...jonka kasvatusalan ammattilaiset on määritelleet..
Tyttö täyttää nyt 4 vuotta ja on ollut nyt päiväkodissa, osapäiväryhmässä, 2 kk. Aikaisemmin ei ole ollut hoidossa ja on ainut lapsi.
Ennenkuin mä vein tytön hoitoon niin mulla oli iloinen, valloittava, omanlaisensa tyttö. Ja päiväkotiin viemisen jälkeen olen saanut kuulla kuinka ei onnistu se eikä tämä. Nyt sitten sain paperin pk:sta tytön neuvolaa varten. Ei onnistu vuorovaikutteinen keskustelu, ei osaa odottaa vuoroaan, on herkkä ja saattaa siirtymistilanteissa hermostua ja itkeä.
Nämä kaikki mulla on ollut kyllä tiedossa jo pitkän aikaa. Se, mikä mua vähän ärsyttää, on se että ensinnäkin 4 -vuotiaasta tehdään niin "raaka arvostelu" heti kun on päiväkodissa aloittanut. Ei meilläkään onnistu aina se vuorovaikutteisuus kotona, tyttö on kovaluonteinen ja jos ei häntä satu asia sillä hetkellä kiinnostamaan, hän ei noteeraa millään tavalla. Ei osaa odottaa vuoroaan ei, hän on kärsimätön ja tempperamenttinen luonteeltaan eikä ainoana lapsena ole tietenkään samalla tavalla joutunut vuoroaan odottamaan kuin lapsi, joka on monilapsisemmasta perheestä. Tyttö on myös vauvasta asti ollut rauhaarakastava lapsi eikä ole koskaan tykännyt hälinästä vaan on saattanut hermostua.
Pariin kertaan kun oon tuon paperin lukenut niin ei siinä mitään sellaista ole mistä pitäisi huolestua. Mua vaan tympii yleensäkin tämä systeemi että ihan pienestä asti pitäisi lapsen sopia siihen pieneen laatikkoon ja jos ei näin käy niin heti on jotain vialla. Meillä on tyttö muutenkin ollut sellainen että on etenkin motorisessa kehityksessä tullut hieman jäljessä mutta asiat on oppinut sitten kerralla, ilman harjoittelua. Ja näin uskon tämänkin asian kanssa käyvän. Onhan se nyt ihan selkee homma että jos lapsi menee yksilapsisesta perheestä päiväkotiin vajaa 4 v ikäisenä, ei häneltä voi odottaakaan että esim. vuorovaikutustaidot on samalla tasolla kuin esim. lapsella joka on hoidossa ollut 1 v lähtien.. huoh..
Loppuun täytyy vielä sanoa, että niin paljon kuin tämä tällä hetkellä mua ottaakin päähän, niin on hyvä että loapsia pk:ssa seurataan jotta mahdolliset ongelmat nähdään ennemmin kuin myöhemmin ja niihin sitten päästään tarttumaan ajoissa.
Kiitos jos jaksoit lukea koko sekavan tekstin Ja sori, oli vaan pakko purkaa.. :snotty:
Tyttö täyttää nyt 4 vuotta ja on ollut nyt päiväkodissa, osapäiväryhmässä, 2 kk. Aikaisemmin ei ole ollut hoidossa ja on ainut lapsi.
Ennenkuin mä vein tytön hoitoon niin mulla oli iloinen, valloittava, omanlaisensa tyttö. Ja päiväkotiin viemisen jälkeen olen saanut kuulla kuinka ei onnistu se eikä tämä. Nyt sitten sain paperin pk:sta tytön neuvolaa varten. Ei onnistu vuorovaikutteinen keskustelu, ei osaa odottaa vuoroaan, on herkkä ja saattaa siirtymistilanteissa hermostua ja itkeä.
Nämä kaikki mulla on ollut kyllä tiedossa jo pitkän aikaa. Se, mikä mua vähän ärsyttää, on se että ensinnäkin 4 -vuotiaasta tehdään niin "raaka arvostelu" heti kun on päiväkodissa aloittanut. Ei meilläkään onnistu aina se vuorovaikutteisuus kotona, tyttö on kovaluonteinen ja jos ei häntä satu asia sillä hetkellä kiinnostamaan, hän ei noteeraa millään tavalla. Ei osaa odottaa vuoroaan ei, hän on kärsimätön ja tempperamenttinen luonteeltaan eikä ainoana lapsena ole tietenkään samalla tavalla joutunut vuoroaan odottamaan kuin lapsi, joka on monilapsisemmasta perheestä. Tyttö on myös vauvasta asti ollut rauhaarakastava lapsi eikä ole koskaan tykännyt hälinästä vaan on saattanut hermostua.
Pariin kertaan kun oon tuon paperin lukenut niin ei siinä mitään sellaista ole mistä pitäisi huolestua. Mua vaan tympii yleensäkin tämä systeemi että ihan pienestä asti pitäisi lapsen sopia siihen pieneen laatikkoon ja jos ei näin käy niin heti on jotain vialla. Meillä on tyttö muutenkin ollut sellainen että on etenkin motorisessa kehityksessä tullut hieman jäljessä mutta asiat on oppinut sitten kerralla, ilman harjoittelua. Ja näin uskon tämänkin asian kanssa käyvän. Onhan se nyt ihan selkee homma että jos lapsi menee yksilapsisesta perheestä päiväkotiin vajaa 4 v ikäisenä, ei häneltä voi odottaakaan että esim. vuorovaikutustaidot on samalla tasolla kuin esim. lapsella joka on hoidossa ollut 1 v lähtien.. huoh..
Loppuun täytyy vielä sanoa, että niin paljon kuin tämä tällä hetkellä mua ottaakin päähän, niin on hyvä että loapsia pk:ssa seurataan jotta mahdolliset ongelmat nähdään ennemmin kuin myöhemmin ja niihin sitten päästään tarttumaan ajoissa.
Kiitos jos jaksoit lukea koko sekavan tekstin Ja sori, oli vaan pakko purkaa.. :snotty: