mun mies on jotenkin muuttunut tyhmäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa enää

Vieras
Olen seurustellut mieheni kanssa yli viisi vuotta, ja naimisiin olemme menossa tänä kesänä. Toivottavasti. Kaikki nämä vuodet mun mies on ollut mitä parhainta juttuseuraa, fiksu, oivaltava ja huumorintajuinen. Sanoisin muutenkin että hän on mun sielunkumppani ja paras ystäväni. Olen kuitenkin jo hetken aikaa pannut merkille että mieheni järjenjuoksulle on tapahtunut jotain, ja se on toisaalta ärsyttävää, mutta myös vähän pelottavaa.

Hän ei nykyään oikein enää tajua mitä hänelle puhutaan. En tiedä onko vika ymmärryksessä vai kuulossa, mutta pahimmillaan saan selittää jokaisen yli kaksi lausetta sisältävän jutun juurta jaksain uudelleen ja silti toisen ilme on vain erittäin hämmentynyt, sellainen josta tajuaa ettei hän vieläkään ymmärtänyt. En tiedä onko hän nykyään tuollainen muuallakin, töissä, kavereiden kanssa, asioilla, mutta ainakaan sillä ei näemmä ole väliä onko asia puhuttua vai luettua, ohi menee niin että viuhuu. Kyseessä voi olla mikä vaan asia, vitsi, ohje, toimintasuunnitelmajotain tekemistä varten, mun selitys jostain mieltäni painavasta ongelmasta, tai ihan vaikka vaan arkista kuulumisten kertomista. Mies ei vaan tajua.

Jos mieheltä yrittää kysyä asiasta, tai muuten vaan kysyy mikä hätänä, hän suuttuu tai loukkaantuu. Onhan se varmaan karua jos itsekin tajuaa että ei oikein pysy messissä, mutta millä mä saan tätä asiaa selvitettyä jos toinen ei suostu siitä puhumaan. Hänellä on nyt ollut jonkin verran stressiä töissä, ja sairastaa myös adhd:ta, mutta silti, ei hän koskaan ennen ole ollut tuollainen. En siis sitä ole sanonut hänelle suoraan että "voi hyvänen aika kun susta on tullut tyhmä", vaan olen yrittänyt kysellä esim. että onko jotain sattunut kun vaikutat poissaolevalta, tai oletko huomannut että mun on nykyään vaikea saada sua ymmärtämään puhumaani ja että kaiken kahteen kertaan selittäminen on todella turhauttavaa. Mutta mies tosiaan rykäsee herneet heti ekasta lauseesta jolla yritän vihjata tästä aiheesta.

Onko teillä yhteisiä ystäviä, hänellä siskoja, äitiä, veljiä, isää tms jotka tuntee hänet ja on tekemisissä, niin että voisitte keskustella onko muut huomanneet?

Itsekin huomasin omassa miehessäni muutosta vähän aikaa sitten. Juteltiin ja hän myönsi, että on ollut unohtelevainen, mutta johtuu väsymyksestä. Lupasimme yhdessä seurata tilannetta ja mies lupasi mennä lääkäriin jos ei tilanne muutu tai pahenee.

Sinun kannattaa asia ottaa puheeksi ja yrittää saada toinen käymään lääkärissä. Aivoperäiset ongelmat eivät ole leikin asia.

[QUOTE="hui";28103680]Onko teillä yhteisiä ystäviä, hänellä siskoja, äitiä, veljiä, isää tms jotka tuntee hänet ja on tekemisissä, niin että voisitte keskustella onko muut huomanneet?[/QUOTE]

no isänsä kanssa on päivittäin puheissa, työkavereitaan en tunne niin hyvin että voisin tällaista kysyä. Parilta läheisimmältä kaverilta voisin asiaa kysyä myös.

tiedän tunteet! miehen kanssa oli tota samaa(ja lopulta mä sanoinkin oman turhautumisen takia hänelle että vaikutat aika tyhmältä ku aina vastaus on mitä, jos siis vastausta saa ollenkaan). minusta tuo tuntui siltä että sitä ei vaan huvittanut kuunnella, pyöritteli vaan jotain omia juttuja mielessään.

mutta enpä tiedä

toi adhd vois myös kyllä aiheuttaa tollasta,siis jos on vaikka lääkitys: niin lääkittynä on skarppi ja keskittyy, ilman lääkettä puolet menee ohi.

