Munanjohtimien toimivuudesta

Taas kyselen :D

Mulla munanjohtimien aukiolotutkimus 1,5 vuotta sitten oli niin aarettoman tuskallinen etta jouduttiin keskeyttamaan ja tehtiin sitten parin kuukauden paasta uudelleen nukutuksessa. Sain gynelta "puhtaat paperit".

Nyt olen ollut reilun vuoden spesialisti-klinikalla, jolla on tehty kasa insseja (ei plussan plussaa) ja nyt just takana ensimmainen IVF josta tuoresiirrosta plussa josta tod nakoisesti varhainen KM tai sitten KU (huomenna pitais selvita).

Lekurini sanoi, etta munanjohtimet voivat ihan hyvin olla "auki" mutta kuitenkaan "eivat toimi kunnolla", jolloin kun kuulema todella usein IVFssa alkio lahtee nousemaan munanjohtimiin, niin normaalisti toimivat munanjohtimet palauttavat alkion takaisin kohtuun jossa se sitten kiinnittyy. Mulla saattaisi "epatoimivuudesta" olla merkkina tuo voimakas kipu ja nyt jos todetaan KU.

Jos tama KU nyt vahvistuu niin joudun tod nakoisesti heti laparoskopiaan jotta se saadaan poistettua ja lekuri ehdotti etta samalla poistetaan munanjohtimet jos sillon "nakyy" etta eivat toimi.

Siis tama on nyt vahan uusi ja outo asia - ja tietty yks kaks radikaali nain akkisaltaan paatettavaksi. Meilla 5 vuotta yritysta ja ollaan (oltu?) "selittamattomia" vaikka tama nyt sitten taas tuntuisi ihan loogiselta selitykselta...

Vaan siis mita "epatoimivuuksia" voi munanjohtimissa olla ja miten ne muka nahdaan laparoskopiassa???

Tietty jos sitten munanjohtimet poistetaan, niin IVFssa ei enaa tapahtuisi tallaista mahdollista "alkion nousemista" ; mutta sitten IVF jaisi ainoaksi vaihtoehdoksi jatkossa tassa meidan vauva-hankkeessa... vaikka en tieda onko mitaan muita edes syyta ajatella 5 vuoden jalkeen.

Tulipas pitka sepustus, jos joku osaa ja jaksaa vastata niin olisi kiva :whistle:
 
Ei pienintäkään hajua itse ongelmasi laadusta, mutta pakko on kommentoida että olet sä saanut itsellesi oudon päätöksen pohdittavaksi. Ensin niitä tuubeja varjellaan ja ollaan iloisia kun ilma niissä kulkee, mutta sitten ne pitääkin tukkia koska ne on ongelma...

Onnea kuitenkin siitä ensimmäisestä plussasta vaikka se nyt valitettavasti mahdollisesti ajautui sinne mihin sen ei pitänyt mennä. Ihan vitsinä voisit ehdottaa että kääntää sen munajohtimen vaan toiseen suuntaan :) Siellä on liukuportaat kääntyny väärään suuntaan meneviksi.... ;)
 
Kopioin Hedelmällisyys.fi ja Wikipedia- sivuilta: Munanjohtimet ovat hentorakenteisia ja vain lyijykynän lyijyn paksuisia kanavia. Siksi ne tukkeutuvat helposti. Tukoksen syynä voi olla infektiosta tai aiemmasta vatsaleikkauksesta johtuva arpikudos tai sidekudoskiinnikkeet, jotka saattavat vääristää munanjohtimen rakennetta tai heikentää sen liikkuvuutta liittämällä sen viereisiin kudoksiin.

Munanjohtimen seinämän limakalvo muodostuu yksinkertaisesta lieriöepiteelistä, jonka solut voivat olla joko värekarvallisia tai värekarvattomia. Limakalvon alla on lihaskerros, jossa sisimpänä on rengasmainen sileälihaskerros ja ulompana pitkittäinen sileälihaskerros. Lihaskerrokset kuljettavat munasolua yhdessä värekarvojen liikkeiden kanssa munasarjoista kohti kohtua. Uloimpana munanjohtimen seinämässä on ulkokalvo, joka muodostuu löyhästä sidekudoksesta ja mesoteelistä.

