Mun mielestä luottotiedot saisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua vähän ihmetyttää se että miks luottotiedottomia pitäis sääliä ja paapoa, karu totuus on kuitenkin se että kukaan muu ei niitä sun asioita voi sotkea kun sinä itte, älä takaa lainaa jota et pysty maksamaan, älä ostele tavaroita mihin sulla ei ole varaa jne jne jne.. Jos joku muu sun asiat vetää noin huonoon kuntoon niin siinä kohtaa se on lienee jo poliisiasia.
Joo, kyllä mukin otti aivoon kun en saanutkaan sitä vakuutusta mitä olisin halunnu, tai en pystykkään hankkimaan vaikka nettiliittymää omille nimilleni, mutta voi voi, ite tähän tilanteeseen asiat päästin.

Alkuperäinen kirjoittaja as:
Alkuperäinen kirjoittaja jokunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ne voi mennä monistakin syistä joskus tilanteet menee niin.Mikään ei olekkaan enää niinku ennen esim työt.Takaaja jne.
Ihmisarvoa se ei saisi heikentää

Noh, mä oon luottotiedoton ja SILTI oon sitä mieltä et jokaisen on kannettava vastuunsa ja jos ei niin sen mukanaan tuomat seuraamukset sitten..Ja minusta se ei oo mitenkää ihmisarvoa heikentävää..

Sekään ei olisi susta ihmisarvoa heikentävää jos luottotiedottomuus vaikuttaisi sun työnsaantiin??

Siis wtf?
ite sä ne tietos olet pilannu, kärsi seuraukset!

Itseasiassa en ole, mutta kiitos rakentavasta kommentistasi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mua vähän ihmetyttää se että miks luottotiedottomia pitäis sääliä ja paapoa, karu totuus on kuitenkin se että kukaan muu ei niitä sun asioita voi sotkea kun sinä itte, älä takaa lainaa jota et pysty maksamaan, älä ostele tavaroita mihin sulla ei ole varaa jne jne jne.. Jos joku muu sun asiat vetää noin huonoon kuntoon niin siinä kohtaa se on lienee jo poliisiasia.
Joo, kyllä mukin otti aivoon kun en saanutkaan sitä vakuutusta mitä olisin halunnu, tai en pystykkään hankkimaan vaikka nettiliittymää omille nimilleni, mutta voi voi, ite tähän tilanteeseen asiat päästin.

Toi ei kyllä pidä paikkaansa, esim. mulla on sellainen tilanne, että mulla on luottotiedot menneet koska rakas äitini (joka luonnollisesti tietää mun henkilötunnuksen) tilaili mun nimissä esim. hobbyhallista netissä osamaksulla herraties mitä, avasi kännykkäliittymiä ja jätti laskut maksamatta. Hän jäi touhuilustaan kiinni vasta kun muutin, ja postin edelleenlähetyspalvelun kautta ne perintäkirjeet alkoikin tulla mun kotiin. Olin silloin alta 20v opiskelija, eikä mulla ollut mahdollisuutta maksaa niitä tavaroita pois. Ja koska kyseessä on mun oma äiti, en ole halunnut tehdä rikosilmoitusta, joka taas olisi ainoa keino todistaa että ne velat ei ole mun aiheuttamia. Näin julma on joskus maailma, mutta siis onhan se toki oikein että äitini takia mä en saa vakuutuksia, netti- tai kännykkäliittymiä, asuntoa tai tiettyjä töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ????:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomessa halutaan monin tavoin syrjäyttää ihmisiä pois työelämästä. Olisi kiva jos päättäjät tajuisi että jos ei ole työvoimaa, niin ei ole ketään kuka maksaisi veroja jotta niitä keinotekoisesti syrjäytettyjä voisi valtio elättää. Mutta eihän parempiosaiset tuota tajua, pääasia että saa lokeroida ihmiset kunnollisiksi tai hulttioiksi.

Miten tämä liittyy luottotietoihin? Itse pystyy vaikuttamaan luottotietoihin ja täytyy elää niin, että sinne ei tule merkintää.

Aina ei kuule elämä mene niin kuin on suunnitellut? Esim. aikaisemman laman aikana takaajille jäi lainat maksettaviksi, joskus voi tulla avioero tai puoliso kuolla tai duunit lähteä alta kun on otettu lainaa asuntoa varten, voi masentua ja laskut jää maksamatta, joku voi varastaa sun henkilöllisyyden ja tilailla esim. netin kautta herra ties mitä sun nimiisi jne. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa ja mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

Eipä tietenkään, mutta miksi mun pitäis vuokrata asuntoni ihmiselle joka ei pysty huolehtimaan vuokristaan? Hyväntekeväisyysmielessä, että hän ei menettäisi "ihmisarvoaan" kun ei pääse yksityiselle vuokralle?

Niin asunnon vuokraamisperusteista en ole kyllä sanaakaan kirjoittanut, joten siihen en ota kantaa. Ja by the way, nimenomaan yksityiselle luottotiedoton pääsee helpommin vuokralle, koska yksityishenkilöt eivät voi luottotietoja tarkastaa. Ja ehkä pitäisi muutenkin noissa vuokrausasioissa keskittyä siihen onko kuvitellulla henkilöllä merkintöjä maksamattomista vuokrista vai jostain muusta. Mun mielestä esim. maksamaton puhelinlasku, lainan takaus tai muu vatsaava ei liity vuokranmaksukykyyn/tunnollisuuteen mitenkään.

Siis onko totta että yksityinen ei voi tarkistaa???

kyllä voi tarkistaa. esim vuokrantajien liitosta, tai kiinteistöjälittäjien kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Suomessa halutaan monin tavoin syrjäyttää ihmisiä pois työelämästä. Olisi kiva jos päättäjät tajuisi että jos ei ole työvoimaa, niin ei ole ketään kuka maksaisi veroja jotta niitä keinotekoisesti syrjäytettyjä voisi valtio elättää. Mutta eihän parempiosaiset tuota tajua, pääasia että saa lokeroida ihmiset kunnollisiksi tai hulttioiksi.

Miten tämä liittyy luottotietoihin? Itse pystyy vaikuttamaan luottotietoihin ja täytyy elää niin, että sinne ei tule merkintää.

Aina ei kuule elämä mene niin kuin on suunnitellut? Esim. aikaisemman laman aikana takaajille jäi lainat maksettaviksi, joskus voi tulla avioero tai puoliso kuolla tai duunit lähteä alta kun on otettu lainaa asuntoa varten, voi masentua ja laskut jää maksamatta, joku voi varastaa sun henkilöllisyyden ja tilailla esim. netin kautta herra ties mitä sun nimiisi jne. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa ja mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

Eipä tietenkään, mutta miksi mun pitäis vuokrata asuntoni ihmiselle joka ei pysty huolehtimaan vuokristaan? Hyväntekeväisyysmielessä, että hän ei menettäisi "ihmisarvoaan" kun ei pääse yksityiselle vuokralle?

Niin asunnon vuokraamisperusteista en ole kyllä sanaakaan kirjoittanut, joten siihen en ota kantaa. Ja by the way, nimenomaan yksityiselle luottotiedoton pääsee helpommin vuokralle, koska yksityishenkilöt eivät voi luottotietoja tarkastaa. Ja ehkä pitäisi muutenkin noissa vuokrausasioissa keskittyä siihen onko kuvitellulla henkilöllä merkintöjä maksamattomista vuokrista vai jostain muusta. Mun mielestä esim. maksamaton puhelinlasku, lainan takaus tai muu vatsaava ei liity vuokranmaksukykyyn/tunnollisuuteen mitenkään.

kyllä voi tarkistaa. esim vuokrantajien liitosta, tai kiinteistöjälittäjien kautta.

Jep, firmojen kautta voi tarkastaa, mutta yksityishenkilö ei pysty.

mulla on sellainen tilanne, että mulla on luottotiedot menneet koska rakas äitini (joka luonnollisesti tietää mun henkilötunnuksen) tilaili mun nimissä esim. hobbyhallista netissä osamaksulla herraties mitä, avasi kännykkäliittymiä ja jätti laskut maksamatta...
...koska kyseessä on mun oma äiti, en ole halunnut tehdä rikosilmoitusta, joka taas olisi ainoa keino todistaa että ne velat ei ole mun aiheuttamia.

Ikävää että äitisi on kohdellut sinua tuolla tavalla. Mutta kuten itse kirjoitit et ole HALUNNUT tehdä rikosilmoitusta jolla olisit saanut tietosi kuntoon ja jättää äitisi tekemät velat maksamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aina Marina:
mulla on sellainen tilanne, että mulla on luottotiedot menneet koska rakas äitini (joka luonnollisesti tietää mun henkilötunnuksen) tilaili mun nimissä esim. hobbyhallista netissä osamaksulla herraties mitä, avasi kännykkäliittymiä ja jätti laskut maksamatta...
...koska kyseessä on mun oma äiti, en ole halunnut tehdä rikosilmoitusta, joka taas olisi ainoa keino todistaa että ne velat ei ole mun aiheuttamia.

