Munasarjakystien vaivaamia?

Onko täällä vauvahaaveilijoita, (tai jo lapsen saaneita) joita on kiusanneet munasarjakystat? Omalla kohdallani gynekologi on puhunut "toiminnallisista munasarjakystista": Munasoluja kehittyy, mutta ne eivät oikein pääse irtoamaan normaalisti, ja jäävät sinne kasvamaan kystarakkulaksi. Kysta sitten puhkeaa jossain vaiheessa kovan kivun kanssa. Viimeisin kysta mulla ultrattiin vasemmassa munasarjassa syksyllä -07, ja sen jälkeen oli taas aloitettava e-pillerit (kysta oli kasvanut jo 8 cm kokoiseksi). Talven mittaan ultrailtiin, ja kysta pieneni pienenemistään, ja kuukausi sitten saatiin vihreä valo raskautumisyritykselle. Jätin pillerit heti pois ja nyt toivon nyt niin paljon ettei kystia enää tulisi ja munasolu saisi irrota normaalisti.


 
Täällä on ainakin yksi haaveilija jolla moinen. Mulla on vasemmalla puolella, mutta just tonne kirjottelin, että se tais lueta sillä greippimehulla siinä samalla missä muutkin ongelmat.

En oo kyllä sen jälkeen ultrassa käyny, mutta on kyllä ihan terve olo kaikinpuolin! :heart:

Onko sulla siis keltarauhaskysta vai joku muu?

-B-
 
Rouva B kiva kun vastasit, kiitos!! :heart: Mun kohdalla on gynekologi sanonut kystien synnyn syyksi sen, että munarakkula ei pääse irtoamaan normaalisti, vaan jää sinne keräämään nestettä ja verta itseensä kasvaen kunnes puhkeaa jossain vaiheessa, yleensä kivun kanssa. Tämä edellinen 8 cm kysta ei ollut puhjennut, vaan kasvoi kasvamistaan, ja sen takia piti aloittaa e-pillerit uudestaan. Onko silloin kyse keltarauhaskystasta? E-pillerit lopettaa munasoluljen muodostumisen, ja sitten kystaongelma mulla häviää.

Mutta nyt EN HALUA ENÄÄ PILLEREITÄ!! :kieh: Niin kovasti toivoisin vauvaa.. :'(

Greippimehuko auttaisi kystien estoon? Jos vähänkin olet kokenut niin, niin lähden heti hakemaan kaupasta monta litraa... :heart:
 
Heippa Lumikeiju!

Mullahan on siis myös munarakkuloissa kystia (monirakkulaiset munasarjat) ja sen lisäksi tuo keltarauhaskysta vasemman puolen tukkeena. Ja vielä sen lisäksi ohut limis.
Ja näistä johtuen pitkät, epäsäännölliset kierrot.

Kuukauden siis oon juonu greippimehua, ja tuntuu että kaikki vaivat on korjaantunu.
Siis tuli ekat kunnon kuukautiset, kaikki pms- ja kysta tuntemukset poissa, limis korjaantunut...

Ja kun en keksinyt muutakaan lääkettä kun tuo greippimehu, mistä tää ihmeparantuminen johtuis. Kun oon ennen tätä greippikuuria kärsiny 2-4 vuotta näistä samoista vaivoista...
Sitten häviääkin kuukaudessa kaikki... enkä ees alottanu heti alkukierrosta tuota mehuilua. Nyt on siis eka kunnon greippikierto menossa (kp 8 ja juotu kp 1 lähtien) ja nyt on jo semmonen "hedelmällinen" olo. :heart:

Ei se siis ota jos ei annakaan. :heart:

Tsemppiä, ilmottelethan josko sullakin auttoi?

-B-
 
Mitä greippimehua Rouva B sä oot juonut? Ootko vaihdellu merkkiä, vai jotain tiettyä sorttia? Kuinka paljon olet juonut päivittäin? Kyllä varmasti testaan nyt greippimehun, ja kerron tuntemuksista! :D Oon täällä aiemminkin nähnyt vilahtavan tuon greippimehun joissakin kirjoituksissa, mutta en oo kiinnittänyt siihen sen kummempaa huomiota. Nyt kiinnitän! Kaikki keinot ja aseet käyttöön, jotta vaavin tulo olisi mahdollista.... :heart:
 
No itse suosittelen Lidlin greippimehua,

se on täysmehua ilman sokeria ja lisä-aineita. Yhtä puhdasta on myös Valion greippimehu, tosin siinä on enempi vettä (ainakin maistuu siltä ). Se tosin tekee Valiosta helpommin juotavaakin.

