niiden tarpeellisuuden. Kysymyksiä ja hämmennystä kuitenkin herättää 1.9. voimaan astunut laki. Mitä jos ovellani onkin 19-vuoden päästä joku ?
 

Yhteistyössä