Mun kaveri on sitä mieltä että lasten päivähoitoon laittaminen on s....tanasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Mä oon siis laittaas just hakemuksia syksylle ja erehdyin mainita asiasta naapurissa asuvalle kaverilleni. Se alko heti luetella että sinne ja sinne älä vaan laita lapsias että sielä on niin kauheet hoitajat jne. Yks paikka sitte oli tässä lähellä mikä hänen mielestä on "melko ok". Sitte vielä sano että hänen lapset ei tuu koskaan käyttämään päivähoitopalveluja kun hoito on sieltä ja syvältä ja ruokakin jotain lisäainepskaa... Tuli sellanen olo että oon laittamassa lapsiani jonneki surmanloukkuun ja niiden tulevaisuus on pilattu kun ovat hoidossa about 7 päivänä kuukaudessa ja nuorinkin on syksyllä "vasta" 2v.

Siis mä itsekin oon sitä mieltä että kotihoito on usein paras vaihtoehto ja että alle 3vuotiasta ei kannata isoon päiväkotiin laittaa vaan pph:lle tms pienempään kuvioon, mutta eikai se päivähoito nyt NOIN kauheeta oo :O

Eihän se haittaa, että kaveri ajattelee noin. :) Joskus kyllä mietin, että millaisten ihmisten kanssa yleensä kaveerataan, kun asiat ilmaistaan noin jyrkästi, kavereiden kesken. Eikö siinä yhtään ajatella, että tuosta minun kaveristani voi tuntua ikävältä kun minä tässä päästelen täyslaidallisia. Harva "totuus" nyt niin suuri on, ettei se pala tulessakaan.

No ikävä kyllä monessa paikassa ne hoitajat tosiaan on hanurista nykyään. Joka paikasta tuntuu lytyvän se kärttyinen kälättäjä joka ei muuta tee kuin huutaa ja retuuttaa lasta kädestä ilmassa. Ja sen näkee lapsen käytöksestä todella nopeasti. Hoitoon on silti lapset pakko viedä joten valitsee sitten sen pienimmän pahan niistä..

No kyllä se hoito useimmiten on ihan prseestä. Ja se että on vain muutaman päivän kuukaudessa voi olla pahempaa, jää ihan ulkopuolelle kaikista jutuista eikä saa niin hyvin kavereita. Useissa päiväkodeissa lapsilla pätee "viidakon lait".

Ehkä kaverisi toivoisi että voisi vaikuttaa sinun asenteeseesi ja siksi kertoo mielipiteensä niin jyrkästi.

[QUOTE="...";25642960]No kyllä se hoito useimmiten on ihan prseestä. Ja se että on vain muutaman päivän kuukaudessa voi olla pahempaa, jää ihan ulkopuolelle kaikista jutuista eikä saa niin hyvin kavereita. Useissa päiväkodeissa lapsilla pätee "viidakon lait".

Ehkä kaverisi toivoisi että voisi vaikuttaa sinun asenteeseesi ja siksi kertoo mielipiteensä niin jyrkästi.[/QUOTE]

Mä menin päiväkotiin viiden vanhana (ekat neljä vuotta olin perhepäivähoidossa) ja hoidossa olin muutamia päiviä viikossa, hyvin pääsin joukkoon mukaan ja sain paljon kavereita :)

Riippuu paikastakin tosi paljon. Kaikkiin näkemiini en lastani antas. Nykyseen työpaikkaani antaisin ja pojan tarhakin on ok, itse siellä työskennelleenä tiedän. Se on totta että hlökuntaa on jokalähtöön, mutta ei päivähoito ole kuitenkaan mikään mörkö ja jokainen tarha kauhujen paikka. Ruoka on ok, esim kalapuikkoja ei näy vaan kala on lohta tms kalaa jne. Harvoin on maksalaatikkoa tms valmisjuttua. Harvempi kuitenkaan taitaa itse tehdä 100% ruoan omasta takaa käyttämättä mitään keinoja. En tiedä missä ne paskaruoka päiväkodit ovat.
Nykysessä duunissa ei oo yhtään sellasta leipääntynyttä tätiä joka huutaa jne. Kaikki ovat ok tyyppejä.

