munasolujen keräys

• Viestiketjun aloittaja skorppari75
  • Ensimmäinen viesti
skorppari75
Osaisiko joku kertoa miten munasolujen keräys tehdään? Periaatteen tiedän, mutta miltä tuntuu, annetaanko aina esilääkitys jne..
Itselläni on nyt ensimmäinen kierto jossa piikitän Gonal F nimistä hormonia jolla yritellään saada jotain aikaan.. Clomit on takana ja mitään ei tapahtunut, ei yhtään kasvua nähtävillä. Lääkäri sanoi, että jos nämä tepsivät niin tilanteesta riippuen voidaan yrittää luomu hedelmöitys keinoa :) tai sitten jos on paljon kypsyneitä, niin munasolut kerätään sitten talteen ja hedelmöitetään kehon ulkopuolella. Nyt sitten jännitän ihan kauheesti. Olen melko varma että tällä pienimmällä annoksella ei mitään tapahdu mutta jäännitän silti jo kaikkea. Jos annosta pitää nostaa niin onko hintakin aina tupla? Nyt 75 yksikköä 5 päivänä = 150 ?.. Odottelen nyt menkkoja alkavaksi, jotta päästään taas eteenpäin. Kaikki kun tuntuu nyt pyörivän tämän asian ympärillä. :headwall:

Itse käytin Conal F seuraavasti: neljä ensimmäistä päivää annoksella 225 yksikköä, ja sen jälkeen vielä 6 päivää annoksella 300 yksikköä, eli kaikkiaan meni 3 kynää, à 280?/kynä. Näillä omavastuu täyttyikin jo ihan mukavasti, eli tästä eteen päin lääkkeet ovatkin sitten liki ilmaisia;-)

Meillä on punktio huomenna, eli siitä en osaa kertoa vielä mitään, huomenna tiedän enemmän siitäkin;-)

Nennuliini
Punktioaamuna ei saanut syödä kuin nestemäistä eli juoda ja syödä esim. jogurttia.
Aamulla otin 2 tablettia, muistaakseni Panadolia. Ennen punktiota laittoivat kanyylin käsivarteen ja siitä jotain kipulääkettä suoraan suoneen, josta tuli jonkin ajan kuluttua vähän hassu olo. Ehkä samanlainen kuin olisi vähän humalassa. Kipulääkettä sai pyytää lisää punktion aikana, jos tarvitsee. Minulta saatiin vain 3 follikkelia, joten en tarvinnut lisää. Noin 0.5-1 tunnin kulutta sain 1 Panadolin ja 1 Buranan (400 mg). Ehkä noin tunnin päästä se hassu olo lähti pois. Mahassa tuntui semmoista aaltoilevaa kipua, joka kesti aina pienen hetken. Minulla ei ollut edes kovaa kipua, mutta kyllä mahassa vähän on tuntunut muutama päivän punktion jälkeen.

Samana iltana otin sitten vain nukkumaan mennessä Panadolin ja Buranan.
Luultavasti pääsin vähillä lääkkeillä vähäisen munismäärän vuoksi.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Ja onnea hoitoihin! :flower:

Punktiossa
Minulta kyllä kiellettiin syöminen ja juominen punktioaamuna kokonaan! Sitten klinikalla mies antoi näytteen, jonka jälkeen menin "heräämöön" vaihtamaan toimenpidepaidan päälle ja sitten saliin. Heti ensimmäiseksi oli hoitajan mukaan epämiellyttävin toimenpide, emättimen pesu ja se kyllä oli totta. Sen jälkeen käteen laitettiin kanyyli, josta kipulääkettä ja rauhoittavaa -> silmät rupesi harittamaan. Lääkäri aloitti punktion ja minä yritin seurata ruudulta.. Ihan loppuvaiheessa rupesin tuntemaan kipua, mutta en tarvinnut lisälääkitystä. 24 munasolua siis kerättiin. Sieltä minut sitten kärrättiin sängyllä takaisin heräämöön tippa edelleen kädessä ja lepäilin reilun tunnin tokkuraa pois. Sain myös pyydettäessä lisää lääkettä tablettina. Kun olo oli parempi, saatiin miehen kanssa sänkyyn tarjoiltuna kahvit ja pieni välipala :)

Minulla oli onneksi positiivinen kokemus punktiosta, kaikille se ei välttämättä sitä ole, valitettavasti.

hei!

Joutuuko kelalta hakemaan todistuksen siitä paljon on mennyt rahaa reseptilääkkeisiin vaan näkeekö ne sen suoraan apteekissa joten ne huomioisi sen samantien kun menee yli 630e? jotain sen suuntaista se summa kuulemma on.

Nennuliini
Hei!
Kelalta tulee kirje, kun maksukatto on täynnä, joka on suunnilleen mainitsemasi summa. Ainakin meillä päin (pieni paikka), kun kävi tuon kirjeen kanssa apteekissa, täytin jonkin valtuutuspaperin, niin apteekki hakee KELAlta suoraan korvauksen ja itselle jää maksettavaksi vain 1.50 ?/lääke. Se on tosi kätevää!

Omavastuulla(1.50?) saa ainoastaan ne lääkkeet jotka ovat muutenkin kelan erityiskorvauksen piirissä taikka ne joihin lääkäri on merkannut sen olevan sairauden hoitoon. Esim. tukihoitona käytettävät luget menee kokonaan omaan piikkiin mut ne ei ole onneksi kalliita. Itselläni Thyroksin-lääkitys taasen kuuluu erityiskorvattaviin muutenkin, mutta jatkossa nekin saa sitten vielä halvemmalla =)
Onnea yrityksiin :flower:

Itse olin eilen punktiossa, paljon siedettävämpi kokemus kaikin puolin kuin olin odottanut, eli tarvittaessa uskaltaudun uudelleenkin;-)

Useimmat reseptilääkkeet saat omavastuukaton ylityttyä tuolla omavastuuosuudella 1,50?/lääke, mutta ainakaan Lugesteronit eivät kuulu korvattavien piiriin, onneksi ovat ihan siedettävän hintaisia kuitenkin, itse hain 60 kapselia, maksoivat muistaakseni n. 65?, eli ei kovin paha, noihin muihin lääkehintoihin verraten;-)

Yhteistyössä