Helpoiten kai noi värekarvat ja lihaskerrokset vaurioituu kaikenlaisten tulehdusten ja leikkausten yhteydessä, jolloin ne eivät enää pysty viemään hedelmöittynyttä munasolua eteenpäin ja se pahimmassa tapauksessa jämähtää sitten sinne ja alkaa kehittyä ja kasvaa siellä. Itselläni -08 sektio ja komplikaatioista johtunut uusintaleikkaus johtivat mitä todennäköisimmin torvien vaurioitumiseen ja kaksi seuraavaa raskautta jäivätkin sitten torviin kiinni, molempiin peräkkäin, muutaman kuukauden välein. Ekassa jäin täpärästi henkiin, vatsaontelossa oli yli kaksi litraa verta ja jouduin kiireelliseen avoleikkaukseen. Toisessa KU havaittiin sitten vähän aiemmin ja päädyttiin lääkkeelliseen tyhjennykseen (metotreksaattipiikki) joka tosin ei tehonnut eikä onnistunut tappamaan alkiota, vaan se jatkoi kehittymistään edelleen siihen asti että taas johdin repesi ja jouduin taas leikkauspöydälle, tosin nyt 'vain' laparoskopiaan, jossa sitten räjähtänyt johdin poistettiin kokonaan. Nyt siis enää IVF ainoa mahdollisuus saada lapsi. Eli kyllä on hyvinkin perusteltua poistaa vioittunut torvi kokonaan, koska nuo kohdunulkoiset voivat olla hengenvaarallisia. Toivottavasti sinun tapauksessasi ei ole nyt tästä kysymys! Voimia!
 
Viimeksi muokattu:
Miimiin kanssa samoilla linjoilla ja valitettavasti myös kokenut kaksi KU:ta, joista viimeisin repäisi johtimen ja jouduin leikkuriin.

Viallisiksi epäillyillä johtimilla ei tee mitään, joten anna leikata pois vain. Miimii on varmasti samaa mieltä, että tätä(kään) tuskaa ei soisi kenellekään koettavaksi.

IVF on turvallisin vaihtoehto näissä tapauksissa tulla raskaaksi ja näihin tapauksiin IVF myös toimii kuulemma todella hyvin, jos vikaa ainoastaan noissa viallisissa johtimissa pääasiassa.

Toivotaan, että alkio olisi oikeassa paikassa kuitenkin! Tsemppiä!
 
^ No tietenkin aina vältetään turhia leikkauksia. Jos ne tuubat on täysin tukossa niin ei niillä silloin tee mitään, ei sinne mene mikään eikä myöskään tartu mikään. Mutta ei ne myöskään siellä mitään haittaa, ne vain on. Kaikki leikkaukset on aina riskejä, ja jos voi ne välttää niin vältetään. Mun johtimet oli kai osittain vioittuneet, ehkä vähän auki toisesta päästä tms, sen takia niihin pääsi kiinnittymään alkio, tuhoisin seurauksin.
 
Hey, kiitos valaisevista vastauksistanne, ovat auttaneet kovasti taman asian prosessoinnissa :flower:

Tulin paivittamaan nyt sairaalasta kotiuduttuani kuulumisia jos tasta kokemuksesta olisi vaikka jollekin jotain hyotya.

Eli niinhan kavi etta HCG arvot eivat palautuneet niinku piti, joten jouduin kiireellisesti laparoskopiaan vaikka KM jalkitarkastuksessa ei ollut ultratessa havaittavissa mitaan KUseen viittaavaa. Ainoa etta vasen puoli todella kipea.

Torstaina aamulla leikattiin, vasemmalla puolella munatorveen jamahtanyt alkio joka oli jo repaissyt munanjohdinta joten verta oli jo vatsaontelossa - elikkas se sitten leikattiin kokonaan pois. samalla sitten oikealla puolella todettiin etta munatorvi on taynna nestetta joka viittaisi krooniseen tulehdukseen ; se sitten klipattiin lopullisesti kiinni. poistettiinpa samalla hitunen endometrioosia joka liimasi kuulema virtsarakon kiinni valilihaan (mulla on ollut vaihtelevia ongelmia virtsan pidatyksen kanssa johon mun laakari antoi rentouttavia laakkeita "stressia varten" : / ) Niin lekuri oli sitten sita mielta alkuraskauden korkean HCG:n perusteella etta olisi ollut alkava kaksoisraskaus joita toinen KM ja toinen KU.

Elikka aika moisia loydoksia kun ollaan tosiaan oltu selittamattomia jo 5 vuotta! :LOL:
Vahan toi tulehdus ihmetyttaa, mulla on ollut tasan 2 hiivatulehdusta elamassani jotka molemmat olen hoitanu "asian mukaisesti" ; eika ole ollut mitaan suojaamattomia suhteita muiden kun mieheni kanssa joten vaikea kuvitella mitaan sukupuolitautiin liittyvaakaan!?