Mitä siis ei kannata juoda on se Rybb&Deckers, koska siinä on aspartaamia ja luoja tietää mitä myrkkyjä.
Lidlin ja Valion siis kehiin, niin ainakin kosteuspuoli alkaa tuntua liki heti (eli liman eritys lisääntyy).

Tsemppiä paljon Lumikeiju, samssa veneessä siis ollaan. Ja oli jo mullakin aika onneton olo, ennenkun nyt, kun oon tuon greippailun aloittanut.

Minä satun tykkäämään greippimehusta, niin saatan juoda pari lasillista pivässä, enempikin. Vähempikin varmaan riittäis. Alussa, jotta saa kunnon startin, ois ehkä purkillinen/3 pvään hyvä. Sitten kai voi harventaa. Ja painottaa kannattaa ainakin kierron alkuun.

Mut nää on vaan mutu-fiiliksiä mulla... eli jos ei greippi maistu, niin senkun sit vähentää oviksen jälkeen. =)

*greippimehukippis*

-B-
 
mulla mehukuurit (lähinnä Valion, yht. 3kk) niukensi menkkoja/limakalvoo entisestään ja oli semmoset vielä useita kuukausia sen jälkeen :$ ekan kuun jälkeen r-testiin väärä + (kp18), välivuotoja ja pieni kystakin, joka tosin hävis ittekseen. Sitten kuulin vielä radiosta että greippi vois aiheuttaa rintasyöpääkin! :eek: Liekö mulla sitten riehaannuttanu kytevää endoa, tai mistä ikinä oireet johtunukaan..
 
Heippa mm77,

Moinen yleensä johtuu siitä, että aloittaa PCO-lääkityksen. Siksi minä ainakin menen tosiaan luomuna jonkin aikaa tässä.

Eli jos sulla oli mikä tahansa lääkitys päällä, niin limis ohenee ja kystat yleistyy. Aluksi ainakin, hyvin usein.

Lumikeiju, tuolla Helistin.fi -foorumilla on hieno greippimehuilijoitten ketju, siellä on plussaukset onnistunut keskimäärin 2 mehukierron aikana! Vilkaseppas. ;)

-B
 
Huomenta!
Haluaisin rohkaista kaikkia toiminnallisten munasarjakystien riivaamia. Itselläni on ollut kystia nelisen vuotta välillä useammin ja välillä jopa 4kk välissä (pisin aika)... Kun munasarjoja on kipujen takia ultrattu, molemmilla puolilla on ollu useita, pieniä ja isoja (jopa 6cm halkaisijaltaan).
Kaikesta tästä huolimatta raskauduin ensimmäisellä yrittämällä, eikä kystista ole sen kummemmin kuulunut mitään. Nyt rv 22.
Tiedän, että kaikki kivut ja nipistelyt pelottavat. Itsekkin elin lapsettomuuspelossa ensimmäisestä diagnoosista asti.
Paljon tsemppiä jokaiselle!
 
Rouva B, kattelin tuolta jostain että vissiin melko samoihin aikoihin on alettu yrittään, jollei muisti pätki ja onnistun sekottaan johonkin toiseen, eli pari vuotta sitten keväällä? Meillä oli tosin talvella muutama kuukaus taukookin..siks kokonaisaika "vasta" alle 2v kun laskee ne kuukaudet pois.
Mulla noita kystia ym. ongelmaa rupes oleen melko pian pillereiden lopetuksen jälkeen.
Nyt on vasta alkamassa lääkitys (terolut) eikä oo todettu pco.ta.. (jotain sentään ei oo..!) mutta oon miettiny että voikohan endo vaikuttaa m-sarjoihin jotenkin niin ettei ne pysty toimiin normaalisti ja sen takia jäis klk* heikoks.. ? Ja nyt siellä tosiaan perjantaina ultrallakin oli näkyvissä endometriooma (oireita on ollu jo vaikka kuinka kauan!), niin kai viimestään pakko koittaa jotain tehä ettei rupeis suureneen ja sit joutus leikkaan :/ ei tota varmaan kovin pitkälti uskalla seuraamattakaan jättää :|

