Mun on pakko tämä kysyä, miksi suomalaisilla on niin?

vierasss
Minulla on tapana ostaa lasten kaverien (poikia) lahjoiksi sopivia leluja (esim. Legoja tai muita sopivia) kauppojen alennus- ja tyhjennysmyynneistä varastoon. Siten meillä on melkein aina sopivia lahjoja hyllyllä ja säästyy rahaa ja aikaa niiden hankkimisessa. Lahjat ovat arvoltaan normihinnoillaa 15-20 € mutta alesta niitä löytyy usein 50% alennuksellakin.
 
No tottakai kaikki kutsuu sun lapset, koska ne tietää että oot venäläinen! Varmaan itsekin tiedät millainen maine venäläisillä on...

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mitä teiltä on annettu lahjaksi näille synttärisankareille?
No huhhu tämäkin sun kommentti, kun näitä lukee kiinnostus vaan laskee suomalaisten suhteen. Varma tajuatte miksi?
 
"kaisa"
Meillä on muutto edessä kesällä ja alkusyksystä (20.8. ja 14.9.) kummankin lapsen synttärit. Kutsun varmasti:ekaan koko luokan tytöt ja pihan kaikki tytöt, kenen kanssa on leikkinyt. Ja toiseen eskarin pojat. Vaikkei tunneta. Koska lapset ovat niitä uusia lapsia ryhmissään.
 
On huonoa käytöstä jos kaverukset eivät edes tervehdi toisiaan, sitä ei voi kieltää. Mutta minusta on uskomatonta, että jossakin olisi vain sipisä ja karkkia tarjolla, en ole koskaan sellaisiin synttäreihin törmännyt. Tosin, varmaan yleisesti ottaen suomalaisen kahvipöydän tarjoilut ovat suppeammat kuin esim. venäläisillä (virolaisista en tiedä), jossa synttäreillä tarjotaan lämmintä ruokaakin, tai ainakin niillä missä itse olen käynyt.

Sinun tulisi nyt muistaa, kuten itsekin tuossa ylhäällä sanot, että erot kulttuureissa on suuria ja ymmärtää, ettet voi muuttaa ympärillä olevien juhlimistapoja sellaiseksi mihin olet tottunut. Voit vain muuttaa omaa suhtautumistasi.
En voi, mutta on hyvää sen tuoda esille, mistä on kysymys, tehdänkö ne juhlat vain siksi että saa lahjoja lapsille hankittua, kun mun mielestäni se ei ole mikään juhla jos ei ole mitään muuta kun juuri sipsejä ja karkkeja. Se on meidän arkki jos joku tulee käymään, jopa enemmän vielä tarjoamme.
 
[QUOTE="kaisa";30262441]Meillä on muutto edessä kesällä ja alkusyksystä (20.8. ja 14.9.) kummankin lapsen synttärit. Kutsun varmasti:ekaan koko luokan tytöt ja pihan kaikki tytöt, kenen kanssa on leikkinyt. Ja toiseen eskarin pojat. Vaikkei tunneta. Koska lapset ovat niitä uusia lapsia ryhmissään.[/QUOTE]

Tämä on eri asiaa :) ja saa kutsua vieraita. Lukekaa vaan ajatusten kanssa mistä haluan keskustella tai tuoda esille.
 
neuvo
Eikö se jo tullut selväksi, mikä sinusta on hyvä ja oikein? Ja jos eivät ihmiset tee niin, tekevät he väärin? Niinkö? Kysyit asiasta ja sinulle on vastattu, suurin osa asiallisesti, mutta sinä olet edelleen avausviestin tasolla.
 
Eikö se jo tullut selväksi, mikä sinusta on hyvä ja oikein? Ja jos eivät ihmiset tee niin, tekevät he väärin? Niinkö? Kysyit asiasta ja sinulle on vastattu, suurin osa asiallisesti, mutta sinä olet edelleen avausviestin tasolla.
Monet vastasivat ettei heillä ole ainakin niin ja oli mukava lukea etti kaikilla todellakaan näin ole. Jos sinulle olisi ok, kun sun lapsi olisi kävellyt lahjan kanssa jonkun tuntematon luo, kuka sen jälkeen ei sano edes ,,moikka,, ja jos tapauksia olisi monta ja sanoin jo ei vain mun lapsella niin... Niin en tiedä mikä äiti olet etä sinusta se olisi ok, kun lapsi olisi pettynyt.
 
