Mun pieni tyttöni ei puhu vieläkään...

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Eli otsikossahan se huolenaihe jo tulikin. Tyttöni täytti juuri tässä kuussa puolitoista vuotta, eikä osaa vielä juuri ollenkaan sanoja. Satunaisesti sanoo mummi tai hauva tai vauva. Muut ikäisensä tuntuvat puhuvan jo paljonkin, jopa muutaman sanan mittaisia lauseita.

Täytyykö tästä olla huolissaan? Olen puhunut alusta lähtien lapselleni paljon, lukenut, lorutellut ja nimennyt asioita kun on niitä osoitellut. Muuten tyttö on normaalisti kehittynyt, iloinen ja tasapainoinen lapsi.

Onko muita myöhäisiä puheen oppijoita?

1v7kk osaa sanoa hauva/vauva/mummo/pappa. Joskus tulee kissa sanakin jos viitsii keskittyä :D Mutta siinäpä ne. En ole huolissani sillä ymmärtää puhetta, osaa toimia ohjeiden mukaisesti jne. Ne sanat tulee sitten kun on tullakseen.

omaan tahtiin
ei tarvitse olla huolissaan, meillä poika alkoi sanomaan parin sanan lauseita vasta 2vuotiaana, 3vuotiaana puhui jo lähes normaalisti, nyt nelivuotiaana muutamat kirjaimet vielä hukassa, mutta ei tarvetta vielä puheterapiaan, ehkä sitten 5v. neuvolassa jos asiat ei ole korjaantuneet laittavat lähetteen terapeutille

Ei tuossa ole vielä mitään syytä huoleen. Esikoisella oli samanikäisenä vain vähän sanoja ja kahta kuukautta myöhemmin aktiiviseen sanavarastoon kuului yli 200 sanaa. Seuraavassa kuussa se määrä taas melkien tuplaantui ja lopetinkin laskemisen siihen.

onko
KÄyttääkö lapsi tuttia? Se saattaa myöhästyttää tai vääristää puheen oppimista.
Entä onko lapsi rauhallinen vai vilkas? Toi motorinen ja kielellinen kun ei kulje käsikädessä. Toiset liikkuu enempi ja sillon se puhe vähän viivästyy.
Ja vielä että onko erityisen rauhallinen haaveilijaluonne? Sekin saattaa vaikuttaa. Jos maistelee ja miettii sanoja, ennenku alkaa puhumaan. VOi olla että sitte tuleeki kaikki kerralla, ja sitte puhuuki jo kuin papupata. =)

Minä en olisi huolissani vielä, mikäli lapsi kuitenkin ymmärtää puhetta. Tuossa iässä se kyllä vielä riittää. Ja toivottavasti silti ääntelee ja on kiinnostunut kommunikoimaan edes niillä "omilla sanoillaan"?

Meidän perheessä on yks joka oppi tosi aikasin puhumaan ja on sellanen pohdiskelija ja rauhallinen. Toinen on kokoajan liikkeessä ja oli pienenä tutinlutkuttaja, ja oppi myöhemmin.
Kumpiki puhuu nyt normaalisti.

kolmenäiti
Meillä taisi olla silloin 2v neuvola (loka-marraskuussa) kun terkka sanoi että jos joulun jälkeen ei vielä puhu niin sitte laitetaan lähete puheterapiaan. No itse en ollut ollenkaan huolissaan kun tytöstä näki että valmiudet on ja ei vaan malttanut keskittyä, liikkumaan on ollut 1v asti kova. Joulun jälkeen puhetta alkoikin tulla ja ei olis hetkeäkään ollut hiljaa...

Terkka seuraavas neuvolas olikin että "ja tuota hän oli pistämässä puheterapeutille!! " :)

ap
Kiitos vastaajille. :)

Tyttö tosiaan ymmärtää puhetta (liiankin...) hyvin, jonka olen ajatellut olevan kuitenkin tärkeintä tässä vaiheessa. Silti vaan välillä epäilyttää kun tapaa noita samanikäisiä höpöttäjiä, jolla juttua riittää...

