munasarjassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysta

Vieras
Gynellä minulla todettiin isohko kysta tms. munasarjassa ja olen menossa leikkaukseen lähiaikoina.

Nyt pari päivää alavatsa on ollut aika kipeä, sairaan munasarjan kohdalta tuikkii ja välillä viiltelee (vähän kuin ovulaatiokipuilua), verta ei tule kuitenkaan.
Mitä tämä voisi olla? Voiko kysta oireilla näin? Onko huoleen aihetta?

Ei kystan kanssa verta tulekaan, ei edes puhkeamisvaiheessa. Itse en tiennyt, että minulla on kystä ennenkuin se puhkesi. Luulin kuolevani, koska kipu oli ihan kauheata. Mutta juuri tuollalailla sykkien se voi oirehtia.

mulla leikattu oikeasta munasarjasta kysta '04.

kipuja ilmeni yhdynnässä/pissatessa sellaista paineen tuntua alavatsalla/pyöräily sattu. neuvolaan menin asian kera ja seuraavana päivänä leikkaus!

oli 2.8cm x 3.1cm kokoinen ja verta oli vuotanut sen sisälle..viikon sairasloma, mutta hain toisen viikon vielä, että parantuu kunnolla.

menkat jäi seuraavalta kuukaudelta tulematta ja nykyäänkin ovat tosi niukat, n.3 päivää ja kierron pituuskin heittelee..

Ei välttämättä leikata munasarjaa pois, ellei se ole vahingoittunut.

Itseltäni leikattiin kyllä pois, koska kystani oli ""appelsiinin"" kokoinen ja koko munasarja oli revennyt.

Lapsikin on tehty yhdellä munasarjalla ja hyvin onnistui eli eipä pelotella turhaan.

appelsiinin kokoinen kysta minullakin oli ja silti munasarja säästyi, toimivanakin vielä. Nyt kahdenkymmenen vuoden kuluttua siihen ilmestyi uusi kysta, joka leikattiin maaliskuussa. Nyt lähti sitten munasarjakin, oli sen verran hankalampi juttu vaikka olikin paljon pienempi kuin edellinen, vain 3*2,5 cm.
Toisessa munasarjassa, tässä jäljelle jääneessä, ei ole koskaan ollut mitään, mutta nyt tuntuu tämän ainokaiseni kanssa ettei se toimisi kunnolla. Leikkauksen jälkeen olen saanut useita kertoja päivässä kaiketi niitä ""kuumia aaltoja"", eli hiki lentää ja olo on tukala.
Pitäisiköhän tälläsen 47 vuotiaan mennä tuon takia lääkärille? Oireet kestän kyllä, mutta voiko olla jostain muustakin kysymys?

Kannattaisikohan tutkia kilpirauhanen? Voisihan oireet tietysti olla alkavia vaihdevuosioireitakin...

Minulla todettiin noin vuosi leikkauksen jälkeen (olin 28 vee) raju kilpirauhasen liikatoiminta, joka johti sen leikkaukseen.

Itse ainakin yhdistin ne toisiinsa, koska molemmat liittyvät hormonitoimintaan, ovat tavallaan naistentauteja. Epäilen, että kilpirauhaseni alkoi toimia ylikierroksilla johtuen tuosta munasarjan poistosta.

en olisi ikinä tullut ajatelleeksi, kiitos.
Kilppari on käynyt mielessä kramppien ja hyytävän kylmyyden vuoksi, mutten olisi ikinä osannut yhdistää sitä tähän.
Kai sitä on taas käytävä ihmeteltävänä...

moi
Ole onnellinen että sinut leikataan. mulla ollu munasarjoissa molemminpuolin kystia monta vuotta, kivuliaatkin penteleet ovat, mutta leikkausta ei ole edes ehdotettu. puhjennutkin on ainakin kolmesti, ja kun kipeät ovat antavat lääkärit kerta kerralta vain vahvempia särkylääkkeitä. sairaslomaa antavat jos olen sitä erikseen pyytänyt. kertakaan ei olla tutkittu ovatko hyvän, vai pahan laatuisia, ultralla vaan arvioitu et onhan ne yli 3senttisiä.

vaihtelevat näköjään tosi paljon! Pirkanmaalla ainakin tuntui olevan ihan luonnollista poistaa yli 40-vuotiaalta munasarja, jossa on mandariinin kokoinen kysta. Ja samalla poistettiin kohtu, kun runsaiden vuotojen hoitoon ei oikein löytynyt muita keinoja. Tai siis potilas itse toivoi poistoa...

Mun gyne lähetti verikokeeseen jonka perusteella olisi lähettänyt jatkotutkimuksiin, kysta oli kananmunan kokoinen, kokeet oli puhtaat ja kystakin hävisi itsestään.

verikokeella ilmeisesti pystytään suht pitävästi testaamaan onko hyvän vaiko pahanlaatuisesta kasvaimesta kysymys. Kystiä ei syöksytä heti leikkelemään vaan niitä ja niistä aiheutuvia oireita on tapana seurata jonkin aikaa, suurin osa kaiketi häviää itsekseen. Jolleivät häviä tai aiheuttavat kipuja tms. suosittelee lääkäri yleensä leikkausta.

Minulla on ollut aikaisemmin juuri tuossa kystan kohdassa kohdun ulkopuolinen raskaus. Silloin siihen jäi sellainen paksunnos ja kudosrepeytymä (munatorveen) ja nyt se on alkanut kehittää tuota muuta... pelottaa, jos se on pahanlaatuinen.

Onko tällaisesta kystasta kokemuksia?