Mun äiti väitti että vauvoilla on nykyisin enemmän uniongelmia kuin ennen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mari -76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
toisaalta meillä 70 ja 80 luvulla syntyneillä on paljon mielenterveysongelmia, mistähän se johtuu.

jos mulla itsellä olis yöllä hätä, olisi ihan mukava että siihen joku vastaisi. siispä teen saman vauvalleni.

"toisaalta meillä 70 ja 80 luvulla syntyneillä on paljon mielenterveysongelmia, mistähän se johtuu"

Siitä että lapset "kasvoivat siinä sivussa", mitä joku tuossa edellä piti hyvänä linjana. Itse yhdyn sun ajatuksiin.

Ymmärsit tahallasi väärin tuon "siinä sivussa" -termin. En tarkoittanut lasten heitteillejättöä vaan sitä, että koko maailma ei pyöri lapsen ehdoilla. Musta se on hyvä linja. Näen päivittäin työssäni lapsia, jotka eivät osaa ottaa muita huomioon lainkaan, koska kotona on eletty liian lapsentahtisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
toisaalta meillä 70 ja 80 luvulla syntyneillä on paljon mielenterveysongelmia, mistähän se johtuu.

jos mulla itsellä olis yöllä hätä, olisi ihan mukava että siihen joku vastaisi. siispä teen saman vauvalleni.

"toisaalta meillä 70 ja 80 luvulla syntyneillä on paljon mielenterveysongelmia, mistähän se johtuu"

Siitä että lapset "kasvoivat siinä sivussa", mitä joku tuossa edellä piti hyvänä linjana. Itse yhdyn sun ajatuksiin.

Mielenterveysongelmat ovat kuitenkin yleistyneet tähän mennessä sukupolvi sukupolvelta. En mitenkään pysty uskomaan, että esim. 40-50-luvuilla kasvatus olisi ollut kovin lapsentahtista tai lapsen tarpeista lähtevää, sitä aiemmista vuosikymmenistä puhumattakaan (jos nyt tarkastellaan vaan Suomen historiaa, ei mitään viidakkoheimoja).

Ja 90-00-lukujen lapset näyttävät tilastojen mukaan olevan vielä kovemmin mielenterveyspalvelujen tarpeessa kuin 70-80-luvuilla syntyneet lapsena. Vaikea kuvitella, että heistä ainakaan meitä terveempiä aikuisia tulisi.
Samaa mieltä.

Ei me vain tiedetä yksiselitteisesti mistä mielenterveysongelmien lisääntyminen johtuu, mutta eipä ole kukaan virallinen taho vielä ehdottanut että se edes saattaisi johtua siitä että on vauvana joutunut joskus vähän pidempään huutamaan ruokaansa...

Ihmiset yleisestikin nukkuvat nykyisin vähemmän kuin ennen. Kun lyhyempiin yöuniin tulee vielä katkoksia, voi väsyttää enemmän kuin entisaikojen äidit.

Aika kultaa muistot...

Luulen näin. Ehkä tuolloin ei myöskään kuulunut asiaan valitella vauvan valvomisia. Tiedä häntä. Ainakin meiän vauva nukkui hyvin. Oma siskoni taas oli hyvinkin koliikkivauva, syntynyt 80-luvun alussa. Siloin vain ei oikein tiedetty koliikista. Kovin olivat vanhemmat ihmeessään huutavan käärön kanssa.

Nyt kun käyn miettimään... keskosilla on ehkä useammin erilaisia vaivoja, kehittymättömyydestä johtuen. Ja nykyisinhän yhä pienemmät vauvat selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä yksi syistä:
Ihmiset yleisestikin nukkuvat nykyisin vähemmän kuin ennen. Kun lyhyempiin yöuniin tulee vielä katkoksia, voi väsyttää enemmän kuin entisaikojen äidit.
Tää on kyllä hyvä pointti! Ei tullut mieleen!

Toisaalta olihan 70- ja 80-luvullakin telkkari, kyllä silloinkin jo oli illat pidentyneet.

Eikö kukaan ole sitä mieltä että selällään nukuttaminen voisi lisätä uniongelmia.... meillä ainakin vauva oppi vasta sitten nukahtamaan itse ilman tissiä kun alettiin nukuttaa mahallaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä yksi syistä:
Tää on kyllä hyvä pointti! Ei tullut mieleen!

Toisaalta olihan 70- ja 80-luvullakin telkkari, kyllä silloinkin jo oli illat pidentyneet.

Kahdelta kanavalta mustavalkoisesta töllöttimestä ei kuitenkaan varmaan tullut samalla tavalla koukuttavia ohjelmia kuin mitä nykyään myöhään iltaisin tulee, ei ollut nettiä jossa ketkua väsyneenäkin kirkkaan ruudun luodessa tekopirteyttä jne.

Yhteistyössä