Mun kuollut isä saa veronpalautusta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J-t harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J-t harmaana

Vieras
Eli on tulossa 510e veronpalautusta mun kuolleelle isälle. Soitin verotoimistoon ja kysyin, miten tuo vaikuttaa, kun on perunkirjoitukset jo pidetty, pitääkö tehdä täydennystä tms. Kuulemma ei tarvitse. Puheeksi tuli asia, että mulla on 2 sisarusta isän aiemmista liitoista, jotka ei oo missään tekemisissä ollut mun kanssa, eivät ottaneet mtn yhteyttä, vaikka ilmoitin isän kuolemasta. Pyysin molemmilta valtakirjaa, että pystyisin maksamaan kuluja isän tililtä jos varoja on. En saanut. No verotoimiston täti sanoi, että on pankin asia, antavatko esim. hautakiveä varten rahat tilitä ilman valtakirjaa.....sitten sanoi vielä, että niinkin on toimittu, että on verottajalle suoraan annettu oma tilinumero, jonne palautus on maksettu....

Miten tässä oikein toimisi... Olisko niin törkeä, että antaisin verotstoon oman tilinumeron, että saisin ees sen hautakiven vihdoin hankittua? Yksin jouduin maksamaan perunkirjoitukset jne, koska sisaruksia ei tavoitettu. Tuon kiven jälkeen jälkeen jäisi vielä sen verran, että se kuittaisi just ne perunkirjoituskulut....niihinhän ensisijaisesti vainajan varoja saikin käyttää... Vai menenkö hattu kourassa pankkiin perukirjan kanssa, jossa näkyy, että hautakivelle on varaus jätetty..ja toivon, että suostuvat sen maksamaan isän tililtä. Niin...en saa edes tiliä lopetettua ilman valtakirjaa sisaruksiltani.....

[QUOTE="joo";22230489]ehdottomasti laitat omalle tilille ja maksat sitten sen kiven yms. säästä vaikka kuitit kaikesta, jos ne eukot joskus ottaa yhteyttä.

Jaksamista![/QUOTE]

Juuri näin meinasin vastata. Kuitit ehdottomasti talteen!

Aika erikoiselta tilanteelta kuulostaa... miten se perunkirjoitus on oikein tehty, jos perinnöstä ei ole vähennetty hautajaiskuluja? Mutta jos kerran sulla on perunkirjoituksen perusteella oikeus hautakiven kustannuksiin ja perunkirjoituskuluihin, niin liekö sillä väliä mihin tilille se palautus ohjautuu. Jos ne sisarukset joskus perunkirjoituksen riitauttaa, niin onhan sulla kuitit ja todisteet, että mihin olet veronpalautukset käyttänyt. Kannattanee kysyä neuvoa joltain lakitietäjältä, esim. siltä joka perunkirjoituksen teki.

mulla sama tilanne, on tulossa isoäitini palautuksia. olen ainoa perillinen. hyvä kun muistutit! ei paljoa mutta vähän kuitenkin. mites kun hänen tilit on lopetettu ja asunto myyty ym, pitääkö mun ilmoittaa sinne omat tietoni?

Alkuperäinen kirjoittaja mummin tyttö;22230504:
mulla sama tilanne, on tulossa isoäitini palautuksia. olen ainoa perillinen. hyvä kun muistutit! ei paljoa mutta vähän kuitenkin. mites kun hänen tilit on lopetettu ja asunto myyty ym, pitääkö mun ilmoittaa sinne omat tietoni?

Juuri mahdollisten veronpalautusten takia vainajan tilejä ei kannata sulkea heti!

[QUOTE="vieras";22230530]Juuri mahdollisten veronpalautusten takia vainajan tilejä ei kannata sulkea heti![/QUOTE]

Jos tili, johon veronpalautukset on ohjattu on suljettu, rahat löytävät kyllä perille jotakin kautta.

Aika erikoiselta tilanteelta kuulostaa... miten se perunkirjoitus on oikein tehty, jos perinnöstä ei ole vähennetty hautajaiskuluja? Mutta jos kerran sulla on perunkirjoituksen perusteella oikeus hautakiven kustannuksiin ja perunkirjoituskuluihin, niin liekö sillä väliä mihin tilille se palautus ohjautuu. Jos ne sisarukset joskus perunkirjoituksen riitauttaa, niin onhan sulla kuitit ja todisteet, että mihin olet veronpalautukset käyttänyt. Kannattanee kysyä neuvoa joltain lakitietäjältä, esim. siltä joka perunkirjoituksen teki.

Tiedossa oli jo ennen perunkirjoituksia, että isälle jää vain velkaa, eli jo heti kerroin hakevani hautajaiskulut sossusta. Kiveä varten jätettiin perukirjaan sitten varaus, samoin tosiaan tuo perunkirjoituksen maksu on merkittynä perukirjaan, vaikka itse sen maksoinkin. Eli nämä tuo palautus juuri kattaisi. Enkä usko, että kumpikaan sisaruksistani tulee vaatimuksia esittämään, molemmille meni kopiot perukirjasta, josta näkee, että varoja tai omaisuutta ei ole.