neuvo
Monet vastasivat ettei heillä ole ainakin niin ja oli mukava lukea etti kaikilla todellakaan näin ole. Jos sinulle olisi ok, kun sun lapsi olisi kävellyt lahjan kanssa jonkun tuntematon luo, kuka sen jälkeen ei sano edes ,,moikka,, ja jos tapauksia olisi monta ja sanoin jo ei vain mun lapsella niin... Niin en tiedä mikä äiti olet etä sinusta se olisi ok, kun lapsi olisi pettynyt.
Kukaan ei ole tässä ketjussa sanonut, että on hyvä tai mukava tai ok, että lapsesi on pettynyt. Mutta sinulle on kerrottu monta kertaa syitä ja tapoja, joita täällä Suomessa on monissa perheissä. Sinulle eivät ne syyt kelpaa ja palaat koko ajan siihen sipsipussiin ja moikkaamattomuuteen. Eihän se meidän sinun kanssasi keskustelevien vika ole, että jossain perheessä on ollut vähemmän kivat synttärit. Sinulle joutuu kuitenkin aina puolustelemaan koko Suomen kansaa, jos sinun kanssasi tahtoisi jutella. Mikset ottaisi tästä ketjusta sitä positiivista puolta? Ja ottaisit myös ne vinkit onkeesi, mitä sinulle on annettu, että seuraavalla kerralla kokemus lapsellesi voisi olla mukavampi? Miltä kuulostaisi? Jos ainoa lääke sinun mielestäsi on se, että lapsesi ei mene synttäreille tai että toisten synttäreillä pitäisi olla samanlaista kuin teidän järjestämillä, niin ei tule olemaan lapsellesi viimeinen pettymys maailmassa.
 
Kukaan ei ole tässä ketjussa sanonut, että on hyvä tai mukava tai ok, että lapsesi on pettynyt. Mutta sinulle on kerrottu monta kertaa syitä ja tapoja, joita täällä Suomessa on monissa perheissä. Sinulle eivät ne syyt kelpaa ja palaat koko ajan siihen sipsipussiin ja moikkaamattomuuteen. Eihän se meidän sinun kanssasi keskustelevien vika ole, että jossain perheessä on ollut vähemmän kivat synttärit. Sinulle joutuu kuitenkin aina puolustelemaan koko Suomen kansaa, jos sinun kanssasi tahtoisi jutella. Mikset ottaisi tästä ketjusta sitä positiivista puolta? Ja ottaisit myös ne vinkit onkeesi, mitä sinulle on annettu, että seuraavalla kerralla kokemus lapsellesi voisi olla mukavampi? Miltä kuulostaisi? Jos ainoa lääke sinun mielestäsi on se, että lapsesi ei mene synttäreille tai että toisten synttäreillä pitäisi olla samanlaista kuin teidän järjestämillä, niin ei tule olemaan lapsellesi viimeinen pettymys maailmassa.
Mä en tiedä millä kielellä mun pitäisi vielä kirjoittaa että ymmärrät :O. Kerroinkin että on hienoa asiaa että niin kuin monet täällä kertoivat ettei kaikilla asiat ole näin. Näköjään meillä ei mukavia kokemuksia ja oli tyhmä käydä tai viedä lasta synttäreille jos tuntematon kutsu.
 
noh.
No huhhu tämäkin sun kommentti, kun näitä lukee kiinnostus vaan laskee suomalaisten suhteen. Varma tajuatte miksi?
Ihan asiallisen kysymyksen esitin. Mikset voi kertoa että mitä te ootte lahjaksi vienyt? Se voisi selittää paljonkin että miksi lapsesi kutsutaan kaikkien tuntemattomienkin juhliin. Kai nyt sen itsekin osaat päätellä.

Varmaan säkin tajuat mitä sun pölinät tekee kiinnostukselle venäläisten suhteen. Vaikka niinhän ei saisi olla, että yhden ihmisen käytös tai mielipiteet vaikuttaa käsitykseen koko maan ihmisiä kohtaan, mutta helposti siinä niin käy kun päivästä toiseen lukee noita sun kärkkäitä mielipiteitä ja niitä sun maailman tärkeimpiä juttuja mitkä aina vaan pyörii rahan ympärillä. Minä haluaisin ennemmin tietää kuka SINÄ olet ihmisenä - nykyään kun ei susta muuta irti saa kuin raha. Ehkä olen liian erilainen ihminen, kun mulle raha on niin vähäpätöinen asia, en pidä sitä ollenkaan ihanana tai tärkeänä, pidän sitä vain välttämättömyytenä. Sinulle raha tuntuu välillä olevan koko elämä. Mun mielestä se on aika surullista.
 
vierass
Milanna, Suomessa ei turhia hömpötetä :D. Sitten on tämmöistä vähän katkeraa mamma myös paljon. Syyt tähän löytyy historiasta, meidän vanhempien ikäpolvien antamasta kasvatuksesta. Tilanne varmaan joskun muuttuu kun aika kuluu, toivottavasti.
 
