Mun syöminen on alkanut saamaan ehkä anorektisia piirteitä, tarviiko huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nälätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nälätön

Vieras
Pidemmän aikaa jo... :( Eikä mun edes oo nälkä.

Esimerkki eiliseltä:

½prk rahkaa, 1prk sokeroimatonta pilttiä, yht 300g ruispuuroa, 4palaa ruisviipaleita, 2 omenaa, ½l maitoa(rasvaton), vissyä pari litraa, puolikas proteiinipatukka ja 7kuppia kahvia...

Jotenkin tuo tuntuu vähältä... Ja tuo noudattaa samaa kaavaa aikalailla joka päivä. Lisäksi otan vitamiineja ja kalanmaksaöljyä.

Lisäksi kuntoilen aika paljon. 2x päivässä n. 5km lenkki juosten, punnerruksia n. 30-50, vatsalihaksia ja crosstraineria joka toinen päivä. Muuta kuntoilua joka päivä.

Oon yrittäny pudottaa painoa pari vuotta ja onnistunutkin siinä. Viimeiset 5kg ei putoa millään ja tiukensin elämääni, lisäsin kuntoilua ja otin käyttöön totaalisen herkkulakon. Eli ei yhtään mitään nameja, pullaa (ei edes juhlissa), limsaa, ei perunaa, pastaa, riisiä, vaaleaa viljaa jne. Silti paino ei putoa... :(

Pituus 171cm paino nyt 76kg eli pudotettavaa on vielä ainakin 10kg, mutta alunperin tavoite oli 70-71kg, jolloin näytän kropanmalliini hyvältä. Pudotettuna on n. 55kg....

Tuolla ruokavaliolla et luultavasti laihdukaan. Kroppa on säästöliekillä koska saa niin vähän ruokaa ja paino putoaa minimaalisesti silloin jos ollenkaan. Ala syömään niin saattaa paino vielä pudotakin :) Sulla on niin paljon liikuntaa, että sekin kuluttaa jo tosi paljon ja vastaavasti pitäisi myös syödä. En nyt ole mikään asiantuntija, mutta olettaisin että sinunkin pitäisi saada ainakin se 1800kcal/päivä. Lisäisin sinuna ruokavalioon oikein kunnon ateriat, kaksi lämmintä ateriaa päivässä, kanaa/kalaa/vähärasvaista lihaa salaatin tai lämpimien kasvisten kanssa.

Miksi et syö kunnon ruokaa lainkaan vaan pelkästään ns. välipaloja?

[QUOTE="alkup";29224070]Pituus 171cm paino nyt 76kg eli pudotettavaa on vielä ainakin 10kg, mutta alunperin tavoite oli 70-71kg, jolloin näytän kropanmalliini hyvältä. Pudotettuna on n. 55kg....[/QUOTE]

Joo, kyllä sä pudottaa vielä halutessasi voit. Pohdin, josko mittasi olisivat olleet tyyliin 171 cm/40 kg...tuolloin olisi jo melkoisesti syytä huoleen.

Mä itse pudottelen painoani myös, mutta en kirjaa syömisiäni ylös. Syön, kun ehdin/muistan/viitsin ja juuri sitä, mitä haluan. Eilen en tainnut istua lainkaan paikoillani, vaan olin koko ajan liikkeellä. Kävin kaupoilla, järjestelin huonekaluja, siivosin kaappeja ja kotia, leikkasin kaavoja, purin vanhoja vaatteita ja tein koirille leluja. En oikein ehtinyt panostamaan ruokailuun ja kun mies ja muksutkin olivat anoppilassa päivällisellä, niin söin mitä nopeasti naamaani heitettyä sain.

Eilen söin vain 2 purkkia rahkaa, 2 leipää ja suffeli-patukan. Tänään en ole vielä muistanut mitään syödä. Multakin puuttuu nälän tunne, joten siksi ruokailu monasti unohtuu. Mutta mies kokkaa parhaillaan lounasta, joten kohta katetaan pöytä ja mäkin syön. Ruokahalu mulla on hyvä, mutta en tosiaan aina muista syödä, kun nälkää en tunne.