Meilläkin on varmaan ihan paskat hoitajat kun lapset tulee hoidosta iloisina kotiin ja on illan yhtä aurinkoa ja pälpättää että: Hoidossa sitä ja hoidossa tätä ja oli kivaa, je leikittiin ja ja ja. Aamulla menevät hoitoon juoksujalkaa eikä itkien ole tarvinnut sinne koskaa jättää.

Mutta taitavat peitää iloisuudella, hymyllä ja positiivisuudellaan kaiken sen pahan ja julman mitä heille päivän aikana tapahtuu. Näin varmaan....

minulla pääasiassa vaan todella hyviä kokemuksia ryhmiksestä ja pph:sta, hyvä valinta pienemmille lapsille. Isompana vasta päiväkotiin on ollut meidän ratkaisu mutta millään tavalla en moralisoi niitä jotka päiväkotiin päätyvät jo varhemmin! Lapsen olemuksesta, naamasta, kehittymisestä, jaksamisesta, hoitoon menemisen innokkuudesta näkee jo paljon, samoin kun hoitajien kanssa juttelee saa kuvan kuinka täysillä lapsista huolehditaan.

Olen minäkin nähnyt paljon kädestä lapsia rieputtavia ja hihasta perässään raahaavia VIHAISIA hoitajia. Että ehkä hyvä että kaverisi varoittaa sinua huonoista paikoista. Pienessä paikassa juorut kulkee, ja totuus tulee julki. Kannattaa kuunnella huhupuheita, suurin osa niistä TÄYTTÄ TOTTA!
(juoruavat akat, kun pihalla istuu maassa monta alle 2vuotiasta yksin jne jne) Ja lasten välisiin kiusaamisiin ei puututa, kun ei KIINNOSTA.

[QUOTE="vieras";25643356]Olen minäkin nähnyt paljon kädestä lapsia rieputtavia ja hihasta perässään raahaavia VIHAISIA hoitajia. [/QUOTE]
Mä olen nähnyt paljon tuollaisia äitejä, ja pari perhepäivähoitajaa.

Lasten lienee loppupeleissä parhainta isovanhempien kanssa - he sentään paapovat. Tai miesten kanssa, koska äidit ja hoitotädit on suolesta kuitenkin.

Mutta joo. Ap, sano sille että hoitakoon lapsensa kotona vaikka maailman tappiin asti jos niin haluaa, ja että jos kaipaat mielipiteitä päiväkotiin laittamisesta niin kysyt niitä kyllä. Jännää, että ne äidit, joiden lapset eivät ole koskaan pk:ssa olleet eivätkä sinne mene tietää kuitenkin mukamas parhaiten mikä on TOTUUS päiväkodeista :D

Tämä kuuluisi tuonne palstaennakkouluulohin :
Lapsen pahin mahdollinen kohtalo on joutua päiväkotiin. Hoitajat ovat ammattitaidottomia, lihavia, , ilkeitä, juoruilunhaluisia besserwissereitä, jotka arvostelevat takanapäin ja näkyvästi perheitä.'
Lapsen pahin mahdollinen kohtalo on joutua perhepäivähoitajalle, ne suosivat omia lapsiaan, istuvat kaiken päivää netissä, eivät anna lapsille tarpeeksi ruokaa jne.
Lapsen pahin mahdollinen kohtalo on olla äidin kanssa kotona, lapset eivät saa virikkeitä ja jäävät vaille soislaaisia kontakteja.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Minulla on lapset olleet eri paikoissa hoidossa. Omalle kohdalle on sattuneet "hyvät hoitajat", vaikka niitä on riittänyt, kun lapsiakin on kolme! :)

Yhteen päiväkotiin, kun vaihdoimme poikamme, niin kaveri sanoi, että siellä oli lapsensa silmätikkuna ja kyllä pelotti, että mikä ihmeen päiväkoti sellainen on, jossa lapsia kiusaa hoitajat! Mutta en huomannut meidän kohdalla sellaista... Joko sitä tiettyä hoitajaa ei enää siellä ollut tai oli, mutta ei meidän lapsella.

Kyllä lastenhoitajien pitää tehdä sydämellä sitä työtä, mutta olen kuullut johtoportaalta, että sinne mahtuu 50% sitä porukkaa, jotka eivät sopisi alalle. :( :(
Ymmärrän sen, että kurittomat kakarat on jotain kauheeta, mutta homma pitäis osata haltsata muuten kuin alistamalla lasta tms. Lastenhoito on kovaa työtä, siis muiden lasten hoito!
Ennen itse halusin lastenhoitajaksi, mutta nykyään kun katson sitä menoo päiväkodissa, niin ei kiitos!