*klk = kohdun limakalvo ;)
 
mm77,

Mie oon muuten miettinyt tota. Kun aika monella (yllättävän monella) on sekä endoa, että PCO:ta! Eli kai toinen altistaa toiselle tai jotain?
Molemmat on siitä ironisia vaivoja, että vaikeuttavat raskautumista, mutta juuri raskautuminen vaikuttaa parantavasti... :eek:

Me ollaan oltu ilman ehkäsyä jo reilut 2 vuotta, mutta yritetty ehkä vaan parin-kolmen kierron aikana. Siis sillon oon vasta tajunnu kytätä tuota ovis-hommaa. Koska sitä ennen oli vaan tjottailua. :heart:

Hyvä juttuhan tuo on, että sitä seurataan.
Mietin vaan, että onko sulla ohut vai heikko limakalvo? Kun eikös endometrioosi aiheuta yleensä liki tursuavaa limakalvokasvustoa?
Mutta tosiaan, noihinhan se vaikuttaa noihin munasarjoihin, eli että tuota limista kehittyy sinne munasolujen tukkeeksi.

Ja sit endossa kait vielä sekin, että koska limistä kehittyy ihme paikkoihin (muuallekin kun kohtuun) niin munasarja voi kiinnittyäkin sitten muualle kun kohtuun.

ONNEKSI sekä PCO, että endo on kuitenkin semmosia naistenvaivoja, jotka eivät yleensä estä raskautumista, kuten Nush81 tuolla jaksoi rohkaista.

Menee vaan enemmän aikaa. Mutta onpahan sitten ainakin odotettu ja toivottu lapsi hän. :heart:

Tsemppiä teille ja meille kaikille!

-B-
 
Niin ja sit tuli vielä mieleen:

Jos potilas on hedelmätön, mutta endometrioosi on lievä tai keskivaikea, erikoislääkäri voi suositella lääkehoitoa ennen isoon leikkaukseen päätymistä. Koska endometrioosi syntyy normaalista kohdun limakalvosta, se on hormoniriippuvainen. Siksi lääkehoidolla (esim. gonadotropiinia vapauttavilla hormonianalogeilla) pyritään tukahduttamaan naishormonin eritys enintään 6 kuukauden ajaksi. Tämän jakson aikana endometrioosi surkastuu, mutta valitettavasti kaikki tämänhetkiset lääkehoidot estävät raskaaksi tulemisen.
(lähde: fertility.com)

että ehkäpä greippimehu sit autto sulla just kuten piti? Eli että olisit sillä pystynyt puolestaan ohentamaan tuota limista luonnollisesti, ilman tommosta hormoninpysäytyskuuria?

Joten toimisko tää ihmeaine just silleen, mihin keho tarvitsee apua? Eli ohentaa kun tarvis, ja paksuntaa kun tarvis? Koska ainakin meillä muilla, keitten kanssa aiheesta jutellut, tää on toiminut paremmin kun mikään lääkärin antama hoito tai pilleri?

Tai ainahan nää voi sattumankin piikkiin laittaa ;)
Mut jos näin on, niin sit tää greippimehu tuottaa mulle ainakin paaaljon hyvää onnea.

-Rva B-
 
Nush81, kiitos rohkaisusta!!!! :heart: :heart: :heart: :heart: Et tiiäkkään miten iloiseksi tulin kirjoituksestasi! Ja mä totisesti aion lipittää nyt päivittäin yhden mukillisen Lidlin greippimehua (kaapissa on jo monta litraa.. :D ) Mulla on nii kovin niukat kuukautisetkin, että varmaan tosi tarpeellista mulle tuo greippimehu!

