Mun alkaa olemaan mitta aika täynnä tuon 5 luokkalaisen unohduksia! Millainen teillä on ollut viidesluokka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuntuu, että mitä pidemmälle tämä lukuvuosi menee, sitä enemmän lapsi unohtelee juttuja.

Jatkuvalla syötöllä on Wilmassa merkintä unohtuneista kotitehtävistä ym jutuista.

Läksyjä ei tee tai kokeisiin lue kuin tuhat ja yksi kertaa käskemällä.
Mä olen NIIIIN loppu tähän touhuun.

Miten teillä muilla on lasten vitosluokka mennyt? Onko meillä jotenkin poikkeava tuo mukula? Ollut aiemminkin unohtelevainen, mutta nyt koko homma on täysin lähtenyt lapasesta. Ihan täysin.

Huolehditteko te 11 vuotiaan läksyistä vai annatteko olla oman onnensa nojassa? Mua VITUTTAA jatkuvasti muistuttaa ja JANKUTTAA !! :headwall:

Meillä sellainen tilanne, että läksyt kyllä tekee eikä tule muistutuksia, mutta muuten mennään sieltä mistä aita on matalin. Kokeisiin ei ole mitään hinkua lukea ja sitten itketään kun kokeet menee huonosti. Eikä ole itsellä hajuakaan miksi??!!! Itsekin vahdin ja patistin ja komensin ja suutuin, ja likka lukikin kokeisiin, mutta vain jos minä olin koko ajan vierellä apuna ja kyselemässä siltä. Lopulta sanoin, että sinun pitää lukea itse, ja sitten kun luulet osaavasi koelaueen, voin sitten kysellä. Kauhee itkuhan siitä tuli, mutta kannassani pysyn. Aina välillä muistuttelen kokeista mutten patista yhtään. Kait se on lapsen itse jossain vaiheessa ymmärrettävä, että töitä pitää tehdä. Mutta vaikeeta on olla puuttumatta, kun yks kattelee huippumalleja telkusta tyynen rauhallisena vaikka kokeiden lukuakin olisi vaikka kuinka paljon tekemättä. Antaa lapsen tehdä virheitä - ehkä hän niistä joskus oppii?... Ja parempi kait ennemmin kuin myöhemmin?

Meillä kans on aina ollut unohtelevainen, mutta nyt vitosella on homma karannut käsistä ihan vallan.

Mä kysyn joka päivä onko läksyjä ja onko ne tehty? Vaan ei se juuri auta kun ne läksykirjat unohtuu koululle.

Mä lähtisin siitä, että mun tehtävä vanhempana on auttaa lasta löytämään keinoja, joilla hän selviää. Ottaisin selvää mistä unohdukset johtuu, onko taustalla oikeasti muistamattomuus vai viitsimättömyys? Sitten keksisin lapsen kanssa yhdessä keinoja, millä saataisiin läksyt tehtyä. Käskeminen ei näemmä auta. rankaiseminen vaan pahentaa tilannetta.

Auta lastasi.[

QUOTE="vieras";24933099]Tuntuu, että mitä pidemmälle tämä lukuvuosi menee, sitä enemmän lapsi unohtelee juttuja.

Jatkuvalla syötöllä on Wilmassa merkintä unohtuneista kotitehtävistä ym jutuista.

Läksyjä ei tee tai kokeisiin lue kuin tuhat ja yksi kertaa käskemällä.
Mä olen NIIIIN loppu tähän touhuun.

Miten teillä muilla on lasten vitosluokka mennyt? Onko meillä jotenkin poikkeava tuo mukula? Ollut aiemminkin unohtelevainen, mutta nyt koko homma on täysin lähtenyt lapasesta. Ihan täysin.

Huolehditteko te 11 vuotiaan läksyistä vai annatteko olla oman onnensa nojassa? Mua VITUTTAA jatkuvasti muistuttaa ja JANKUTTAA !! :headwall:[/QUOTE]

Meillä viidesluokkalainen jolla myös ollut aina vaikeuksia huolehtia mm. kouluasioista. Nyt vuoden sisällä alkoi tulla enemmänkin ongelmia koulussa ja käytöksessä ym. ja joutui koulupsykologille joka totesi että on tarkkaavaisuushäiriö. Oli todella helpottavaa kuulla että tähän kaikkeen löytyi oikeasti joku syy ja nyt tiedetään miten hänen kanssaan toimitaan ja osataan olla vaatimatta liikaa.

[QUOTE="jep jep";24933584]joutui koulupsykologille joka totesi että on tarkkaavaisuushäiriö. Oli todella helpottavaa kuulla että tähän kaikkeen löytyi oikeasti joku syy[/QUOTE]

Älä ota tätä väärin, mutta mikä se syy oli? Psykologihan kertoi seurauksen. Diagnoosina tarkkaavaisuushäiriö on vähän kuin ärtyneen suolen oireyhtymä tai koliikki. Eli vain itsestäänselvä nimitys oireille. Jos röntgeniä ei oltaisi keksitty, niin murtunutta rannetta kutsuttaisiin varmaan kipeän käden värihäiriöksi tai mustuneen ranteen oireyhtymäksi.

[QUOTE="normaali";24933639]Älä ota tätä väärin, mutta mikä se syy oli? Psykologihan kertoi seurauksen. Diagnoosina tarkkaavaisuushäiriö on vähän kuin ärtyneen suolen oireyhtymä tai koliikki. Eli vain itsestäänselvä nimitys oireille. Jos röntgeniä ei oltaisi keksitty, niin murtunutta rannetta kutsuttaisiin varmaan kipeän käden värihäiriöksi tai mustuneen ranteen oireyhtymäksi.[/QUOTE]

Lopullista diagnoosia/raporttia tutkimuksista ei olla vielä saatu. Tämä oli vain se mitä psykologi meille vanhemmille viimeisimmällä istunnolla kertoi. Mutta lapsen toiminnanohjauksesta oli puhetta, että siinä se ongelmakohta on. En osaa vielä tarkemmin tästä itsekään kertoa enkä haluaisikaan. Pointtini tässä oli vain se että meillä tämän käytöksen takana oli oikeasti joku todellinen syy.

Yhteistyössä