Mistä se johtuu että meidän maassa äidit ja isät ei enää osaa eikä uskalla luottaa itseensä??????

Mielestäni tarvitaan jonkinlaista valistusta. Päivähoito on tehnyt ISON virheen kun on tehnyt itsestään niin välttämättömän, että ihmiset vievät sinne pieniään, vaikka siellä tosiaan asiat on huonosti liian isojen ryhmien takia.

Luuletteko vanhemmat oikeasti että pieni lapsi nauttii kovasti siitä melusta, itkusta ja kaikesta häslingistä mitä 15 noin kolmevuotiasta ehtii pienissä tiloissa saada aikaan?

Alkuperäinen kirjoittaja miettikää tarkasti;25643471:
Luuletteko vanhemmat oikeasti että pieni lapsi nauttii kovasti siitä melusta, itkusta ja kaikesta häslingistä mitä 15 noin kolmevuotiasta ehtii pienissä tiloissa saada aikaan?

Jos homma hoidetaan hyvin, edes 15 alle kolmevuotiasta ei saa kovaa melua aikaan. Lapset voidaan jakaa pienryhmiin ja toimintaa muutenkin organisoida niin että tunnelma on rauhallinen. Oma kuopukseni meni päiväkotiin 1v10kk ikäisenä ja hämmästyin miten rauhallista ryhmässä oli.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ainakin isoimmissa kaupungeissa on ollut tutkitusti isoja ongelmia.

Mutta uudestaan: pienimmät eivät pienten ryhmissä saa parasta mahdollista hoitoa silloin kun ryhmä on se15-16 lasta kolmella hoitajalla. Jos päiväkodissanne on tuo tilanne, voitte heti nostaa syyttävän sormen päättäjiä kohtaan.

Kyllä iso osa päivähoidon "huonosta laadusta" johtuu tasan siitä että sinne tuodaan niitä s**tanan herran terttuja joilla ei ole kotona ollut rajoja. Ne syö hoitajien motivaatiota ja aikaa. Tai vaikka se että muksuilla ei ole kunno vaatteita ja sen vuoksi lapset eivät pääse ulos.

Meillä päiväkodissa pakkasilla oli tätä. Miten voit viedä lapset ulos kun ryhmässä kahdella on KESÄLENKKARIT ja villasukat? Haloo ja hyvää päivää...Ulkona lapset viihtyy ja purkaa sitä energiaa. Ja olisi mukava käydä, vaikka sitä pakkasta onkin se -10. Suurin osa lapsistä pärjääkin, heillä on kunnolliset vaatteet. Mutta muutamat VANHEMMAT on kokenut oikeudekseen terrorisoida koko ryhmää. Vaatteista on kyllä kerrottu heille, mutta eivät vaan välitä.

Kuka tuota jaksaa? Kyse ei ole siitä että hoitajat ei jaksaisi lapsia VAAN HE EI JAKSA IDIOOTTI vanhempia joiden kanssa joutuu tappelemaan vaikka siitä kun Nicopetteri pukenut housut tänään väärinpäin. Laskee siinä ammattitaitoisimmankin motivaatio

Jos homma hoidetaan hyvin, edes 15 alle kolmevuotiasta ei saa kovaa melua aikaan. Lapset voidaan jakaa pienryhmiin ja toimintaa muutenkin organisoida niin että tunnelma on rauhallinen. Oma kuopukseni meni päiväkotiin 1v10kk ikäisenä ja hämmästyin miten rauhallista ryhmässä oli.
Juuri näin.

Joku itkee joskus - se on vaan elämää se. Kyllä lapsesta näkee aika hyvin, että kärsiikö hän päivähoidossa olemisesta vaiko ei.

Kun mun kuopus meni päiväkotiin 1 v 9 kk iässä, niin ryhmässä oli ensin muistaakseni 9 lasta, sitten 11. Eivät koskaan samaan aikaan paikalla. Usein oli niin että hoitajia oli yksi yhtä tai kahta lasta kohden...tai peräti enemmän kuin lapsia :D

Ja kun esikoiseni 3-vuotiaana meni hoitoon, niin ei siellä päivät pitkät kukaan parkunut. Aika reippaita ja iloisia lapsia siellä oli, ja meidän tytöstä näki että hän todellakin nautti täydestä sydämestään päiväkotielämästä. On aina ollut sosiaalinen otus.

