Mun miehellä ei ole käytöstapoja ja siitä on tullut meille iso ongelma.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vanneli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
" On korkeasti koulutettu ja on vaativissa tehtävissä"
Vaikea kyllä ymmärtää, jos on sosiaalisissa tilanteissä täysi puusilmä, niin kuinka pärjää työelämässä, jos ei ole käytöstapoja. Kuin puhuisit kahdesta eri henkilöstä. Vaikea uskoa koko tarinaa, sori vaan !

" On korkeasti koulutettu ja on vaativissa tehtävissä"
Vaikea kyllä ymmärtää, jos on sosiaalisissa tilanteissä täysi puusilmä, niin kuinka pärjää työelämässä, jos ei ole käytöstapoja. Kuin puhuisit kahdesta eri henkilöstä. Vaikea uskoa koko tarinaa, sori vaan !
Eikun Suomessa aiankin on ihmiset nähneet vielä parisataa vuotta sitten nälkää, eikä sitä asiaa mikään muuta, mitä siitä on tallella. Miehellä ne tavat voivat olla samasta asiasta erilaiset kuin naisella. Eloonjäämisestä on ollut kysymys, ei etiketistä:

Typerää vedota lapsuuteen, aikuinen ihminen on itse vastuussa käytöksestään. Enpä minäkään saanut mitään hyvää mallia kotoa mutta kyllä ne käytöstavat tuli opittua jo nuorena kun en missään eristyksissä ollut ja näin muutakin kuin alkkis vanhempieni elämää.

Kuvailen lyhyesti probleeman ja toivon asiallisia ideoita / vastauksia.

Mieheni lapsuudenperheessä ei ole vaivauduttu opettamaan käytöstapoja lapsille. Pöydässä röyhtäillään, maiskutellaan, jutellaan ruoka suussa. Lapset eivät ole saaneet mitään mallia siitä, miten vieraisilla käyttäydytään tai silloin kun vieraita tulee omaan kotiin - heillä ei koskaan käynyt ketään. Kun mieheni aikuiset sisarukset tulivat ensimmäistä kertaa luokseni he tuijottelivat suu auki ympärilleen ja kahvipöydässä vaikenivat tuppisuina möllöttämään (erittäin puheliaita ihmisiä). Minkäänlaista "small talkia" he eivät hallitse, vaikuttavat ulospäin hieman tolloilta/junteilta.

Mieheni ei ymmärrä tiettyjä perusseikkoja ollenkaan - esimerkiksi sitä miksi vieraille pitäisi tarjota jotain tai miksi hänen pitäisi sanoa yhtään mitään tavatessaan vaikkapa minun sukulaisiani. Miehen vanhemmilla ei ole tajua siitä mikä on ok sanoa ja mitä taas ei pitäisi sanoa. Käytös on töksähtelevää ja moukkamaista.

Mieheni on kuitenkin empaattinen ja keskustelutaitoinen ihminen. Hän ei vain ymmärrä hyvien käytöstapojen päälle mitään. Olen joutunut useisiin kiusallisiin tilanteisiin kun miehestäni on tullut aivan väärä kuva ihmisille (esim. aluksi ystävilleni). Itse hän ottaa mielihyvin vastaan tarjoiluja kylässä, palveluksia, mitä vain - mutta kun tulee aika vastata ystävällisiin eleisiin hän ei ymmärrä miksi niin "tarvitsee" tehdä. Ts. mitään kasvatusta ei taustalta löydy. Usein unohtuvat myös kiitokset.

Olen pistänyt merkille, että suurin osa ihmisistä puhuu ruoka suussa koulutustaustastaan tai asemastaan huolimatta.

Röyhtäilyä on monenlaista. On sellainen hiljainen röyhy tai on tapa röyhiä, jossa suu on ammollaan auki ja seinät tärisee, kun ääni on niin kova. Kumpaan porukkaan sinun miehesi kuuluu? Minusta ne pienet hiljaiset röyhyt on ihan ok. On nimittäin ikävä yrittää syödä, kun ilma pyrkii ulos.

Jotkut syövät suu auki. Ne nyt vaan ovat sellaisia. Kieltämättä minustakin sellainen on ällöä. Siitä pois oppiminen vaatii jo keskittymistä.

Kaikki eivät koe vieraita samalla lailla. Aika usein koen, että nimenomaan miehillä ei herää ajatusta siitä, että vieraille pitäisi tarjota jotain... onko se sitten oikeasti paha?

Kiittämisen unohtaminen on kyllä paha. Sitä voi harjoitella. Ihan peruskamaa. Aina kun saat jotain, sano kiitos. On myös aivan sopivaa kiittää seksin jälkeen vaikka joku muu jotain muuta väittäisi.

Yhteistyössä