Taitaa tämä äiti taas vaan stressailla etukäteen...!

vieras
Tuossa vaiheessa ei vielä tarvitse olla huolissaan. Jos tilanne on sama parivuotiaana, ota yhteys puheterapeuttiin. Teen samalla tavalla kuin tähänkin asti eli puhu lauseilla ja nimeä esineitä. Käytä kuvia tai leluja. Puhu sitä mitä lapsi katsoo, puhu hyvin hitaasti. Yritä saada lapsi tuottamaan mitä tahansa ääniä, sihinää, kälä-kälä, muu... Yritä vaikka saada toistamaan jo osaamiaan sanoja usein leikkien avulla, jotta äänielimistö tekee "töitä". Leiki lapsen kanssa ja höpöttele tavuja, liikuta kieltä ja huulia hassusti, hyvällä tuurilla lapsi matkii perässä. Kuten sanottu, tässä vaiheessa ei vielä tarvitse erityisemmin olla huolissaan. Jos 2+ tilanne on sama, kannattaa tutkia kuulo ja äänielimistön toiminta yms. puheterapeutin kautta. terv. puhe- ja kielihäiriöisen lapsen äiti

Meillä tyttö osasi 1v:nä jo monta sanaa, nyt 4v ja välillä pitää jo mainita että olisitko hetken hiljaa? :LOL:
2v kuopus (poika) ei puhu vielä oikeastaan mitään, osaa sanoa ei, omaa puhetta tulee kyllä. Jokainen lapsi on yksilö, oppivat kyllä omaan tahtiinsa. :)

meil poika 2v9kk ja sanoja tulee n.15 ,lauseita yksi.nyt on oppinut mitä heppa,lehmä ja possu sanoo!käyttää viittomii(ite oppinu)ja omia sanoja sekä äännähdyksii!ymmärtää kyl ja sehän onkin tärkeintä!ollaan menos puheterapiaan!
mut älä huoli,kyl ne sanat sielt tulee!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja onko:
KÄyttääkö lapsi tuttia? Se saattaa myöhästyttää tai vääristää puheen oppimista.
Entä onko lapsi rauhallinen vai vilkas? Toi motorinen ja kielellinen kun ei kulje käsikädessä. Toiset liikkuu enempi ja sillon se puhe vähän viivästyy.
Ja vielä että onko erityisen rauhallinen haaveilijaluonne? Sekin saattaa vaikuttaa. Jos maistelee ja miettii sanoja, ennenku alkaa puhumaan. VOi olla että sitte tuleeki kaikki kerralla, ja sitte puhuuki jo kuin papupata. =)

Minä en olisi huolissani vielä, mikäli lapsi kuitenkin ymmärtää puhetta. Tuossa iässä se kyllä vielä riittää. Ja toivottavasti silti ääntelee ja on kiinnostunut kommunikoimaan edes niillä "omilla sanoillaan"?

Meidän perheessä on yks joka oppi tosi aikasin puhumaan ja on sellanen pohdiskelija ja rauhallinen. Toinen on kokoajan liikkeessä ja oli pienenä tutinlutkuttaja, ja oppi myöhemmin.
Kumpiki puhuu nyt normaalisti.
Tyttö tosiaan käyttää paljon tuttia, mutta nyt olen olennaisesti vähentänyt sen antamista muulloin kuin hädän hetkellä tai nukkumaan mennessä.

Motoriikka on hyvin kehittynyttä ja tunnistan kyllä tytön haaveilijaksi. Tykkää tarkkailla tilanteita sivusta ja vasta sitten osallistuu itse, eli on aika varovainen luonteeltaan.

Omaa juttua on paljonkin, vielä kun äiti ymmärtäisi jutut... :)

Annilia
Meillä neiti reilu 1v4kk ja ei tuu vielä mitään muita sanoja kuin "oho" ja "hui"....
isoveli taas oppi tosi nopeasti puhumaan ja puhui heti selvästi. Yksilöllistä tää on..

vieras
Ei tuon ikäisen tarvi sanoa vielä mitään, riittää kun ymmärtää puhetta.
2,5vuotiaana alkoi meillä poika puhumaan vasta eikä kukaan siihen kiinnittänyt mitään huomiota neuvolassa, nyt 3vuotiaana puhuu aika hyvin, ei pitkiä lauseita vielä. Mutta osaa kirjaimet ja numerot.

Yhteistyössä