Munasarjat pois, ei kohtua????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnniii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minnniii

Vieras
Sain tänään kuulla, että minulta aiotaan munasarjassa olevan kasvaimen (hyvä tai paha, en tiedä) poistaa molemmat munasarjat, mutta kohtu jätetään. Onko tämä tavallista kun ikää on kohta 50, vai miten yleensä menetellään.
Miten munasarjojen poisto vaikuttaa, loppuuko hormoonituotanto, joutuuko syömään jotain lääkkeitä kenties.
Onnistuuko aina tähystyksellä niinkuin nyt on aiottu? Toipuminen? Sairasloma?
Jos joku tietää niin voiko tämä olla vain varotoimenpide vai eikö minulle vaan haluta kertoa että voi olla kyse syövästä?

KAIKKI kokemukset ja tiedot nyt minulle kutakin kalliimpia. Kertokaa kokemuksia!!!

ei ole enää munasarjoilla muuta virkaa, kuin olla öllöttää. Ne heittävät jo sen vähäisenkin tuotantonsa joko heti tai kohta, joten varotoimenpiteenä ne poistetaan. Terveytesi kannalta se on turvallisempi vaihtoehto.

Jollei sinulla ole tekijöitä, joiden vuoksi on viisaampaa olla ilman korvaavaa hormonihoitoa, niitä ei käytetä, mutta muutoin se on ihan sinun harkinnassasi.

Samoissa vuosissa minulta poistettiin lisäksi kohtu ja estrogeeni sopii erinomaisesti. Niinpä olenkin säästynyt kaikenlaisilta vaihdevuosien "hyppyytyksiltä ja aalloilta".

Enpä keksi, miksei sitä voitaisi tehdä tähystäen. Avoleikkauksiin ei nykyään helposti mennä, sillä toipumisaika on paljon pitempi kuin tähystäen. Parhaan tavan määrittää aina tapaus kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Minnniii:
Sain tänään kuulla, että minulta aiotaan munasarjassa olevan kasvaimen (hyvä tai paha, en tiedä) poistaa molemmat munasarjat, mutta kohtu jätetään. Onko tämä tavallista kun ikää on kohta 50, vai miten yleensä menetellään.
Miten munasarjojen poisto vaikuttaa, loppuuko hormoonituotanto, joutuuko syömään jotain lääkkeitä kenties.
Onnistuuko aina tähystyksellä niinkuin nyt on aiottu? Toipuminen? Sairasloma?
Jos joku tietää niin voiko tämä olla vain varotoimenpide vai eikö minulle vaan haluta kertoa että voi olla kyse syövästä?

KAIKKI kokemukset ja tiedot nyt minulle kutakin kalliimpia. Kertokaa kokemuksia!!!

Miten vanhana sinä itseäsi pidät? Sinähän olet nuori. Itse olen 47-vuotias ja en kuuna päivänä luopuisi mistään seksi-iloja tuottavasta ilman pätevää syytä. Munasarjojen poisto, nimenomaan tämä ei kohdun poisto, lopettaa hormonituotannon seinään. Olet välittömästi kuukaudessa masennut ja rypistyt vuodessa parissa. Mikäli sinulta leikataan vain osa munasarjasta se tuottaa toki hormoniromahduksen ja masennuksen mutta munasarja kasvaa takaisin kuin maksa konsanaan. Voit saada erilaisia hormoonilääkityksiä, riippuen siitä mitä jätetään jäljelle. Hormoonilääkitysten sivutuotteena on joillekuille rintasyöpä. Sinulle ei haluta kertoa tosiasioita joista valita.

50-60-vuotiailla naisilla, jotka eivät saa hormonikorvaushoitoa, noin 32:lla 1000:sta todetaan rintasyöpä. 50-64-vuoden iässä hormonikorvaushoitoa saaneilla naisilla ylimääräisiä rintasyöpätapauksia 1000:tta naista kohti oli 6 ja 19, kun hoito oli jatkunut vastaavasti 5 ja 10 vuotta. Riski ei ole iästä riippuvainen ja on sama aloitatko hormonikorvaushoidon 40, 50 tai 60-vuotiaana.

Ei ole kovin suuri riski prosentuaalisesti.

Olen itse kokenut asian. 51 vuotiaana poistettiin sekä kohtu että munasarjat. Olen erittäin tyytyväinen, sillä ongelmat loppuivat kuin seinään. Alkoi naiseudestani nauttiminen ja tosi rikas elämä, kun vuotohäiriöt eivät enää rajoittaneet harrastuksia. Olen liikunnallinen ja harrastamme mieheni kanssa vaelluksia yms., joten leikkauken jälkeen pystyimme kulkemaan ja liikkumaan rajoituksetta. Mieskin on ollut enemmän kuin tyytyväinen!

En alekirjoita mustamaalausta siitä, että naisesta tulee leikkauksen jälkeen vanha yhtäkkiä. Kohdallani se on ollut päinvastoin. Koska ei ole kohtuakaan, syön vain estrogeeniä korvaamaan omaa tuotantoa. Sen aikaansaamat positiiviset vaikutukset terveyteeni ovat kiistattomat. Ei ole limakalvo-ongelmia, ei virtsatietulehduksia, eikä mitään muutakaan vaihdevuosi-oireilua, vaan tasapainonen ja hyvä olo. Olen edelleen nuorekas ja hyväntuulinen, naamakaan ei ole rypistellyt enempää kuin muilla ikäisilläni, vaikka toimenpiteestä on 12 vuotta.

Naiseus ei yhtään vähene leikkauksen myötä. Kyllä se on toisin päin.

Yhteistyössä