Mun lapsi on ärsyttävä ja takertuva kaveri

  • Viestiketjun aloittaja takiasen äiti
  • Ensimmäinen viesti
takiasen äiti
Pelkään ettei sillä kohta ole kavereita ollenkaan. Matkii takertuu ja loppujen lopuksi itkee minulle kun kaverin pitää lähteä kotiin. Kyseessä on 4 vuotias ja kaveri ekaluokkalainen. Ja jatkuvasti olisi menossa sinne kaverin ovelle pimpottaa. Mitä mä voisin tehdä että lapsi rauhoittuisi? Ja muutenki vinkuva ja valittava lapsi että monet kokevat hänet ärsyttävänä lapsena. Mulla on todella paha mieli tästä... :(
 
linnea
Sovitte, että seuraavan kerran kun ko. kaveri tulee kylään lapsesi käyttäytyy hyvin myös tämän lähtiessä. kerrot lapsellesi millaista käytöstä odotat. jos lapsesi rikkoo sopimuksien saa sanktion eli vaikka, että kaveri ei saa tulla kylään viikkoon.

sama juttu vinkumisen ja valittamisen kanssa. tosin siinä voisit tehdä niin, että lapsi saa tarrataulun ja siihen tarroja hyvin menneesä päivästä/viikosta. sitten kun taulu on täynnä saa jonkun palkkion.
 
No ei 4v oikeen osaa olla vielä kaveri. Toki leikkii muiden kanssa jo, mutta se on eriasia. Taitaa tarvita vanhempiensa seuraa. Niille tuonikäisen kuuluu vinkua ja valittaa ja sitten hetkittäin leikkiä muiden kanssa.
 
onpa kurjaa. hän on ainokainen? ehkä se on vain luonne kysymys ?
meillä saman ikäinen tyttö, ainokainen. naapureissa hänellä kans koluikäisiä kavereita ja samanikäisiä hänen kanssaan, ei kuitenkaan ravaa naapurissa, vaan mielellään leikkii yksinkin ja ihan tohkeissaan :) meillä kyllä koira, josta myös seuraa, mutta on hän luonteeltaan muutenkin rauhallinen ja omaa rikkaan mielikuvituksen! Siis kyllä hänellä on melkein aina kavereita -naapurin tyttöjä meidän pihalla leikkimässä ja on myös itsekkin mielellään menossa naapuriin leikkimään, mutta kysyy kyllä aina luvan!

Entiedä mitä tehdä, ei tuohon osaa sanoa mitään kun ei tunne tyttöä paremmin.
Luulen, että tyttärenne on erittäin sosiaalinen tapaus! :heart: hänellä varmasti tulee isompana olemaan iso ystävä joukko :)
varmasti olette tyttärenne kanssa puhuneetkin asiasta kovasti, mutta jutelkaa vielä ja olkaa oikein oikein jämptejä, johdonmukaisia ja tomeria.
Sanokaa tytölle, että jos menee ilman teidän vanhempien lupaanne kaverin ovelle pimpottelemaan niin joutuu samantien sisälle takaisin ja puhuttelut päälle.

Niin, tuon ikäiset kyllä mielellään matkii ja vinkuu :)
mua ärsyttää kun meijänkin tyttö alkanut vinkumaan joka asiasta, siis monkuu... ja vääntää vastaan, että kun sanoo EI niin alkaa siitä sit vääntämään, inhoan sellaista, no onneksi se on vähän rauhoittunut jo, kun olen sanonut että aina täytyy totella ja sinä tiedät sen. ja että tuollaisella monkumisella ja kinuamisella et saa mitään periksi, suu pestään saippualla jos vielä jatkat yhtään.. on alkanut mennä perille, mutta TYLSÄÄ kun hirveän uhkailemisen kautta.. mutta haluan tehdä LOPUN tommosesta monkumisesta, en siedä sellaista .... jos joka ikisestä asiasta väänetään kättä päivän mittaan..mutta ikään kuuluva seikka sekin, tietty.
 
ap
On päiväkodissa mutta nyt kesälomalla. Aina se on ollut tuommoinen. On sillä muitakin kavereita mutta tämäö asuu lähellä ja nähdään päivittäin. Se on jostain syystä kamalan "rakastunut" tähän kaveriin. Vinkuminen ja valittaminen on paha tapa ja se pitäisi saada pois. Tuo tarrajuttu on hyvä ajatus! Lapsi on myös kamalan ahne! Jäätelö ei yksistään riitä vaan olisi saatava karkkiakin! Sitten kun kieltäydyn karkista niin alkaa mökötys ja kitinä... Inhottavaa nähdä noin rumia piirteitä omassa lapsessa. Kun olen yrittänyt kuitenkin kasvattaa sitä oikein. Osaa kuitenkin jakaa omistaan, se on hyvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On päiväkodissa mutta nyt kesälomalla. Aina se on ollut tuommoinen. On sillä muitakin kavereita mutta tämäö asuu lähellä ja nähdään päivittäin. Se on jostain syystä kamalan "rakastunut" tähän kaveriin. Vinkuminen ja valittaminen on paha tapa ja se pitäisi saada pois. Tuo tarrajuttu on hyvä ajatus! Lapsi on myös kamalan ahne! Jäätelö ei yksistään riitä vaan olisi saatava karkkiakin! Sitten kun kieltäydyn karkista niin alkaa mökötys ja kitinä... Inhottavaa nähdä noin rumia piirteitä omassa lapsessa. Kun olen yrittänyt kuitenkin kasvattaa sitä oikein. Osaa kuitenkin jakaa omistaan, se on hyvä
Juu, siis tuo kitinä saatava loppumaan ehdottomasti!! :)
ja se auttaa paljon kun pidät pääsi, olet jämpti ja johdonmukainen, järkätämätön kallio! Se tarrajuttu olisi varmasti aivan loistava :)
Ala nähdä lapsessasi kaikkia ihania piirteitä, paneudu niihin, kehu lastasi kaikesta kauniista piirteistä ja kehu ja ihaile muutenkin, paljon haleja yms...läheisyyttä! onhan meidänkin tytössä ikäviä piirteitä, mutta ajattelen, että ne on kehitykseen kuuluvia juttuja ja häntä olemme vasta kasvattamassa ja ohjaamassa hänen käytöstänsä oikeaan -haluttuun, suuntaan... ja toi mankuminen on uus juttu hänellä nyt :) mutta uskon, että menee pian ohi -kun huomaa, ettei auta mitään... (siis sellainen yletön mankuminen ja vääntäminen, toki jokainen lapsi silloin tällöin sortuu siihen, mutta että kokoajan..joka asiasta! )
 
v
No eikö se voi johtua siitäkin, että kaveri on vanhempi, ja lapsi jotenkin ihailee tätä? Voihan tuollainen olla 4-vuotiaalla ihan ohimenevääkin vielä, ei minusta välttämättä kerro luonteesta.

Ja etköhän sä nyt vaadi vähän liikaa käytöstapoja pieneltä, toki tuon ikäinen haluaa kaikkea ja osoittaa mieltään, jos ei saa.
 

Yhteistyössä