Siis aivan torkeesti harmittaa etten ole aikaisemmin vaatinut laparoskopiaa (vaikka se nyt ei valttamatta olekaan sellainen mihin kovin helposti menisi). Mulle kylla oli ihan uusi asia tama etta vaikka on auki johtimet niin voivat kuitenkin olla toimimattomat ja se sitten tulee nain KM yhteydessa esille! Viidessa vuodessa olisi voinut EHKA JOKU laakari ajatella tata asiaa. NIIN HARMITTAA tama kaikki kulunut aika ja joka kuukautiset pettymykset, vuodet vaan vierivat ja ikaa tulee.

Yritan kovasti nyt ajatella etta tama operaatio on parantanut meidan mahiksia onnistuneeseen IVFaan. Huh, kun tassa nyt akkia alkaisi ne oikeat menkat niin paastaan taas jatkamaan yritysta!!!

Kiitos viela teille viesteista, tama kaikki kavi niin akkia etten olisi saanut tehtya "prosessoitua" paatosta ilman teidan vastauksianne ja olisin ollut tosi rikki tosta pikaisesta ja radikaalista leikkelysta :heart:
 
kozmic Pikaista paranemista! :hug: Kyllä tuo IVF on monen pelastus näissä tapauksissa. Onnea hoitoihin jahka ensin toivut niin fyysiseti kuin henkisestikin! =)

Sen verran haluan kertoa, et miullakaan ei ole ollut paria hiiva-ja pissatulehdusta kummempaa. Aina ne on hoidettu hyvin kuntoon. Silti nuo tuubat vaan ovat olleet vialliset ja viivästäneet lapsen saamista. Vieläkään en tiedä miksi tuubat ovat olleet tukossa ja nestettä täynnä. Tuskin koskaan saan tietääkään ja eikä sillä juuri ole enää merkitystäkään.

Mukava kuulla, että meidän kirjoituksista omista kokemuksistamme on ollut hyötyä! Varmasti siun kirjoituksesi antaa yhtä lailla apua vastaavassa tilanteessa oleville. =)
 
Yritin tänne aiemmin raapustaa jotakin, mutta palsta hävitti tekstin enkä jaksanut kirjoittaa uudelleen.
Hyvä että aloittajalla on asiat selkiytyneet!
Itselläni on myös piuhat poistettu jokunen vuosi sitten - olin silloin 22v. Pariin em. kommenttiin haluaisin sanasen sanoa.

Eli piuhoja ei keneltäkään kannata poistaa vain siksi että ovat kliinisesti tukossa (siis tutkimuksessa ei kulje neste läpi). Ihmiskroppa on ihmeellinen, joskus asiat selittämättömästi korjaantuvat. Itsekin tunnen henkilön jolla on kaksi luomulasta, vaikka tuubat laparoskopialöydöksen perusteella olivat täysin umpeen arpeutuneet. Mitään toivoa ei annettu.
Sen sijaan poisto on tarpeen kun laparoskopiassa tuubat ovat tulehtuneet ja nestetäyteiset. Tilanne on tällöin korjaantumaton, ja tulehdus jo sinänsä (osittain tuntemattomalla mekanismilla) vaikeuttaa alkion kiinnittymistä kohdun seinään. Samaten jos samaan tuubaan osuu useampi kohdunulkoinen, se poistetaan.

Kommentoisin vielä tuohon Miimiin edelliseen tekstiin sen verran, että KU-raskauden riski on aina olemassa vaikka tuubat tutkimusten perusteella olisivat täydellisen tukossa. Tutkimus kun perustuu siihen ettei yhtään nestettä nähdä ihmissilmällä menevät tuubien läpi. Siittiö sen sijaan on niin pieni ettei se kovin kummoista kulkureittiä tarvitse. Siittiöhän voi hedelmöittää munasolun ihan siellä tuuban päässäkin...

Vaikkei tätä kohtaloa varsinaisesti kenellekään toivo, tulee silti jotenkin lämmin tunne kun näitä ketjuja lukee. Tieto siitä että jossain on saman kokenut lämmittää. Vaikka tämä asia vuosien jälkeen on jo omalta osaltani käsitelty ja osa itseä, on silti usein mielessä kuinka yksin sitä onkaan joskus ollut asian kanssa.
 
Hei!

Todella mielenkiintoista luettavaa.. kozmic on varmasti helpottavaa tietää syy/syitä lapsettomuuteen..toivttavasti pääsette pian jatkamaan hoitoja! :hug:

Mulla aukiolotutkimuksessa vas. puolelle virtasi hienosti nestettä ja näkyi oikein poreilevan ultrassa.. Oikea puoli taas oli aluksi tukossa ja lääkäri meinasi jo lopettaa todeten, että vain toinen on auki..sit ihan lopuksi alkoi kuitenkin näkyä ihan pientä poreilua myös oik puolella..
Minulta on poistettu umpilisäke, kun se tulehtu ja sehän sijaitsi oik. puolella.. Lisäksi tunnen oikealla puolella todella voimakkaasti ovulaation ja keltarauhanen vihloo luteaalivaiheen aikana..