"Finski"
Kuules Milanna, Suomessa ollaan ja eletään tämän maan tavoilla. Jos et halua itse muuttaa ajatustapaasi, niin sittenhän sille ei mitään mahda. Ei meillä ole tarjoilut ja lahjat niin ylenpalttisia ja tärkeässä asemassu kun idässä.

Lapsellesi teet karhunpalveluksen kun laitat kalliin lahjan kanssa matkaan ja häntä aletaan käyttämään vain hyväksi.
Olethan itsekin kertonut täällä että sinua on käytetty hyväksi ja siipeilijät ovat "ystäviä".
Näin se on, ikävä kyllä :(
 
jedes
"Sosiaalisessa mediassa ja myös nettipalstoilla on hyvin paljon nimimerkillä kirjoittavia henkilöitä, joiden kohdalla käy mielessä, että onko kyseessä nyt ihan oikea suomalainen, joka kirjoittaa, vai onko kyseessä joku jolle maksetaan siitä tai jonka työtehtävänä on kirjoittaa tietyntyyppisiä näkemyksiä ja vaikuttaa keskusteluun. Sitä ei voi todistaa, mutta sellainen ajatus käy mielessä.

Haglundin mukaan on vaikea arvioida onko nettikirjoittelu Venäjän valtion aktiivista toimintaa.

– Joka tapauksessa sellaista on hyvin paljon ja on ilmeistä, että sille on laaja hyväksyntä Venäjän valtion puolelta.

Haglundin mukaan on mahdollista, että kirjoittelijoissa on myös toimijoita, jotka jotenkin kytkeytyvät Venäjän valtiolliseen toimintaan.

– On se mahdollista, että siellä on myös toimijoita takana, jotka jotenkin kytkeytyvät Venäjän valtiolliseen toimintaan.

Käytännössä ilmiö näkyy myös Haglundin omilla sosiaalisen median tileillä nimettöminä trollaavina kommentteina, joita on tullut satoja Ukrainan kriisin aikana.

– Se lähinnä näkyy minun Twitter-tilillä ja Facebookissa, jossa on kaikenlaisia kommentteja.

Haglund muistuttaa, että vääristelevä nettikommentointi nimimerkillä ei ole rikollista eikä laitonta, eikä puolustushallinnon tehtävä ole kontrolloida julkista keskustelua.

– Se voi monen, esimerkiksi minun mielestä olla osittain kyseenalaista toimintaa, mutta sallittuahan se on.

Haglundin mukaan Puolustusministeriöllä ei ole ollut syytä olla yhteydessä Venäjään liittyen nettikommentointiin tai virheellisiin uutisiin."

http://yle.fi/uutiset/haglund_venaja_kay_informaatiosotaa__virheelliset_uutiset_valtiojohdon_hyvaksymia/7469446
 
Huh ja apua
Minä olen huomannut näissä synttärijuhlissa sellaisen kilpavarustelun, että pitää olla ihan hirmusti ohjelmaa ja se, että lahjoja vertaillaan.
Varsinkin tuo lahjojen vertailu on minusta merkki, että lapsille ei ole opetettu käytöstapoja. Ja tietenkin tarkoitan tietynikäisiä lapsia, en jotain taaperoita. Jos nyt joku keksisi iällä puolustautua :D
 
"..."
No joka tapauksessa täällä on erilaista ja hyvää jos on pakkoija ta perheitä missä ei ihan sellaisia juhlia :).

Toisalta kun tulin Suomeen minulle on ollut shokki, kun täällä ihmiset käyvät juhlissa oman repun kanssa, missä on juomat ym... tai juhlista pitäisi jopa maksa. Mutta kaikki eivät ole samanlaisia, esim. oma mies ei voi edes kuvitella että kutsu ihmisiä ja he tuovat jotain omia juttuja juhlaan, me kyllä maksamme aivan kaiken jos me ne juhlat teemme.
Ongelma on ehkä siinä, että liikut jossain ihme luuseriporukoissa. Itse en ole törmännyt lasten synttäreihin, joissa ei tarjottaisi muuta kuin karkkia ja sipsejä... kuulostaa oudolta. Eikä kyllä kukaan ole koskaan kutsunut juhliin, joihin oletettaisiin tultavan omien juomien kanssa. Eli etsi tasokkaampia tuttavia, äläkä pyöri noin outojen ihmisten kanssa.
 
auttais ehkä
Entä jos lapsi itse kertoo kavereille että äiti on venäläinen strippari joka haluaa asua Suomessa. vaikkei Pidä meidän tavoista. Sitten vaan uusi kutsuja odottamaan. Voisi auttaa?
 
vierass
[QUOTE="...";30264077]Itse en ole törmännyt lasten synttäreihin, joissa ei tarjottaisi muuta kuin karkkia ja sipsejä... kuulostaa oudolta.[/QUOTE]

Jossain kodin ulkopuolella vietettävissä synttäreissä on usein ollut tuon tason tarjoilua, mutta se itse ohjelma/tekeminen on niissä ollut se pääasia, kuten Karting ajelu, megazonessa ammuskelu tai elokuvan katsominen.

