munasarjakystasta

Mä kävin kolme kuukautta sitten gynellä ja löydettiin 5x6cm kysta. 3kk päähän kontrolli. No sepä ei mennytkään sit niin kuin toivoin ja siellä se edelleen on. Lääkkeeks sain telolut-annoksen pariks kuukaudeks. Mä en oikein ymmärtänyt lääkärin selostuksesta että mikä hyöty noilla lääkkeillä on?? Nyt on lähete sairaalaan ja sitä siis odotellessa mitä tapahtuu. Lapsihaaveisiinkin sain vaan ympäripyöreitä vastauksia että miten tämä nyt vaikuttaa siihen, vaikeuttaa, täytyykö unohtaa kokonaan, oisko oikea aika nyt, voisko vielä nyt tulla raskaaks ja myöhemmin ei enää?? Jos joutuu leikkaukseen, oletteko saanet/joutuneet pitämään sairaslomaa? Miten pitkään sairaalassa ollaan ja minkälainen se itse toimenpide on, tikkejä yms.? Entä jos se onkin jotain vakavampaa..
mun pää on aivan sekaisin tästä miettimisestä..
 
munasarjassa kysta, en nyt muista minkä kokoinen mutta mulle sanottiin että ei se mitään haittaa vaikka se siellä on. Se löydettiin "vahingossa" samaan aikaan kun kävin ultrassa ennen kaavintaa( kaavinta tehtiin keskenmenon takia) Lääkäri sanoi että normaalisti voi yrittää uudestaan raskautta ettei kysta vaikuta siihen mitenkään ja että sille kystalle ei tartte tehdä mitään! Siitä on nyt 2v kun se löydettiin ja tyttömme täytti justiin 2v. Onpa outoo kun lääkärit sanoo noin erilailla!Vähän alko kyllä mietityttään tää asia. Eipä oo kyllä mitään vaivaakaan ollut! Missäpäin Suomea olet ollu lääkärissä? Vaivasko se sua jotenkin vai miks menit lekuriin?
 
Heisku. Alla on aiheeseen liittyvää netistä löydettyä infoa. Mulla on ollut 7 cm läpimittainen kysta (munarakkulasta kehittynyt), joka päätettiin leikata kivulloisuutensa takia, mutta ennen kuin leikkaukseen varattu aika koitti, kysta oli vihdoin hävinnyt itsestään. Katosi siis joskus siinä 3 kk:n kuluessa. Poistaminen olis ollut todella pieni ja ilmeisesti myös riskitön operaatio. Nyt olen raskaana, joten siihen asiaan kysta ei vaikuttanut.

Munasarjakasvaimia esiintyy kaikenikäisillä naisilla, 85 % niistä on hyvänlaatuisia. Hedelmällisessä iässä munasarjaan voi helposti kehittyä ns. toiminnallisia kystia (nesterakkuloita), jotka häviävät itsestään. Toiminnallinen kysta kehittyy munarakkulasta, joka ei puhkeakaan vaan kerää nestettä ja kasvaa jopa 5-6 cm:n kokoiseksi, ennen kuin se yleensä seuraavan kuukautiskierron aikana häviää. Vastaavalla tavalla keltarauhanen ei aina surkastu kuukautisten alkaessa, vaan siitä voi muodostua kysta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nössykkä:
munasarjassa kysta, en nyt muista minkä kokoinen mutta mulle sanottiin että ei se mitään haittaa vaikka se siellä on. Se löydettiin "vahingossa" samaan aikaan kun kävin ultrassa ennen kaavintaa( kaavinta tehtiin keskenmenon takia) Lääkäri sanoi että normaalisti voi yrittää uudestaan raskautta ettei kysta vaikuta siihen mitenkään ja että sille kystalle ei tartte tehdä mitään! Siitä on nyt 2v kun se löydettiin ja tyttömme täytti justiin 2v. Onpa outoo kun lääkärit sanoo noin erilailla!Vähän alko kyllä mietityttään tää asia. Eipä oo kyllä mitään vaivaakaan ollut! Missäpäin Suomea olet ollu lääkärissä? Vaivasko se sua jotenkin vai miks menit lekuriin?
Mulle lääkäri sanoi että alle 3cm kystille ei tehdä mitään, mutta tämä on sen verran iso. Ja juurikin se kolme kuukautta odoteltiin että jospa häviäis itsestään, mutta eihän se mihinkään ollut hävinnyt. Tähän lääkäri tuumasi että ei voida loputtomiin odotella että josko häviäis vaan asialle täytyy nyt ruveta tekemään jotain.
Se ei vaivannut mitenkään, menin normaalille rutiini gynekologi käynnille. Tosin sit kun lääkäri sanoi minkälaisia oireita siinä on niin jotain niistä on vieläkin, mutta ei mitään pahoja kipua jotta olisin mitään osannut epäillä.
Mua vaivaa ihan mieletön vauvakuumekin tähän päälle, mutta lääkäri laittoi raskaaksitulemis kiellon, ainakin siihen asti kunhan olen saanut sen sairaalan lähetteen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Duudlari:
Heisku. Alla on aiheeseen liittyvää netistä löydettyä infoa. Mulla on ollut 7 cm läpimittainen kysta (munarakkulasta kehittynyt), joka päätettiin leikata kivulloisuutensa takia, mutta ennen kuin leikkaukseen varattu aika koitti, kysta oli vihdoin hävinnyt itsestään. Katosi siis joskus siinä 3 kk:n kuluessa. Poistaminen olis ollut todella pieni ja ilmeisesti myös riskitön operaatio. Nyt olen raskaana, joten siihen asiaan kysta ei vaikuttanut..
niin, toivottavasti on riskitön. Olen paljon lukenut juttuja joissa samalla on jouduttu poistamaan munasarja(t), ja tämä pelottaa aivan hirveästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Duudlari:
Munasarjakasvaimia esiintyy kaikenikäisillä naisilla, 85 % niistä on hyvänlaatuisia. Hedelmällisessä iässä munasarjaan voi helposti kehittyä ns. toiminnallisia kystia (nesterakkuloita), jotka häviävät itsestään. Toiminnallinen kysta kehittyy munarakkulasta, joka ei puhkeakaan vaan kerää nestettä ja kasvaa jopa 5-6 cm:n kokoiseksi, ennen kuin se yleensä seuraavan kuukautiskierron aikana häviää. Vastaavalla tavalla keltarauhanen ei aina surkastu kuukautisten alkaessa, vaan siitä voi muodostua kysta.
Mulla on ollut nyt se kysta ainakin sen kolme kuukautta tuossa 6cm, mitenkään pitkään ennen sitä kun vuosi sitten viimeksi käynyt tarkastuksessa ja sillon ei ollut mitään. Kuinka nopesti on siitä siis kasvanut

