Mun mielestä 21-vuotiaana kannattais tehdä jotain ihan muuta kuin lapsia!

  • Viestiketjun aloittaja Painostusta kokeva
  • Ensimmäinen viesti
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Fyysinen puoli taas, entäs se henkinen? Miten 20 v voi olla valmis antamaan henkistä pääomaa lapselleen kun ei ole vielä elänytkään itse elämää aikuisena kun ripauksen?
Mä olen joutunut / saanut kyseenalaistaa äitiyttäni ja muutenkin itseäni todella paljon viimeisen vuoden aikana. Ja voin kyllä väittää, että minulla on lapsille taatusti annettavaa. Miksi ei olisi? Mitä on sellainen henkinen pääoma, jota vain vanhemmat äidit voivat antaa?


Niin, ehkä olet elänyt vuosia tiivistetysti ja sulla on annettavaa. Kuitenkin, harva 20v vielä omaa sellaisia arvojakaan, jotta olisi järkevää vielä ottaa vastuuta toisesta ihmisestä.
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
Sairaala-ohjelman kätilö tais joskus sanoa, että 19 ois paras synnytysikä :) Äitiydestä taas, joskus 15v voi olla kypsä, kun taas joku ei vielä nelivitosenakaan...

Tarkoitti varmaan fysiologisesti parasta ikää. :)

Tottakai variaatioita löytyy, mutta itse tässä mietin yleisemmällä tasolla.

 
vieras
Joo en mäkään 21v tehnyt lapsia kun hoidin heitä;)

Esikoista me ei edes tehty kun harrastettiin vain seksiä,toinen tehtiin sit ihan tekemällä.Onneksi tulin raskaaksi.Silloin olin kuitenkin 22v,en 21
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Niin, ehkä olet elänyt vuosia tiivistetysti ja sulla on annettavaa. Kuitenkin, harva 20v vielä omaa sellaisia arvojakaan, jotta olisi järkevää vielä ottaa vastuuta toisesta ihmisestä.
Kerro ihmeessä mitkä ovat SINUN tai jonkun muun kolmikymppisen arvot joiden mukaan lapsia on pätevä kasvattamaan? :)
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja krisse:
äitini oli 21 kun sai mut ja loistavasti on mun ja 2 sisarukseni kanssa pärjännyt. Ei se ole iästä kiinni, kunhan ei tee lasta 15vuotiaana. Moni on ikäistään fiksumpi, mutta omapahan on mielipitees. =)
Ei kysymyksessä olekaan se, ettei 21-vuotias pärjäisi lapsen kanssa. Luotan siihen, että lapsen kanssa pärjäävät mainiosti niin ikäistään fiksummat kuin ikäistään tyhmemmätkin (molempia lienee yhtä paljon), jos motivaatio on kohdallaan ja psyyke kunnossa. Enemmänkin tässä on kysymys siitä 21-vuotiaasta itsestään ja siitä, mitä elämässä jää kokematta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Niin, ehkä olet elänyt vuosia tiivistetysti ja sulla on annettavaa. Kuitenkin, harva 20v vielä omaa sellaisia arvojakaan, jotta olisi järkevää vielä ottaa vastuuta toisesta ihmisestä.
Kerro ihmeessä mitkä ovat SINUN tai jonkun muun kolmikymppisen arvot joiden mukaan lapsia on pätevä kasvattamaan? :)
Kun mun mielestä 21 äiti ei ole enää edes mitenkään erityisen nuori. Kun on toista lasta odottanut vuosia niin tuntuu aika loukkaavalta kun todetaan ettei sinulla ole mitään annettavaa lapsillesi.
 
Tässä nyt on turha tuijotella ikää. Joku on kokenut hyvinkin paljon parikymppisenä, toinen taas ei välttämättä sovi/halua äidiksi ikinä kun ei ole koskaan mielestään valmis. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo. Itse sain esikon 19-v:na ja olin silloin täysin valmis äidiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
Sairaala-ohjelman kätilö tais joskus sanoa, että 19 ois paras synnytysikä :) Äitiydestä taas, joskus 15v voi olla kypsä, kun taas joku ei vielä nelivitosenakaan...

Tarkoitti varmaan fysiologisesti parasta ikää. :)

Tottakai variaatioita löytyy, mutta itse tässä mietin yleisemmällä tasolla.
Juup, fysiologista, mutta ei mitään asiaa kannata katsella vain yhdessä valossa :)
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
Sairaala-ohjelman kätilö tais joskus sanoa, että 19 ois paras synnytysikä :) Äitiydestä taas, joskus 15v voi olla kypsä, kun taas joku ei vielä nelivitosenakaan...