Ja harvoin noissa "voitolle" pääsee lahjoilla, niiden järjestäminen maksaa sen verran.
 
"..."
Jossain kodin ulkopuolella vietettävissä synttäreissä on usein ollut tuon tason tarjoilua, mutta se itse ohjelma/tekeminen on niissä ollut se pääasia, kuten Karting ajelu, megazonessa ammuskelu tai elokuvan katsominen.

Ja harvoin noissa "voitolle" pääsee lahjoilla, niiden järjestäminen maksaa sen verran.
No en ole tuollaiseen törmännyt. Kyllä kaikissa kodin ulkopuolisissakin synttäreillä on tarjottu vähintään synttärikakkua, jos ei muuta.
 
vierass
[QUOTE="...";30264151]No en ole tuollaiseen törmännyt. Kyllä kaikissa kodin ulkopuolisissakin synttäreillä on tarjottu vähintään synttärikakkua, jos ei muuta.[/QUOTE]

Hyvin harvassa synttäripaketissa on kakkua tarjolla, kun eivät lapset siitä välitä. Jäätelökakkua löytyy joistain paketeista, useammassa on pelkkä jäätelö. Nuo kolme on sen verran usein kiertäneet vuosien mittaan kodin ulkopuolella järjestetyissä juhlissa ja onpa noita itsekin tullut järkättyä.

Yksi äiti taisi kerran tuoda täytekakkua elokuvateatteriin, vähän hankala se siellä kuitenkin oli jossain aulassa jakaa :LOL:
 
No joka tapauksessa täällä on erilaista ja hyvää jos on pakkoija ta perheitä missä ei ihan sellaisia juhlia :).

Toisalta kun tulin Suomeen minulle on ollut shokki, kun täällä ihmiset käyvät juhlissa oman repun kanssa, missä on juomat ym... tai juhlista pitäisi jopa maksa. Mutta kaikki eivät ole samanlaisia, esim. oma mies ei voi edes kuvitella että kutsu ihmisiä ja he tuovat jotain omia juttuja juhlaan, me kyllä maksamme aivan kaiken jos me ne juhlat teemme.
Noita omia juomia otetaan käsittääkseni aikuisten illanviettoihin vähän sillä periaatteella, että niitä voi tarjota muillekin (esim. viiniä) tai sitten tuliaisten korvikkeena tai lisukkeena. Ei se sitä tarkoita, etteikö mitään tarjoilua olisi. Mutta varsinaisiin juhliin (kuten vaikka häät) omia juomia ei tietenkään viedä. Usein noissa illanvietoissa ei niinkään ole kyse siitä, että joku järjestää ne ja kutsuu muut, vaan että yhdessä kokoonnutaan jonkun ihmisen luo, jolloin jokainen voi tuoda sinne syötävää ja ottaa omia juomia - kun kyse on yhdessä järjestetystä tapaamisesta.

Ja opiskelijoiden tai yleensä nuorten juhlien kohdalla eri juttu - kun ihmisillä on aika vähän rahaa, on luontevaa ettei yksi ihminen syötä ja juota koko porukkaa, vaan jokainen osallistuu, ja tuon ikäisten kohdalla se tuntuu ihan luontevalta.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30264218:
Ja opiskelijoiden tai yleensä nuorten juhlien kohdalla eri juttu - kun ihmisillä on aika vähän rahaa, on luontevaa ettei yksi ihminen syötä ja juota koko porukkaa, vaan jokainen osallistuu, ja tuon ikäisten kohdalla se tuntuu ihan luontevalta.
Noissa on yleensä periaatteena, että syötävät tuodaan nyyttäriperiaatteella, ettei kenenkään kukkaro rasitu liikaa ja omat juotavat kaikille, isäntäväki tarjoaa kahvin tms. Omilla juomilla voi kukin juoda oman makunsa mukaan ja ottaa alkoholipitoista tai alkoholitonta, usein myös niitä juomia ostellaan yhdessä useammalle henkilölle. Ja toisillekin voidaan jotain tarjota, etenkin jos on jotain uutta kokeilussa, mutta silloin jää isossa joukossa vain maistiaisasteelle.
 

Yhteistyössä