kystan vaikutus lapsettomuuteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja susanna24v.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

susanna24v.

Vieras
Oliskohan kenelläkään kokemusta kystista? Munasarjakystista tai vastaavista?

Olen 4-vuotiaan pojan äiti ja toista lasta on jo yritetty melkein kaksi vuotta. Olen tullut 1,5 vuoden aikana kolme kertaa raskaaksi; kaksi tuulimunaa (rv13 ja rv10) ja yksi varhainen keskenmeno rv6. Jo ensimmäisen tuulimunan aikana minulta löydettiin suuri nestekysta munasarjan vierestä, 12cm. Kysta oli kuitenkin niin suuri, että oli epäselvää, onko se oikeassa munasarjassa, mutta uskottiin olevan vain sen vieressä. (?)

3 viikkoa sitten kysta vihdoin leikattiin pois, kun tuo kolmas keskenmeno tuli pääsin parkuen leikkausjonoon. Ja kystan todettiin olevan nimenomaan munasarjan vieressä, epäilivät kystan olleen siellä aina.

Olen viimeiset kaksi vuotta kärsinyt epäsäännöllisistä kuukautisista, mikä on osaltaan vaikeuttanut raskaaksi tulemista. Kysta ei kuitenkaan muuten oireillut, olin tosi yllättynyt kun lääkäri kertoi sen ylipäätään olleen siellä aina, olen kuitenkin esikoisesta käynyt useassa ultrassa..?

No, mutta nytpä kuukautiset alkoivatkin jo kp39 mikä on huiman lyhyt kierto 60 päivään verrattuna! Mietinkin, että voiko tuollainen EI-munasarjakysta painaa jotenkin munasarjaa tms. ja näin aiheuttaa ovulaatiohäiriöitä?

Toivon todella, että kysta on ollut syypää kaikkeen tähän kurjuuteen, vaikka lääkärit väittävätkin toisin. Seuraavaksi meitä odottavat lapsettomuustutkimukset, hullulta tuntuu näinkin nuorella iällä ja jo yhden lapsen äitinä...

Minulla leikattiin aikoinaan toinen munasarja pois, sen sisällä oli appelsiinin kokoinen kysta ja se oli tietysti repinyt koko munasarjan rikki. Kun yksityislääkäri totesi kystan normaalilla gynekäynnillä (se ei minullakaan juurikaan ilmoitellut itsestään), minut leikattiin viikon sisällä. Minulla kystan aiheuttajaksi epäili leikannut lääkäri kiinnikkeitä, jotka olivat lapsena tapahtuneen umpisuolen puhkeamisen, leikkauksen ja vatsakalvon tulehduksen jälkeen kasvaneet oikealle puolelle alavatsaan. Minulla oli tuolloin parivuotias lapsi emmekä olleet toista yrittäneetkään. Leikkauksen jälkeen tuntui että nyt pikaisesti jos koskaan ennen kuin taas kiinnikkeitä kasvaa...

Tulin raskaaksi leikkauksesta n 9 kk:n kuluttua ja lääkärin mielestä se oli tosi nopeasti yhdellä munasarjalla.

Tuntuu järkyttävältä ettei sinun kystaasi leikattu nopeammin pois, samaa kokoluokkaa varmaan kuin minulla. Epäilen, että oli kysta sitten munasarjassa tai vieressä, sen on ollut pakko jotenkin vaikuttaa tai olla syynä raskauden keskeytyksiisi ja muihin hormoniheittelyihin. Jos raskaus onkin alkanut ja siellä on noin suuri vieras "esine" niin ei ihme jos menee kesken. Ei se voi olla vaikuttamatta jotain. Lääkärit varmaan väittävät toisin itseään puolustaakseen kun eivät ole sinua hoitaneet aikaisemmin kuntoon.

Minullekin yksi gyne väitti ettei se lapsena tapahtunut umpisuolen puhkeaminen ja leikkaus mitään voi vaikuttaa (se oli lääkäreiden moka ja varmaan näkyi papereista ettei minua leikattu silloin ajoissa) mutta en sitä usko ja minut leikannut gynekologi sairaalassa sanoi, että tottakai se on vaikuttanut kun siitä seurasi silloin vatsakalvon tulehdus ja koko alavatsa oli täynnä ristiinrastiin kiinnikkeitä.

Lapsettomuushoidot tuntuu ylireagoinnilta kun olet kuitenkin tullut helposti raskaaksi. Sinuna koittaisin vielä luomuna nyt kun paikat on kunnossa.

Niin, tuli mieleen vielä, että minä käyn vuosittain gynekologilla sisätutkimuksessa eikä edellisenä vuonna kystaa havaittu. Se oli siis vuoden sisällä kasvanut appelsiinin kokoiseksi eli voi kasvaa hyvinkin nopeasti.

Epäilen vielä vaan vahvemmin, että kaikki vaivasi ovat sen syytä, se on voinut hyvinkin ensimmäisen lapsen jälkeen alkaa sinne kehittyä. Tuntuu aika omituiselta että se olisi ollut siellä aina, etenkin jos sitä ei ultrassakaan ole näkynyt ja olet varmaan joskus käynyt sisätutkimuksessakin, kyllä noin ison kasvaimen tutkimusta tekevä lääkäri huomaisi.

Taitaa lääkärit peitellä sitä, että sinua on huonosti hoidettu nyt. Tai siis ei ole hoidettu ollenkaan ennenkuin nyt.