Tuli vain mieleen voisiko tämä olla osasyy meidän lapsettomuuteen? Olemme julkisella, joten ne ei sen kummemmin ala tutkimaan asiaa, kun olemme kuitenki jo IVF-hoidoissa (tai ICSI miehen hitaiden ja vähäisten simppojen takia )
 
Viimeksi muokattu:
Tinzz :hug: Naiden asioiden kanssa on todella vaikea olla yksin, mulle tasta palstasta on ollut aivan uskomattoman paljon tukea. Kiitos kommenteistasi, tuo oli uusi tieto etta jos on taynna nestetta niin asia on korjaantumaton vrs jos on tukossa. Mun lekuri mainitsi etta jos torvet on nestetta taynna niin ne tyontavat sita nestetta kohtuun joka sitten vaikeuttaa alkion kiinnittymista. Mika sinulla on nyt tilanne nain monen vuoden jalkeen ; onko jo tarpannyt vai oletko parhaillaan hoidoissa ?

HalleB : mullakin neste meni aukiolotutkimuksessa lapi ongelmitta (heh, mita nyt jouduttiin kivun takia tekemaan toistamiseen nukutuksessa). Voihan olla etta sulla on oikealla puolella haikkaa joka olisi vahentanyt tsansseja luomuun tai inssiin. Jos olette IVF:n alkutaipaleella niin ei kasittaakseni ole jarkea viela tutkiakaan ; lekurini oli kylla jo varotellut mua etta jos ei 2sta IVFsta tule mitaan niin passittaisi sitten laparoskopiaan lisatutkimuksiin ennen pidemmalle jatkamista. Mutta pitikin sitten kayda vahan aikasemmin ja hieman eri merkeissa. Ja siis mehan oltiin "selittamattomia" (argh!).
 
kozmic kiitos vastauksesta!

Meillä on 2.ICSI tulossa nyt syksyllä. Vasta yhteen siirtoon ollaan päästy, joten alussa ollaan.

Sitä vaan pohtii näitä kaikkia mahdollisuuksia, kun sitä haluaisi tietää syyn.. Miksi en tule raskaaksi? Ihminen vaan on vähän sellanen, et haluaa selityksen asioihin..

Lapuissa lukee: Miehestä johtuva hedelmättömyys. Puhuvat kuitenki, että ei ole löytynyt mitään selkeää syytä miksi en tulisi luomusti raskaaksi. Vaikea vaan uskoa, kun takana on noin 35 kotiyritystä eli todennäköisyys taitaa olla aika pieni
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen ja ihmettelen, että onko teillä ultrassa näkynyt nestettä munanjohtimissa? Mulle on meinaan useampi lääkäri sanonut, että jos tuubissa on nestettä, niin se näkyy ultrassa. Muutenhan johtimia ei näy ultrassa ollenkaan. Mulla on laparoskopiassa todettu oikea tuuba endon tukkimaksi, eikä sitä poistettu, mutta mulla on oikea puoli kipeämpi ja olen aina ultrissa pyytänyt lääkäriä tsekkaamaan, ettei tuubassa ole nestettä.
Pitääköhän sitä ruveta kinuamaan toista skopiaa, vaikka tähän mennessä lääkärit on sanonut ettei suht kivutonta endoa lähdetä leikkaamaan, koska leikkaus saattaa olla tuhoisampi vaihtoehto.
Ota tästä nyt selvää...
 
Dopey heips. Olen kaynyt kymmenissa ultrissa (diagnosi ja hoitojen seuraus) useammalla eri laakarilla ja Ranskassa ennen asuessani ihan ultraan erikoistuneella laakarilla hoitojen alkutaipaleella (ei tee muuta ammatikseen kun diagnooseja ultraan perustuen) eika ikina mitaan nestetta ole nakynyt - - tai tietaakseni edes etsitty. En ole ikina kuullut etta voisi ultrassa nakya jos on nestetta. Jos nain on, niin mulla on tiedossa tiukka keskustelu nykyisen lekurini kanssa... on seurannut meita jo reilun vuoden... Tosin ihmetyttaa sinansa etta sehan on kropan omia mehuja mita siella olisi sisalla, miten se voisi edes nakya? :confused:
 

Yhteistyössä