[QUOTE="vieras";22230530]Juuri mahdollisten veronpalautusten takia vainajan tilejä ei kannata sulkea heti![/QUOTE]

on kuollut alkuvuodesta, en silloin muistanut asiaa. oli vain helpompi hoitaa kaikki asiat loppuun...

meille on tulossa kans mummon veronpalautuksia joulukuussa.. soitin silloin keväällä verotoimistoon niin sanoivat mulle ainakin, että kaikilta perillisiltä pitää olla valtakirja jos haluaa, että veronpalautukset maksetaan jollekkin muulle kuin kuolinpesän tilille.. että on helpompi vaan antaa kuolinpesän tilin olla auki ja sieltä sitten maksaa loput laskut veronpalautuksista entä hommata kaikilta valtakirjaa..

ja meillä ainakin pankki antoi maksaa mummon tililtä laskuja pelkällä äidin valtakirjalla.. kuitenkin äidillä veli ruotsissa ja 2 veljenlasta (veli kuollut)...

No jos isällesi vielä jää velkaa maksettavaksi, en missään nimessä ottaisi tuota palautusta vastaan, vaan antaisin mennä hänen omalle tilille. Sieltä kun voi perästä tulla sitten myös ne velat, kun kerran olet perinnön ottanut vastaan (eli siis sen palautuksen).

Minä en ottanut, ja kun tilit oli suljettu, oli mulle ihan sama mihin sen pienen summahn laittoivat, en ottanut sitä vastaan.

Kysy neuvoa perunkirjoittajalta.
Onko sisaruksien kanssa riitaa, vai mikä tässä on niin vaikeaa saada asia kuntoon?

www.vero.fi

"Kuolinpesän pankkiyhteys- ja osoitetietojen muuttaminen

Kuolinpesän tietojen muuttaminen täytyy tehdä kirjallisesti verotoimistoon. Jos muutoksen ilmoittaja ei ole valtuutettu asianhoitaja, täytyy kaikkien pesän osakkaiden hyväksyä muutos. Hyväksyminen voidaan antaa siten, että joko kaikki kuolinpesän osakkaat allekirjoittavat ilmoituksen tai vaihtoehtoisesti antavat valtakirjan muutoksen ilmoittajalle.

Perukirjassa pesän ilmoittajaksi merkitty henkilö ei voi toimia verotusasioissa asianhoitajana elleivät muut kuolinpesän osakkaat ole häntä siihen perunkirjoituksen yhteydessä (perukirjassa maininta) tai myöhemmin antamallaan valtakirjalla valtuuttaneet."

www.vero.fi

"Kuolinpesän pankkiyhteys- ja osoitetietojen muuttaminen

Kuolinpesän tietojen muuttaminen täytyy tehdä kirjallisesti verotoimistoon. Jos muutoksen ilmoittaja ei ole valtuutettu asianhoitaja, täytyy kaikkien pesän osakkaiden hyväksyä muutos. Hyväksyminen voidaan antaa siten, että joko kaikki kuolinpesän osakkaat allekirjoittavat ilmoituksen tai vaihtoehtoisesti antavat valtakirjan muutoksen ilmoittajalle.

Perukirjassa pesän ilmoittajaksi merkitty henkilö ei voi toimia verotusasioissa asianhoitajana elleivät muut kuolinpesän osakkaat ole häntä siihen perunkirjoituksen yhteydessä (perukirjassa maininta) tai myöhemmin antamallaan valtakirjalla valtuuttaneet."

Mä olen kuolinpesän hoitajana jo verotoimistossa, kaikki isän paperit, veroehdotukset jne. on tulleet mulle kuoleman jälkeen. Perukirjassa on maininta siitä, että mä olen kuolinpesän hoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;22230798:
No jos isällesi vielä jää velkaa maksettavaksi, en missään nimessä ottaisi tuota palautusta vastaan, vaan antaisin mennä hänen omalle tilille. Sieltä kun voi perästä tulla sitten myös ne velat, kun kerran olet perinnön ottanut vastaan (eli siis sen palautuksen).

Minä en ottanut, ja kun tilit oli suljettu, oli mulle ihan sama mihin sen pienen summahn laittoivat, en ottanut sitä vastaan.

Kysy neuvoa perunkirjoittajalta.
Onko sisaruksien kanssa riitaa, vai mikä tässä on niin vaikeaa saada asia kuntoon?

Ei ole riitaa...en vaan tiennyt ko. sisarusten olemassaolosta ennen kuin sain sukuselvityksen. Kummankin lapsen isäni aikanaan ilmeisesti hylännyt, itsekään en isäni kanssa ollut tekemisissä. Asiat vaan kaatui mulle, kun poliisit tuli just mun oven taa kertomaan isäni kuolemasta. Asia ei siis ilmeisesti kosketa sisaruksiani sen vertaa, että sen valtakirjan saisin asioiden hoitamista varten. Perintöähän tuo raha ei olisi, vaan niillä kuitataan perukirjassa varauksella jätettyjä kuluja, eli hautakivi ja perunkirjoituspalkkio.

Yhteistyössä