toisaalta tulee mieleen myös esimerkiksi mielenterveyshäiriöt. aivokasvain,päävamma,(siis meinaan tuota sun miestä. omastani en tiedä mikä sille tuli).

esimerkiksi
Minä:esitän kysymyksen
mies:ei vastausta
minä:toistan kysymyksen
mies:ei vastausta
minä:no voitko nyt vastaa
mies:mihin?
minä:no siihen mitä kysyin sulta!
mies:ei sano mitään

ja kun tämä toistuu kymmeniä ja kymmeniä kertoja,niin kyllä siitä tosiaan tulee sellanen olo että toinen on vähän tyhmä. mutta nyt kun aloin ajattelee niin ei hänkään ole aina ollut tällänen. onkohan tämä jo syy käydä lääkärissä? vai onko tosiaan kyse siitä että miestä ei vaan kiinnosta ja siksi menee kaikki ohi? :(

Kuulostaa vähän siltä että kyllä mieskin on asian huomannut jos ei ollenkaan suostu siitä puhumaan. Jonkinlainen suojareaktio. Mutta hyvä idea tuo että kyselet vähän kavereilta ja perheeltä että ovatko huomanneet saman. Jos ovat, niin joukolla sitten patistamaan miestä lääkäriin.

Minusta tuli varmaankin tuollainen raivostuttava keskustelukumppani esikoisen vauvavuoden aikana kun väsähdin kertakaikkisesti sen univelan takia. Monet sanoivat, että olin hitaampi (sekä puhuessa että toimiessa) ja mulla meni monet asiat ohi vaikka ne olisi sanottu mulle naamatusten, puhumattakaan kaikista unohduksista tavaroiden ja menojen kanssa. Nykyään kun univelka on helpottunut niin alan olla taas normaali skarppi itseni. Voihan olla, että stressi aiheuttaa samankaltaisia "oireita" kuin unettomuus. Mutta yhtäkaikki, kyllä tuo kuulostaa siltä että pitäisi selvittää.

Mieheni on kyllä nukkunut viime aikoina aika vähän ja tehnyt pitkää päivää töissä, mutta lähinnä viimeisen kuukauden ajan, ja kuitenkin tätä tyhmenemistä on jatkunut jo puolisen vuotta. En tiedä onko sitten osittain kyse siitä että on niin väsynyt ettei jaksa keskittyä, vai onko mun jutut nykyään niin tylsiä ettei vaan kiinnosta keskittyä. Yhtäkaikki, mua alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää ihan tavallistenkin asioiden selittäminen. Lisäksi kaikki huumori kuolee aika tehokkaasti kun jokaisen vitsinkin joutuu selittämään jälkikäteen.

[QUOTE="daniela";28103755]no eihän tollanen ihminen nyt kovin fiksultakaan vaikuta![/QUOTE]

Ajattelin vaan, että jos käyttää toistuvasti miehestään sanaa tyhmä. Toisella voi olla toisaan muitihäiriötä sun muuta ja saa 'rakkaaltaan' vain tyhmädiagnoosin. :D

Paljon menee alkoholia? Jos reippaasti ja usein, voi alkaa tulemaan jo dementiaa.

Jos alkoholi on poissuljettu, hän saattaa vain olla omissa ajatuksissaan, eikä halua kuunnella mitä puhut?

Alkuperäinen kirjoittaja Että näin;28103757:
Ajattelin vaan, että jos käyttää toistuvasti miehestään sanaa tyhmä. Toisella voi olla toisaan muitihäiriötä sun muuta ja saa 'rakkaaltaan' vain tyhmädiagnoosin. :D

no tällä hetkellä mulla ei ole hänelle muuta diagnoosia kuin että on muuttunut tyhmemmäksi kuin ennen. Millähän muulla sanalla tuota tajuamattomuutta voi ilmentää kuin sanalla tyhmä? Ja tosiaan en ole hänelle itselleen niin sanonut.

[QUOTE="hmm";28103774]Paljon menee alkoholia? Jos reippaasti ja usein, voi alkaa tulemaan jo dementiaa.

Jos alkoholi on poissuljettu, hän saattaa vain olla omissa ajatuksissaan, eikä halua kuunnella mitä puhut?[/QUOTE]

alkoholia tuo juo ehkä viisi kertaa vuodessa.

Yhteistyössä