Tottakai päiväkoti on eri asia kuin oma koti. Sehän koko jutun ideakin vähän niinku on...

Hienoa että olet nähnyt rauhallisia tuokioita. Pieniin ryhmiin jako vain ei onnistu jos lapsia on vielä iltapäiväivällä paljon ja yksi hoitaja on jo lähtenyt. Ja läheskään kaikkialla ei ole tiloja jakamiseen. Ja oletko miettinyt kuinka kauan vessatus ja pukemiset vievät päivässä aikaa. Päivähoito on silloin perushoitoa, jonka osaisi parhaiten lapsen oma vanhemi. Ainakin normaalien kirjoihin lukeutuva.

Jos ryhmä on noin iso, se heijastuu niin, että tietenkään kaikki eivät tule huomioiduksi niin kuin lapsen kuuluisi tulla.

Tämä kuuluisi tuonne palstaennakkouluulohin :
Lapsen pahin mahdollinen kohtalo on joutua päiväkotiin. Hoitajat ovat ammattitaidottomia, lihavia, , ilkeitä, juoruilunhaluisia besserwissereitä, jotka arvostelevat takanapäin ja näkyvästi perheitä.'
Lapsen pahin mahdollinen kohtalo on joutua perhepäivähoitajalle, ne suosivat omia lapsiaan, istuvat kaiken päivää netissä, eivät anna lapsille tarpeeksi ruokaa jne.
Lapsen pahin mahdollinen kohtalo on olla äidin kanssa kotona, lapset eivät saa virikkeitä ja jäävät vaille soislaaisia kontakteja.

siepä sen sanoit...kaikki yhtä pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miettikää tarkasti;25643532:
Ainakin isoimmissa kaupungeissa on ollut tutkitusti isoja ongelmia.

Mutta uudestaan: pienimmät eivät pienten ryhmissä saa parasta mahdollista hoitoa silloin kun ryhmä on se15-16 lasta kolmella hoitajalla. Jos päiväkodissanne on tuo tilanne, voitte heti nostaa syyttävän sormen päättäjiä kohtaan.

Tai 17 alle 3v jopa 3 hoitajaa kohti :whistle: sitä voi sanoa helvetiksi.
Nyt olen pienissä jossa 11 lasta ja 3 hoitajaa. Hämmästyin ryhmän rauhallisuutta oltuani useammassa pienten ryhmässä. Meillä on pienryhmät ja omahoitajuus tarkkaan kuvioissa ja kaikki tehdään sillä systeemillä mikä voidaan. Päiväunet taitavat olla ainoa tilanne jossa koko sakki on yhdessä ilman kaikkia hoitajia.
iltapäivästäkään ei montaa ole paikalla iltalaisen jäädessä yksin. Silti sanon että päiväkoti ei ole ideaali pienille. Enkä omaani laittanut pienenä.

Alkuperäinen kirjoittaja miettikää tarkasti;25643559:
Jos ryhmä on noin iso, se heijastuu niin, että tietenkään kaikki eivät tule huomioiduksi niin kuin lapsen kuuluisi tulla.

Miten lapsen kuuluisi tulla huomioiduksi? Meneppä perheeseen jossa on enemmän lapsia, saako he kaikki huomiota? Tai kun perheeseen syntyy vauva niin moni tuntuu olettavan että isompi nyt vaan sopeutuu vähenevään huomioon?

Lapsi toki pitää huomioida mutta kohtuu kaikessa. On turha lähteä jeesustelemaan että monessa kodissakaan lapsia huomioitaisiin sen kummemmin. Lapset vaan on siinä, äiti tekee mitä tekee...

Niin, olen hakemassa paikka ryhmäperhepäiväkodista jossa on meidän perhetuttu töissä. Päiväkotiin en lapsiani halua juurikaan siitä syystä että se on isompi paikka kuin ryhmis. Tämä päivähoitopaikkoja kritisoinu kaverini on itsekin päivähoitoalalla töissä että varmasti hän jotain asioista tietää, ei sillä. Mutta alkoi vaan itseä ahdistaa hänen tapansa reagoida asiaan... : /

Yhteistyössä