mun on pakko lähteä töihin, kun vaavi 9kk ikäinen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullista

Vieras
Ei vaan kerta kaikkiaan rahat riitä! Äitiyspäiväraha loppuu parin kk päästä ja tulot laskee mulla n. 400e kk(vanhempainraha). Kamalaa edes ajatella vievänsä lasta noin pienenä hoitoon :O mutta talous kaatuu jos en mene.

Sellasta olisin vielä kysynyt, että.. siskoni on työttömänä tällä hetkellä. jos palkkaisin tavallaan hänet hoitamaan lastani, niin paljonko saisin tähän tukea kelalta?

mulla sama tilanne eikä ole eles sukulaista hoitamaan. Mulla pienenisi tulot 1000,00 eurolla joten totellakaan ole varaa jäädä kotiin lapsen kanssa vaikka haluisinkin sillä menoja on enemmän kun tuluoja. Jos menet töihin voit kuitenkin saada kotihoidontukea mikäli lapsi hoidetaan kotona edelleen, maksa se sitten siskollesi jos hän hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
Ei vaan kerta kaikkiaan rahat riitä! Äitiyspäiväraha loppuu parin kk päästä ja tulot laskee mulla n. 400e kk(vanhempainraha). Kamalaa edes ajatella vievänsä lasta noin pienenä hoitoon :O mutta talous kaatuu jos en mene.

Sellasta olisin vielä kysynyt, että.. siskoni on työttömänä tällä hetkellä. jos palkkaisin tavallaan hänet hoitamaan lastani, niin paljonko saisin tähän tukea kelalta?

Saat yksityisen hoidon tuen.

No saisit sen kotihoidontuen, mitä se nyt onkaan.. Mutta tämänhän voisit antaa siskollesi, saisi hän edes vähän ylimääräistä. Ja sinä säästäisit päivähoitomaksuissa.

Mun tarvii lähteä opiskelemaan ku vauva on 10kk. Ja vauva tulee käymään kahta päiväkotia, huoh :( Mutta luotan että vauva tottuu sinne, onhan sillä isoveli turvana :heart:

Minunkin oli pakko lähteä heti töihin. Mies lomautettiin niihin aikoihin ja oli vaan mentävä. Löytyi hyvä pph ja kaikki mennyt hyvin. Pikkukakkosesta pidän sitten pidemmän hoitovapaan.

olen hoitovapaalla, ja mulle kyllä maksaa kaupungin sosiaalitoimi lopun toimeentulotukena.
Kelasta saan lastenhoidontuen lisäksi vielä asumistuen. Asun siis yksin lapsen kanssa.
Ihan ok pärjätään!

Pakko ei ole kuin kuolla. Kyllä sitä pärjää, mekin eletty välillä pelkästään miehen tuloilla (jotka keskitasoa) ja maksettu niin asunto- kuin autolainaakin siitä huolimatta.
Ei ne pienet tulot vaan suuret menot.

Teillä on varmaan asuntolaina? Mitäs jos sitä lainaa sais neuvoteltua, että vaikka 6 kk ajalta teidän ei tarvi lyhentää lainkaan? Sais vauva olla vähän pidempään kotona. Menisit töihin sit ku vauva olis 1 v 3 kk. Se olis jo paljon parempi!! Ja puol vuotta enemmän maksettavaa lainan loppupäässä ei tunnu missään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teillä on varmaan asuntolaina? Mitäs jos sitä lainaa sais neuvoteltua, että vaikka 6 kk ajalta teidän ei tarvi lyhentää lainkaan? Sais vauva olla vähän pidempään kotona. Menisit töihin sit ku vauva olis 1 v 3 kk. Se olis jo paljon parempi!! Ja puol vuotta enemmän maksettavaa lainan loppupäässä ei tunnu missään.

todella varteenotettava vaihtoehto :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Me laitettiin myös asuntolaina koroille puoleks vuodeks, suosittelen!

tää kuulostaa kyllä todella hyvältä, onnistuiko noin vain? kun meillä esikoinen lähtee vielä nyt syksyllä kouluun..

tää kuulostaa kyllä todella hyvältä, onnistuiko noin vain? kun meillä esikoinen lähtee vielä nyt syksyllä kouluun..

