MUN LAPSI EI OO SYKSYLLÄ KOULUKYPSÄ KOSKA....

• Viestiketjun aloittaja että näin
  • Ensimmäinen viesti
minä olen
noita koulukkaita saatellut aina 3-4 pienemmän alle kouluikäisen kanssa kävellen ekan vuoden kouluun ja takas. meil matka suunnillen sama, mut vaarallinen ja monimutkainen. pitää vaan olla hyvät kaksosten rattaat jossa vauva voi nukkua ja taapero istua. isommat kyl kävelee, joskus talvella on pulkka mukana kaiken varalla. emppuluokkalaisella tääl meil on max. 4 tunnin päivät, joten paljon muuta ei ehdi, kuin aamulla käydä viemässä ja sit pitää jo lähtä hakemaan. mut ei täs ole vaihtoehtoja, joten näin sit mennään. lapset saa ulkoilla ja mä siin mukana. ei se pahaa tee lenkki mullekkaan. nää on tällasia asennekysymyksiä. mulle on aivan selvää, et mieluummin teen tän lenkin 10 kertaa viikossa kuin antasin empun mennä yksin vaarallista koulumatkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
5km on täällä raja koulukyydeille vaikka ei ole edes kävelytietä.
Siihen koulukyydin järjestymiseen vaikuttaa muutkin seikat kuin kilometrimäärä. Myös koulumatkan vaarallisuus vaikuttaa.

"Jos perusopetusta, esiopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä (5) kilometriäpidempi tai jos se oppilaan ikä tai muut olosuhteet huomioon ottaen muuten muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi, on oppilaalla oikeus maksuttomaan kuljetukseen taikka oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävään riittävään avustukseen."

JepJep
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Vanhempien tehtävähän lasten kuskaaminen on...
Meillä ei ainakaan oo kukaan koskaan vienyt poikaa kouluun. Me olemme töissä! Niin kun varmaan moni muukin äiti ja isä...
Itse poika lähtee kotoa ja koulun jälkeen tulee kotiin syö ja tekee läksyt. Poika on nyt toisella luokalla.
aika kova vastuu 7 vuotiaalle.. ihme kun ei vaadita että pitäs olla aikuinen jo ala-asteella.

NO mites NELLAH ajattelet että työssäkäyvät vanhemmat asian hoitaa? On sinne kouluun ennenkin menty yksinään ja myös tultu yksinään. Ei ole kukaan ollut viemässä/hakemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
Saman reksin toteamus oli että "lapsille on taattava turvallinen koulumatka"....no joo,sitä se kyllä ei ole jos pojan yksin kulkemaan pistää ja mulla ei mahkuja kuskata,kotona kolme pienempää sisarusta.
mutta siis pointti oli ettöä tuon perusteella ei olis koulukypsä,muuten kun on taidoiltaan OK.
Sullahan nimenomaan on mahdollisuus kuskata, jos olet kotona pienempien kanssa =)

Eikö mene bussia?

Jaa,no kerro ihmeessä miten järkkään PIENTEN rytmin niin että esim. päiväunet eivät kärsi?!?!ilomielin otan neuvoja vastaan=0)
Hmm.. et kylläkään kysynyt multa. Mutta mä olen sitä mieltä, että sitten eletään rytmittä jos se on siitä kiinni: nyt juuri ei ole muuta mahdollisuuttakaan, kun tyttö on eskarissa ja sinne on saattopakko. Eli pienten kanssa vaan..
Näinpä juuri. Ja siinähän pienemmille sitten kehittyy sen koulun tuoma rytmi. Ruymittyy sen mukaan. Kyllä minäkin raahaan pojan eskariin pienen tytön kanssa. On raahattava, mitäs muutakaan :eek: . Ja haen myös. Kun poika menee syksyllä kouluun jatkan samaa ja tyttö edelleen mukana. Syksyllä viimeksi kun eskari alkoi, piti tytön unet mennä vaan sit sen mukaan. Niin simppeliä se oli.

Tulipeikko harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Hei, ei tässä aloituksessa mun mielestä idea ollut se että äiti vaatii kyytiä koska pienten unet ei saa kärsiä vaan se että koulukypsyyteen kuuluu pitkän ja vaarallisenkin koulumatkan käveleminen yksin.