Ikävää että äitisi on kohdellut sinua tuolla tavalla. Mutta kuten itse kirjoitit et ole HALUNNUT tehdä rikosilmoitusta jolla olisit saanut tietosi kuntoon ja jättää äitisi tekemät velat maksamatta.

Kyse on niin suuresta summasta, että äitini saattaisi joutua vankilaan koska menee jo törkeän petoksen ja kavalluksen puolelle. Äitini luona asuu vielä useampi alaikäinen sisarukseni, enkä halua että he joutuvat elämään sekopää isäpuolen kanssa tai pahimmassa tapauksessa joutuisivat laitoksiin eri puolille suomea. Joten käytännössä katsoen en oikeasti VOI tehdä sitä rikosilmotusta, toisessa vaakakupissa on liian isoja asioita.

Ei kaikki luottarinsa menettäneet ole eläneet löeveästi..mitäs teet kun olet pieni palkkaisessa työssä,säästöön ei oo jääny mitään. Tapahtuu esim työtapaturma. Mistäään et saa rahaa kuukausiin,edes sossusta koska odottavat päätöksiä,vakuutus/kelasta/eläkeyhtiöltä.. siinnähän sitä sit ollaan,ja tämä ei ole ainut esimerkki miten ne luottarinsa voi menettää.. Elämä kun ei mene aina niin kuin kuvittelee..

Myönnän että olen ihan itse sössinyt asiani, mutta sillä hetkellä ei juuri muuta mahdollisuutta ollut. Enkä ole juuri valittanut, vaan kärsinyt asian tietän että oma vika oli. MUTTA, sitä en vaan voi ymmärtää, miksi luottotiedoton ei saa vakuutuksia, vaikka maksais koko vuoden maksut käteisellä etukäteen?! Sitä en ymmärrä mikä logiikka siinä on.

Alkuperäinen kirjoittaja luottotiedoton:
Myönnän että olen ihan itse sössinyt asiani, mutta sillä hetkellä ei juuri muuta mahdollisuutta ollut. Enkä ole juuri valittanut, vaan kärsinyt asian tietän että oma vika oli. MUTTA, sitä en vaan voi ymmärtää, miksi luottotiedoton ei saa vakuutuksia, vaikka maksais koko vuoden maksut käteisellä etukäteen?! Sitä en ymmärrä mikä logiikka siinä on.

Juu noi on just niitä juttuja, mistä mä en tossa luottotietohommassa tykkää.. Että luottotiedoton on oikeasti sitten ihan "laitapuolen kulkija", eikä sellaisen kanssa voi olevinaan asioida ollenkaan.

Tai siis siksihän se menee noin, kun ei noilla isoilla firmoilla ole ressursseja eikä intressejä kehenkään alkaa tutustua. Mutta henkilöiden kanssa asioidessa luulisi, ettei luottotiedoilla olisi niin väliä. Tai siis just jos ajattelen omalle kohdalle, että olisin ottamassa vuokralaista tai palkkaamassa työntekijää tms. niin kyllähän mulle voisi ihan rehellisesti kertoa, miksi ne luottotiedot ei ole kunnossa. Jos syy on järjellinen, niin ei se vaikuttaisi mun valintoihin.

Mun mielestä ulosoton korot on törkeitä! Valtio tienaa ulosoton kautta ja sitten paapoo kaiken maailman ulkomaalaisia ja maita. Luulisi, että suomalaisten asiat olisi ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä saada kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Ei kaikki luottarinsa menettäneet ole eläneet löeveästi..mitäs teet kun olet pieni palkkaisessa työssä,säästöön ei oo jääny mitään. Tapahtuu esim työtapaturma. Mistäään et saa rahaa kuukausiin,edes sossusta koska odottavat päätöksiä,vakuutus/kelasta/eläkeyhtiöltä.. siinnähän sitä sit ollaan,ja tämä ei ole ainut esimerkki miten ne luottarinsa voi menettää.. Elämä kun ei mene aina niin kuin kuvittelee..

Näin on. Mutta jos on elänyt turvattua elämää, ollut hyväpalkkaisessa työssä (tai on sukulaisia, jotka auttavat rahallisesti hätätilanteessa) eikä ole ikinä sattunut mitään yllättävää, niin vaikea se on kuvitella.

On totta.

Haluatko varmistua toisen henkilön luottotiedoista kun
vuokraat esimerkiksi asuntoa, lainaat rahaa tai myyt luotolla?

http://www.omatieto.fi/