 
Mulla oli tuollainen 6 sentin kysta munasarjassa. Ei hävinnyt itsestaän vaan kasvoi vaan ja sen takia päätettiin poistaa se. Poisto tapahtui "akupunktiolla" eli imaisivat sen pois. Nukutuksen takia sain olla sen päivän kotona, mutta seuraavana töihin. Kipu oli samanlaista kuin puhkaisisit rakkula.
Tuon jälkeen minulla on ollut kystia, mutta ovat sitten itsestään hävinneet.
Kystat kuulemma voivat hidastaa raskaaksi tuloa, mutta ei sen kummempaa.

Kaksi vuotta sitten löydettiin suklaakysta jonka takia jouduttiin ottamaan koko vasen munasarja pois.
 
mulla ollut kans kysta, leikkattiin pois. yhdenyön olin sairaalassa ja sit pääsin kotia. maha oli tietenki hellänä toimenpiteestä, mutta vain muutaman päivän. tietääkseni leikkaus ei vaikuta lasten saamiseen mitenkään.
 
Kystat voi tosiaan hidastaa raskaaksi tulemista, mutta yleensä tuppaavat häviämään itsestään. Joskus tarvitaan lääkkeitä kuivatukseen tai sitten jopa leikkaus. Kipuahan ne saattaa aiheuttaa varsinkin puhjetessaan.
Leikkaus ei vaikuta lasten saantiin mitenkään.
 
mulla oli noin iso kysta joka siis sisälsi kirkasta nestettä.munanjohdin oli kiertynyt sen ympäri joten sekin poistettiin leikkaamalla. myös pala munasarjaa poistettiin. lapsia on syntynyt kolme ja raskaudet saaneet nopeasti ja luonnollisesti alkunsa.
 
:$ olin justiinsa ultrassa, viikot varmistuivat 8+5. tämän lisäksi sieltä löytyi 7cm kysta. lääkäri sanoi ettei siitä tarvitse mitenkään huolehtia, se häviää yleensä itsekseen pois. joko surkastuu tai puhkeaa. Jos puhkeaa niin voi aiheuttaa kipua ja nesteen vuotoa.
Ja ei muka tarvitse huolehtia, my ass. Onko täällä muita joilla olisi nyt tai joskus ollut vastaava tilanne. Mua nimittäin kyllä huolestuttaa. Rakenne ultraan varaan ajan justiinsa, siellä tutkitaan sitä taas.
 
minulla puhkesi munasarja kystä ja sen seurauksena tuli jotain repeymää jota jouduttiin paikkailla. ilmottivat sitten vaan ettei toinen munasarja toimi.
mut on minulla nyt kaksi lasta onneksi ja ovat syntyneet leikkauksen jälkeen
 
Kun olin 15v Minulla oli aivan tajuttomat tuskat alavatsassa ja ultrassa näky kysta,lääkäri sanoi että seuraavana päivänä ois tähystysleikkaus. Kun seuraava päivä tuli ja tähystysleikkausta alettiin tekemään niin lääkärit huomasivat että olikin isompi operaatio, alavatsaan tehtiin 20cm viilto,kysta oli kiertynyt munanjohtimeen joka oli surkastunut,ja kysta painoi peräsuolta jonka seurauksena uloste ei tullut ulos asti. Kysta poistettiin,samoin toinen munanjohdin ja umpilisäke samalla. Viikon makasin sairaalassa ja sain 3viikkoa saikkua.

Nyt olen 23v ja onnellisesti raskaana

Linda ja vaavi 17+4
 

Yhteistyössä