Pankkiin vaan yhteyttä, maksaa 100?/laina (ainakin osuuspankissa). Saa korkeintaan 12kk, eli ei kannata vaan yhtä tai kahta kuukautta ottaa kun maksaa kuitenkin ton satasen.

mä olin 20 vuotta kotiäitinä ja sain minimipäivärahan , koska en ollut töissä..200 e noin oli.sain kyllä asumistukea mutta en käyny sostoimistossa koskaan.mullakin oli silloin keskituloinen mies.lapsia 6, olen pärjännyt onneksi=) nyt hommasin ammatin ja pääsin töihin.Palkka tuntuu ihanalle vuosien jälkeen ja olen onnellinen kun olen saanut olla lasten kaa kotona,vaikka on ollutkin tiukkaa.laitoin joka kk säästöön rahaa.Tsemppiä!Jokaisella erilainen elämäntilanne, älä sure.Pääsetpähän välillä "huilaamaan".Ei kaikki vois olla niin kauaa kotona kuin mä olin....

tarviiko sinne kelaan ilmoittaa, kuka lasta hoitaa, jos hakee sitä yksityisen...tukea?

Pitää ilmottaa ja tehdä kaikki sopimuket, että sitten siskosi ei saisi työkkärikorvausta että tuskin kovin pienellä summalla lähtee hoitamaan ja yksityisen hoidon tuki on noin 170e kukaudessa.

Me elettiin vuoden verran niin että mulle tuli kotihoidontuki ja miehelle palkkaa noin 1300e kuukaudessa. Noista maksettiin asuntolaina 600e, vastike 150e, ja kaikki muut laskut noin 350e. Ja loput meni ruokaan :) hyvin pärjättiin. Mutta jos siis lapsi menee hoitoon ja äiti töihin niin sekin musta hyvä vaihtoehto jos oikeesti tuntuu ettei riitä rahaa yhtään mihinkään :)

Mä ottaisin heti yhteyttä pankkiin ja kyselisin tuota vaihtoehtoa perhesyistä, että pitäis taukoa lainanlyhennyksessä. Sen kyllä pitäis onnistua ihan hyvin. Nämähän on ihan neuvotteluasioita. Soita sinne heti huomenna ja varaa aika! Onnea tykö! Toivottavasti se onnistuu. :)

Me elettiin vuoden verran niin että mulle tuli kotihoidontuki ja miehelle palkkaa noin 1300e kuukaudessa. Noista maksettiin asuntolaina 600e, vastike 150e, ja kaikki muut laskut noin 350e. Ja loput meni ruokaan :) hyvin pärjättiin. Mutta jos siis lapsi menee hoitoon ja äiti töihin niin sekin musta hyvä vaihtoehto jos oikeesti tuntuu ettei riitä rahaa yhtään mihinkään :)

Alkuperäinen kirjoittaja minunkin oli...:
Minunkin oli pakko lähteä heti töihin. Mies lomautettiin niihin aikoihin ja oli vaan mentävä. Löytyi hyvä pph ja kaikki mennyt hyvin. Pikkukakkosesta pidän sitten pidemmän hoitovapaan.

ei mies sit voinu hoitaa?.....

tarviiko sinne kelaan ilmoittaa, kuka lasta hoitaa, jos hakee sitä yksityisen...tukea?

tarvii ja se maksetaan suoraan hoidon tuottajalle, eli tässä tapauksessa siskolles jonka täytyy sit huolehtii verot. Hae kotihoidontukee, saat enemmän ja sä maksat siitä verot. Myös siihen kht:hakemukseen tulee kuka hoitaa, mut lähinnä sen takii ettei oo kunnallisessa hoidossa.

Yhteistyössä