Mä voin ihan hyvin vedellä muutaman päivän vähän heikommallakin syömisellä, koska en juurikaan liiku. Mutta sun tulee kyllä panostaa ruokailuun, koska liikut niin paljon.

Sulta puuttuu kokonaan lämmin ateria (puuroa en siksi laske), joten vähennä vähän kahvia ja lisää lämmin ateria päivääsi. Vaikka kanaa ja vihanneksiä. Niillä en lihomaan pääse, eli kyllä se vaakalukema siitä laskusuuntaan ennemmin tai myöhemmin lähtee :)

En ymmärrä tuota säästöliekkijuttua. Sillä logiikalla esim. keskitysleirivankien ei olis pitänyt laihtua.
Itsekin olin muutaman kuukauden tosi vähällä ruualla (tyyliin 4 lettua päivässä), ihan rahan puutteen vuoksi ja kyllä mulla ainakin paino tippu aika reilusti.

[QUOTE="vierailija";29224119]En ymmärrä tuota säästöliekkijuttua. Sillä logiikalla esim. keskitysleirivankien ei olis pitänyt laihtua.
Itsekin olin muutaman kuukauden tosi vähällä ruualla (tyyliin 4 lettua päivässä), ihan rahan puutteen vuoksi ja kyllä mulla ainakin paino tippu aika reilusti.[/QUOTE]

Kutsukoon kukin millä nimelllä haluaa mutta moni kyllä on huomannu laihuttaessa että liian vähä ravinto pysäyttää homman ja riittävä saa painon putoamaan. Lienee eri tilanne olla valmiiksi normipainossa/hoikka joutuessaan paastolle kun ylipainoinen.

[QUOTE="vierailija";29224119]En ymmärrä tuota säästöliekkijuttua. Sillä logiikalla esim. keskitysleirivankien ei olis pitänyt laihtua.
Itsekin olin muutaman kuukauden tosi vähällä ruualla (tyyliin 4 lettua päivässä), ihan rahan puutteen vuoksi ja kyllä mulla ainakin paino tippu aika reilusti.[/QUOTE]

Olen siitä jonkinverran lukenut ja mun käsityksen mukaan säästöliekki EI ole sellainen, että sitten ei enää laihdu, kun elimistö menee säästöliekille, vaan ihminen kyllä laihtuu, mutta hieman hitaammin.

Ja sen jutun mukaan se hidastuminenkin oli kyllä niin vähäistä, ettei sillä juurikaan ole merkitystä.

Mä olen pudottanut painoani hyvin niukalla ruokavaliolla useita kiloja (päivittäiset kalorit 600-800, lisänä liikunta), eikä elimistöni mennyt säästöliekille. Kilo vähintään putosi joka viikko, myös silloin, kun olin normaalipainoinen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PeskyPixie
Kokeile "hämätä" elimistöä, vaihtele ravinnon määrää. En nyt tarkoita mitää herkkuja vaan vaikka sitä tummaa pastaa joku päivä lihan/kalan/kanan kanssa jne. Sitten taas toisen päivän vähemmän.

JOs olet jo reilusti pudottanut onko löysää nahkaa jäänyt paljon? Siis jos kropan malli ei miellytä, voi kirurgin veitsi olla ainut mitä auttaa löysään ihoon.

Lisää ruokavalioon rasvaa ja proteiinia ja vähennä hiilareita. Laske kalorit laskurilla etteivät ole liian vähällä. Voi myös olla ettei kannattaisi yrittää laihduttaa enempää.

Nojoo en siis sanonut että olen anorektinen vaan syömiseni ja suhtautumiseni syömiseen alkaa saamaan anorektisia piirteitä...

Tiesittekö, että ihmisellä voi olla anoreksia vaikka painaisi 150kg? Kyse on mielen sairaudesta aluksi ja vasta loppuvaiheessa kyseessä on myös fyysinen sairaus...

Mutta siis joo asiaan, tämä on ongelma....

Yhteistyössä