Tarkoitti varmaan fysiologisesti parasta ikää. :)

Tottakai variaatioita löytyy, mutta itse tässä mietin yleisemmällä tasolla.
Juup, fysiologista, mutta ei mitään asiaa kannata katsella vain yhdessä valossa :)
Niin, jatkoiko se kätilö siis sitä tarinaa myös vai katseliko vain tästä fysiologisesta näkökulmasta? ;)

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Painostusta kokeva:
Voi alkaa muuten myöhemmin kaduttaa. Otsikko (mielipiteeni) siitäkin huolimatta, että useat nuoret naiset hakevat "uskottavuutta" ja huomiota raskauden ja lapsen avulla. En todellakaan sano, että kaikki, mutta monella motiivit perheenlisäykseen ovat kyseenalaiset.

21-vuotias on vielä nuori. Jos ikä tuntuu itsestä sopivalta ryhtyä äidiksi, niin mikäs siinä. Mutta koska nainen on esimerkiksi 24-vuotiaanakin vielä nuori, miksei voisi elää vielä hetken itselleen...
Hmmm. mä sain esikon 17-vuotiaana ja toisen 19-vuotiaana ja nyt 20-vuotiaana ei kaduta. Tuskin tulee koskaan kaduttamaan, mahtaako johtua siitä että olen aina lapsia rakastanut ja halunnut saada ne nuorena.

Ja ei, en hae uskottavuutta, kritiikkiä tulee, hyvää ja huonoa mutta en ole kiinnostunut siitä mitä muut ajattelevat vaan pidän tarkan huolen siitä että lapset voivat hyvin.

Sitä en ymmärrä miksi jotkut hakevat huomiota raskauden ja lapsien avulla. Tiedän siis ihmistyypin. Olen myös tietoinen sellaisesta henkilöstä joka teki lapsen koska hänellä oli tylsää ja halusi seuraa :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Niin, ehkä olet elänyt vuosia tiivistetysti ja sulla on annettavaa. Kuitenkin, harva 20v vielä omaa sellaisia arvojakaan, jotta olisi järkevää vielä ottaa vastuuta toisesta ihmisestä.
Onneksi luontoäti on rakentanut meidän pääkoppamme niin, että jos oma poikasaika on ollut psyykkisen kehityksen kannalta suotuisa, niin ne arvot kyllä sen oman jälkeläisen syntyessä asettuu suht kohdilleen :)



'
 

Juup, fysiologista, mutta ei mitään asiaa kannata katsella vain yhdessä valossa :)[/quote]

Niin, jatkoiko se kätilö siis sitä tarinaa myös vai katseliko vain tästä fysiologisesta näkökulmasta? ;)

[/quote]

Kätilönhän ei siinä synnytyssalissa tarvii sen kummemmin miettiä muuta ku sitä fysiologista puolta :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Tässä nyt on turha tuijotella ikää. Joku on kokenut hyvinkin paljon parikymppisenä, toinen taas ei välttämättä sovi/halua äidiksi ikinä kun ei ole koskaan mielestään valmis. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo. Itse sain esikon 19-v:na ja olin silloin täysin valmis äidiksi.
Mä en lähde tälle "kokemuslinjalle" ollenkaan, koska mun kokemukset ovat päin vastoin olleet tavallaan haitaksi, eivät ainakaan hyödyllisiä äitiyttä ajatellen, kun on itselläkin ollut asioita läpi käytävänä. Mutta todennäköisesti ne olisi olleet edessä joka tapauksessa, vaikka olisin sen 10 vuotta vielä odottanut.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
Sairaala-ohjelman kätilö tais joskus sanoa, että 19 ois paras synnytysikä :)
En yhtään epäile.

Joku sosiaalipuolen ihminen taas on joskus sanonut, että pitäisi seurustella vähintään viisi vuotta ennen kuin alkaisi harkita lapsia.

Ja varmaan joku taloustieteilijä sanoisi, että suotavaa olisi suorittaa korkeakoulututkinto ja tehdä muutamia vuosia töitä ennen lapsia, jotta ura olisi sopivalla mallilla ja ansiosidonnaiset tuet kohdallaan.

Eli aika harvassa taitavat olla ne lapsia hankkimaan sopivat ihmiset.
 
höpöhöpö
Nainen parhaassa iässä saada lapsi. Myöhemmin vaikeampi saada kun ikä jo painaa.
En näe mitään ongelmaa. Totta kai on olemassa sen ikäisiä jotka eivät osaa itsestäkään kantaa vastuuta mutta meitä löytyy moneen lähtöön. En lähtisi yleistämään ollenkaan.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja äibbä:
pöh!!!.ite sain 19 vuotiaana lapsen ja olen pärjännyt LOISTAVASTI!!! Ja jos vaa saan niin synnytän nii monta kun on tullakseen :D
Ihan varmasti pärjää tervepäinen 19-vuotias lapsen kanssa. Sitä ei kai kukaan kiistäkään. Keskustelun pointti on toinen.
 
vieras
Joskus voi käydä niinkin,että jos odottaa sitä oikeaa ikää ei välttämättä enää saakaan lapsia.esim jos minä olisin odottanut,että olisin lähemmäs kolmekymmentä olisin lapseton tällä hetkellä.Mikä olisi todellä ikävää.
 

Yhteistyössä