Munasarjakysta ja ovulaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa mua tässä asiassa...Eli minkälaisia oireita on jos on munasarjakysta? Varmaan vatsakipuja ainakin, mutta minkätyyppisiä? Mulla on nyt n.kuukauden verran ollu alavatsassa etupäässä sellaisia vihlontamaisia kipua, ja ihmettelen mistä ne johtuu. Ei voi olla ovulaatiokipuja, koska niitä on ollu niin usein. Kuukautiset on ollu ihan normaalisti.

Ja vielä sellainen kysymys, että tuleeko ovislimaa aina kun on ovulaatio, vai voiko olla ovulaatio, vaikkei sitä limaa tulekaan? Ja voiko mahdollinen kysta/kystat estää ovulaation?

Mulla on ollut kystiä koko pienen ikäni. 12-vuotiaana kärräättiin sairaalaan kun kivut oli niin kovat, menin jopa shokkiin ambulanssimatkan aikana. Mutta sitten sairaalassa kivut loppu kuin seinään, kysta puhkesi itsestään. Toinen tapaus oli tässä vuosi sitten, kivut aivan hirveät, oltuani päivystyksessä viisi tuntia pääsin lääkäriin joka lähetti suoraan leikkaukseen ja mut leikattiin heti. Kysta oli 8 cm:n kokoinen ja se vuosi verta, mitä oli joutunut mm. vatsaan. Siitä siis kovat kivut. Näitten tapausten välillä on ollut niin monia tapauksia, jolloin vatsaa ikää kuin kramppaa ja tuntuu että taju lähtee kun sattuu niin kovin. Mutta aina kipu on mennyt ohi vuorokauden sisällä, niinpä kuvittelin aluksi silloin kun sitten jouduin leikkaukseenkin, että nää on taas näitä kipuja, että kyllä ne ohi menee. Mutta sillä kertaa eivät mennykään.

Se, että sulla on ollu kipuja yhtämittaan jo kuukauden tuntuu oudolta. Siis mulla kivut meni ohi vuorokaudessa kun ne kystat puhkeili itsestään. Ja yleensä se oli tietty ajankohta kuukaudesta kun ne kivut tuli. Sun kanttaa mun mielestä mennä lääkäriin, gynelle. Pyydä tekemään ultra, käsikopelolla ei oikein mitään selviä.

Ovislimasta en osaa sanoa, enkä kystien vaikutuksista ovikseen.

niin, kannattaa mennä gynelle ja pyytää ultra ja muutenkin keskustella kaikista askarruttavista kysymyksistä! Ei kannata yksin pähkäillä, jotenkin jutut vaan kasvattaa kokoaan omassa päässä. Mullakin oli voimakasta kipua oviksesta menkkoihin aina ja nyt kävin gynellä, joka tutki. Ei mitään vikaa. Olen vain herkkä kehon tuntemuksille ja aistin, kuinka munarakkula ja sittemmin keltarauhanen pingottuu. Nyt ei kipu mietitytä yhtään, lähinnä hymyilyttää... :)

Kiitti vastauksista! Taidan varata ajan gynelle, mutta voipi olla, että mulla on sama vika kuin just-nimimerkillä. Kivut eivät ole niin kovia, että niitä ei kestäisi ilman särkylääkkeitä, joten ei oikein kuulosta kystaan liittyviltä kivuilta. Ehkä mäkin oon vaan herkkä kaikille tuntemuksille. Ovulaatio-oireet yms. oon esim. tuntenu tosi selvästi ihan nuoresta asti. Nyt on vaan herkkyys sitten lisääntynyt, kun raskautuminen on mielessä :)

Minulla todettiin juuri äskettäin kontrollikäynnillä munasarjassa kaksi kystaa. Olin ihmetellyt merkillistä vihlovaa, ei kovaa kipua jo monen viikon ajan. Olin ajatellut aluksi kipua ovulaatioksi, sitten mielsin sen raskaudeksi, mutta ultassa sitten todettiin noi kystat, joten oletan, että kipu tulee niistä. Tuntuu myös, että nyt tässä kierrossa kun noi kystat todettiin, niin ovulaatio jäi kokonaan väliin.

Moikka,

kerron oman tarinani kystasta. Eli keskenmenon jälkeisessä tarkastuksessa löydettiin 6 cm kokoinen kysta. Asialle ei silloin tehty mitään vaan olen itse asiassa tänään menossa tarkastuttamaan josko se olisi poistunut itsestään. Gyne sanoi että raskauden aikana muodostuu helposti keltarauhaskystia jotka sitten häviävät itsestään, tiedä sitten mitä tällä tarkoitti. Itselläni on ollut siitä asti tuntemuksia munasarjoissa ja viime kierrosta olinkin ihan varma että olen raskaana kun oikein vihloi, mutta pettymys oli suuri kun testi näytti negaa. Uusi raskaus olisi iloinen yllätys ja siksi varmaan myös olen herkistynyt kuuntelemaan omaa kroppaa ja tunnen kaikenlaisia kipuja. Gyne ainakin väitti että kystasta ei ole mitään haittaa raskauden yrittämisessä eikä myöskään jos raskaaksi olisin tullut ennen tämänpäiväistä tarkastusta. Tiedä sitten, raskaaksi en ainakaan ole tullut, tosin TJOT:illa mennään... :) Nyt tietenkin jännitää jos kysta onkin kasvanut ja joudun poistattamaan sen. Onko kellään kokemuksia kystan poistosta, kuulemma pieni toimenpide. Pitääkö paikkansa? Mutta kerron myöhemmin lisää mitä tarkastuksessa sanottiin.

Mulla on endometrioosi ja laparoskopiassa eli tähystyksessä on poistettu kaksi kertaa kysta munasarjasta. Ensimmäinen huomattiin alkuraskauden ultrassa. Lääkärit oli sitä mieltä, että kysta on poistettava raskaudesta huolimatta. Minun tapauksessani kysta kasvoi ja olisi kuulemma voinut alkaa kiertyä munasarjan ympärille. Leikkaus tehtiin raskausviikolla 14. Kaikki meni hyvin, mutta kokemus oli äärimmäisen stressaava, sillä toimenpiteeseen liittyi pieni keskenmenon riski.

Kystan poisto laparoskopiassa vaatii nukutuksen, joten sairaalassa on oltava vähintään yksi yö leikkauksen jälkeen. Mulle tehtiin neljä pientä viiltoa vatsaan. Pari päivää vatsa on leikkauksen jälkeen kipeä, mutta särkylääkkeet auttaa. Sairaslomaa toimenpiteen jälkeen kirjoitetaan yleensä pari viikkoa.

Endometriiosiyhdistyksen sivuilta löytyy tietoa myös näistä leikkauksista. www.endometrioosiyhdistys.fi

Mam: Laparoskopian jälkeen ei välttämättä tarvitse jäädä sairaalaan yöksi. Joissakin sairaaloissa toimenpide suoritetaan päiväkirurgiassa, ja silloin yleensä kotiutetaan muutama tunti toimenpiteen jälkeen, kunnosta riippuen. Itse oon menossa laparoskopiaan ja osaston kautta eli tarkoittaa sitä, että jään sairaalaan myös yöksi. Ja toivon, että endo löytyy.

Yhteistyössä