Munasarjakysta what?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsia kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsia kiitos

Vieras
Gyne kertoili että mulla on ilmeisesti munasarjakysta puhjennut kun oli nestettä hieman kohdussa. Mitä noi kystat oikein on? Gyne ei selvitellyt enkä oikein kysynyt. Vasta nyt alkoi kiinnostaa. Voiko ne estää ovuloinnin?

Niitä tulee ja menee kuukautiskierron mukaan = toiminnallisia cystia. Myös keltarauhasesta (muodostuu puhjenneen munarakkulan paikalle ) voi kasvaa hemorraaginen cysta eli rakkula, jonka sisällä on verta. Ei niistä pidä huolestua, jos lääkärikään ei huolestunut :)

Mulla oli kystia ja ne puhkes aina tasan viikkoa ennen menkkoja. Pari kertaa jouduin tiputukseen ku ne kivut oli niin kovat että tajukin lähti :( Sain keltarauhashormoonikuurin ja ne meni sillä ohi :) Sen jälkeen ei ole kystia näkyny, vaikka kuurin lopetin aiiiiikoja sitten =)

Kiitti kommenteista! Vielä kysyisin sitä että jos kystia on ja ne puhkeavat kierrossa niin tarkoittaako se että ovulaatiota ei ollut. Tämä kiinnostaa nyt kovasti itseäni sillä mulla oli niin selvät ovisoireet mutta gyne sanoi että kipuilu johtui kystan puhkeamisesta.

Kipuilu voi johtua cystasta mut ihan yhtä hyvin oviksestakin. Myös silloin kun ovulaatio tapahtuu, vatsaonteloon vuotaa pieni määrä nestettä, joka sit näkyy ultrassa .

Yhteistyössä