Ap:n alkuperäisessä kirjoituksessa ei missään kohtaa puhuttu vaarallisesta koulumatkasta, eikä kyllä suoraan sanottu sitäkään, että rehtori olisi väittänyt, että lapsi ei ole koulukypsä. Ainoastaan ap kertoi rehtorin todenneen, että koululaiselta vaaditaan kykyä kulkea koulumatkansa, mikä on ihan totta. Ja jos se ei onnistu terveydellisistä tms syistä, siihen on mahdollisuus saada lääkärin/psykologin lausunto tarvittavaa koulukyytiä varten. Kyllä koulumatkan harjoittelu on muussa tapauksessa vanhempien vastuulla.
Ja myöhemmin ap kirjoittelikin sitten kuljettamisen mahdottomuudesta, kun pienten rytmit kärsivät. Siinä vaiheessa tuli hankaluuksia uskoa koko juttuun :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minsi:
Meillä ainakin taksin saa eskari-2lk, jos koulumatkaa on 3km->. Ja 4lk:sta ylöspäin, jos matkaa 5km->.
Meillä sama juttu ja olen ollut todella tyytyväinen tähän systeemiin. Meidän koulutie ei ole valaistu.

mie vaan
Rehtori ei voi päättää koulukyydeistä vaan kunnilla omat rajat eri ikäisille, voi olla alemmat rajat kun mitä valtion yleisissä säännöissä. Luulen rehtorin tarkottaneen, että vanhempien pitää tollaisessa tapauksessa itse miettiä mitä tehdä, koska koululla ei ole konsteja eikä velvollisuutta järjestellä asiaa. Että jos ei mikään muu auta niin sitten vuotta myöhemmin kouluun, mikä ei liene hyvä syy jos on ainut syy. Kunnan vastuulla on iltapäivätoiminnan ja mahdollisen aamupäivätoiminnan järjestäminen. Ja valitettavasti sitä koulumatkaa pitäisi osata miettiä jos sillon kun johonkin muuttaa (mitä itsekään en osannut ajatella) vaikka toisaalta koulujakin lakkautetaan yms. eli tilanteet muuttuu.

Jos lapsellasi todella on ADHD, kannattaa hakea diagnoosia. Tarvinnee muutakin tukea koulussa kuin vain koulumatkalle. Ja jos näin on, ymmärrän hyvin ap:n huolen matkoista.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja Tulipeikko harmaana:
Hei, ei tässä aloituksessa mun mielestä idea ollut se että äiti vaatii kyytiä koska pienten unet ei saa kärsiä vaan se että koulukypsyyteen kuuluu pitkän ja vaarallisenkin koulumatkan käveleminen yksin.

Ap:n alkuperäisessä kirjoituksessa ei missään kohtaa puhuttu vaarallisesta koulumatkasta, eikä kyllä suoraan sanottu sitäkään, että rehtori olisi väittänyt, että lapsi ei ole koulukypsä. Ainoastaan ap kertoi rehtorin todenneen, että koululaiselta vaaditaan kykyä kulkea koulumatkansa, mikä on ihan totta. Ja jos se ei onnistu terveydellisistä tms syistä, siihen on mahdollisuus saada lääkärin/psykologin lausunto tarvittavaa koulukyytiä varten. Kyllä koulumatkan harjoittelu on muussa tapauksessa vanhempien vastuulla.
Ja myöhemmin ap kirjoittelikin sitten kuljettamisen mahdottomuudesta, kun pienten rytmit kärsivät. Siinä vaiheessa tuli hankaluuksia uskoa koko juttuun :)
Ai meinasitko että ekaluokkalaiselle 3km matka ei ole vaarallinen? :eek:

Tulipeikko harmaana
Ai meinasitko että ekaluokkalaiselle 3km matka ei ole vaarallinen? :eek:
No meinaan. Hirmu pitkä matkahan se on jalkaisin kulkea (liian pitkä minun mielestäni varsinkin kylminä pimeinä talviaamuina), mutta pitkä ja vaarallinen eivät ole synonyymejä :).

Yhteistyössä