Kyllä tää vaan on mainio palsta!!! Ootte IHANIA!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Niin, voikohan niistä teroluteista olla apua jollei niitä syö kun sen 10pv kuussa että vois olla mahdollisuus raskauteen..? Ainakin toisen gynen mukaan vois auttaa sitäkin, ja toinen sano ettei auta muuhun kun tiputtelun jos sitä on.. ketä lääkäriä pitäs uskoo kun monista asioista sanoo erilailla! :eek:

Mulla oli ennestäänkin niukat menkat, herkästi vuotava limakalvo (sekä ohut että heikko siis), ja mehu teki ne entistä niukemmiks ja tuli myös omituisia hyytymiä. Nykyään niitä ei oo enää ollu.
Mäkin luulin ennen että endossa olis oireena runsaammat menkat mutta näin ei välttämättä ookaan. Ja adenomyoosi voi oireilla just niukentumisena ja niin että menkat on jähmeetä, mustaa mönjää! :( Onneks siitäkään ei kuitenkaan näkyny merkkejä ultrassa, vaikka eihän sitä voi todeta muuten varmuudella kun vasta jos kohtu on patologin pöydällä..

Greipissähän on sitä jotain ainetta joka vaikuttaa maksan entsyymiin joka säätelee estrogeenia.. en tiedä sitten voiko se sekottaa joidenki muiden hormoonien toimintaa, eli onko vaikutus pelkästään sitä lisäävä....tai haittaako esim. loppukierron progesteronin toimintaa jos sitä on liikaa? Pitäskö mehua juoda vaan alkukierron? Kun eikös ne hormoonit (fsh ja estrogeeni) romahda ovulaation aikoihin jotta munasolu irtois?

Jaa-a, pitäs varmaan rajottaa tällästen liiallista (ressaavaa!) vatvomista mielessään :LOL:
 
mm77,

Sullapas vähän oudot vaivat.Ehkäpä siksi sun endoa ei oo huomattukaan aiemmin, jos sulla on niin ohut limakalvo. Mut eikös sen pitäs olla endon kannalta ihan ok juttu,ettei tarttee lähteä hormoninpysäytyksillä ohentamaan? Jos se ohuus hillitsee myös sitä yltiöpäistä kasvua muualle. Ja vaikka kasvaskin muualle, niin ohut limis ei kai loogisestikaan oo niin esim. munasolujen tukkeena kun paksu?

Mie tuolla alkuviesteissäsanoinkin, että greippailua voi löysentää jos tahtoo, sit oviksen jälkeen. Tuo sun järkeily kuulostaa iankin miusta ihan loogiselta.
Eli miun keho ja mieli on niin rakastuneita greippailuun just ton takia! Koska siis miun kehossa vois enempikin tota testosteronia olla.

Mullekin sano Kättärin gynet,että terolutit auttavat kuukautisia, eivät estä, mutteivät myöskään avita raskautta... tiedä sitä sitten. Mutta teroja en enää nyt greippimehun jälkeen tarttee. :flower: Tai muitakaan lääkityksiä. Ainakin mitä tero-ketjuja olen lukenut, niin on sielläö raskautumisiakin. :heart: Joten tsemppiä sinne, kyllä sä vielä vauvan pyöräytät! Meillä sentään ON kuukautiset ja kohtu. Se on jo hyvin se! ;)

-Rva B
 
Niin, sen takia varmaan mua ei huolittu tähystykseen kun oisin halunnu varmuutta asiaan, koska kivut ei oo ollu sietämättömiä, en oo koskaan joutunu ottaan niihin särkylääkettä. Mutta nythän se sitten näky ultrassakin, ja yks gyne sano että ei siitä oo hyötyä raskaakstulemisen kannalta vaikka sieltä muutama pieni pesäke poltettaiskin, mieluummin lievää endoo kannattas koittaa lääkkeillä hillitä. Sörkkimisestä voi olla jopa enemmän haittaa kun hyötyä.
Mutta mieluitenhan tässä tietysti toivos sitä kaikkein luonnollisinta (ehkä tehokkainta?) "hoitoo" onnistuvaks... =)

Ja onhan mulla tässä mahdollisimman lähellä todiste *nipistää itteensä!* että ne pelkät teroltutitkin voi auttaa (äitilläkin endo) ja nopeestikin ;) jollei nyt ihan sattumaa sitten ollu. Toivottavasti historia toistaa itteensä nyt toisessa polvessa ja tässäkin asiassa..
 

Yhteistyössä